kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۶۴۶
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۵

انتقال سیل‌زدگان هیرمند به چهار مکان اضطراری

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: چهار مکان با ظرفیت 500 خانوار در شهرستان هیرمند برای اسکان اضطراری سیل‌زدگان پیش‌بینی شده است که افراد در حال انتقال به این مکان‌های امن هستند.


سرویس شهرستان‌ها:

رسول راشکی اظهار داشت: سه مدرسه و شهرک صنعتی هیرمند برای اسکان سیل‌زدگان روستای این شهرستان تدارک دیده شده است.
وی ادامه داد: همزمان با شدت یافتن سیلاب ورودی به منطقه سیستان تمامی نیروهای هلال احمر در منطقه در آماده‌باش کامل قرار گرفتند تا در صورت نیاز مکان‌های اضطراری اسکان را در شهرستان‌های سیستان آماده و راه‌اندازی کنند.
به گزارش ایرنا، 6 روستای شهرستان هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان بر اثر شدت یافتن سیلاب رودخانه هیرمند در معرض آبگرفتگی قرار گرفتند.
بر اثر تخریب بخشی از سیل‌بند نیاتک در هیرمند برخی روستاهای این شهرستان دچار آبگرفتگی شدند به طوری که تاکنون سه روستا بر اثر شدت حجم ورودی سیلاب تخلیه شدند.
سیلاب‌های غیر قابل کنترل افغانستان از اواخر اسفند سال گذشته در منطقه سیستان جاری شده است.
این سیلاب‌ها پس از بارندگی‌های هفته گذشته در حوضه آبریز رودخانه هیرمند و ذوب شدن برف‌های کوه‌های هندوکش در بالادست این رودخانه از جمعه شب(30 فروردین) شدت بیشتری گرفته است.
سیلاب پنج مسیر ارتباطی سیستان را بست
معاون مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: پنج مسیر ارتباطی اصلی و فرعی بر اثر جاری شدن سیلاب رودخانه هیرمند به شمال استان بسته شده است.
روح‌الله سرگزی اظهار داشت: هم اینک مسیرهای بنجار- هیرمند، زابل- هیرمند، نیمروز -هیرمند، بی‌بی دوست - هیرمند و روستای سنجرانی به روستای فخیره بسته است و تردد در این مسیرها مقدور نیست.
وی افزود: تلاش راهداران برای بازگشایی این مسیرها ادامه دارد.
معاون مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: همچنین بر اثر بارندگی‌های شدید 23 تا 25 فروردین در استان مسیرهای بسته شده ناشی از طغیان رودخانه‌های محلی چاهان - زرآباد و فنوج - رمشک در جنوب استان همچنان بسته است.
وی از رانندگان خواست از تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیرهای جریان آب خودداری کنند.
با توجه به افزایش حجم ورودی آب تردد تمامی وسایل نقلیه سنگین محور زابل – زاهدان به‌دلیل فشار بر پایه‌های پل نداب از روی این پل ممنوع است.
سیلاب سبب تخلیه سه روستا
در نیمروز سیستان شد
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: سه روستای شهرستان نیمروز برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی ناشی از سیلاب عصر یکشنبه تخلیه شد.
عبدالرحمن شهنوازی اظهار داشت: عصر یکشنبه بر اثر آب ورودی به سیستان از رودخانه هیرمند بخشی از سیل‌بند نیمروز دچار تخریب شد که برای جلوگیری از مشکلات این روستاها تخلیه و ساکنان آنها به مکان‌های امن انتقال داده شدند.
وی ادامه داد: با تلاش نیروهای امدادی ترمیم سیل‌بندهای نیمروز در حال انجام است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به شدت یافتن آب ورودی به منطقه سیستان از افراد تقاضا می‌شود از تردد در حاشیه رودخانه‌های محلی جلوگیری کنند.
زنان سیل‌زده سیستان و بلوچستان حمایت می‌شوند
مدیرکل بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان گفت: توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مناطق سیل‌زده این استان در اولویت قرار گرفته است.
فاطمه فاضلی معاونت زنان ریاست جمهوری در زمینه کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار طرح‌هایی را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال می‌کند که در حال حاضر اعتبارات آنها تامین شده و در تلاشیم به‌زودی این طرح‌ها را در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان اجرا کنیم.
وی با بیان اینکه ورود سیلاب کشور افغانستان به مناطق سیستان منجر به آسیب به روستاهای داشک، علی نمرودی و آبیل در شهرستان هیرمند و تخلیه آنها شده است، ادامه داد: زنان این مناطق به‌ویژه زنان سرپرست خانوار نیازمند توجه جدی هستند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان افزود: خوشبختانه روستاها تخلیه شده‌اند اما توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و زنان کارآفرین سیل‌زده که متحمل خسارت‌های زیادی شده‌اند پیگیری خواهد شد.
وی تصریح کرد: دسترسی به آموزش مهارت‌های تخصصی، تامین، تجهیز منابع و بازاریابی کالاها به عنوان زنجیره‌ای به هم پیوسته برای زنان کارآفرین پیگیری می‌شود.
استقرار نفربرهای سپاه
برای انتقال سیل‌زدگان سیستان
 فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران گفت: تجهیزات و نفربرهای زرهی سپاه برای انتقال سیل‌زدگان شهرستان‌های شمالی سیستان و بلوچستان به محل‌های امن در منطقه استقرار یافتند.
سرتیپ محمد پاکپور اظهار داشت: نیروهای مهندسی سپاه و سایر نیروهای امدادی سیستان در حال ایجاد سیل‌بند در بالادست دایک کانال نیاتک هستند.
وی بیان کرد: تلاش بی‌وقفه نیروهای سپاه برای ایجاد سیل‌بند در مسیر ورودی آب از کشور افغانستان به منطقه سیستان در حال انجام است.
وی افزود: با توجه به اینکه فشار آب ورودی از سمت کشور افغانستان زیاد است و دیواره‌های حفاظتی منطقه نیز به دلیل خشکسالی‌های طولانی‌مدت آسیب‌پذیر بود منجر به خروج آب از میان شکاف‌ها شد.
سردار پاکپور ادامه داد: شکاف اصلی در دایک کانال نیاتک ایجاد که شب دوشنبه نخستین شکاف بسته شد و در گام نخست مسیر ویژه تردد خودرو، نیرو و ارسال مصالح بازگشایی شد.
فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران گفت: به منظور مسدود کردن شکاف دوم نیز در حال ایجاد سیل‌بند در بالادست آن هستیم تا با کاهش عرض مسیر ورودی بتوانیم آب را به سمت تالاب بین‌المللی هامون هدایت کرده و از ورود آب به روستاها جلوگیری کنیم.
وی بیان کرد: به دلیل اینکه احتمال داده شد در برخی نقاط امکان تردد خودرو وجود نداشته باشد نفربرهای زرهی در منطقه مستقر شده‌اند تا کار انتقال و جابجایی افراد در سیل مانده را انجام دهند.
سیلاب سبب هجوم مارهای سمی در هیرمند شد
فرماندار شهرستان هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان گفت: با جاری شدن سیلاب در سیستان، مارهای سمی و عقرب به مناطق سیل‌زده این شهرستان هجوم آوردند.
محمدعلی پیری اظهار داشت: با این وجود از زمان بروز سیلاب در هیرمند تاکنون موردی از مارگزیدگی در این شهرستان گزارش نشده است.
وی ادامه داد: مردم برای جلوگیری از خطرات ناشی از سیلاب و مارگزیدگی از نزدیک شدن به محل‌های گرفتار سیل و رودخانه‌ها خودداری کنند.
فرماندار هیرمند گفت: با توجه به اینکه سیلاب سه روستای این شهرستان را فرا گرفته و حدود هفت روستا نیز در معرض خطر قرار دارند تمامی امکانات برای خدمات‌رسانی و رفع مشکل در منطقه بسیج شده است.
توزیع بسته‌های یک‌ماهه غذایی در بین سیل‌زدگان
رئیس‌جمعیت هلال ‌احمر گفت: در آستانه حلول ماه مبارک رمضان بسته‌های یک‌ماهه غذایی در استان‌های سیل‌زده کشور از جمله خوزستان در حال توزیع است.
علی اصغر پیوندی در اهواز بیان کرد: این بسته‌های غذایی در بین خانوارهای مناطق سیل‌زده در حال توزیع است.
وی گفت: هدف از توزیع این بسته‌های غذایی آمادگی برای ورود به ماه مبارک رمضان و تامین امنیت غذایی سیل‌زدگان در این ماه پربرکت است.
پیوندی ادامه داد: کمک‌رسانی این نهاد تا پایان بحران سیلاب و پس از آن همچنان ادامه دارد.
وی تاکید کرد: مقدمات بازسازی و بهسازی محل زندگی مردم مناطق سیل‌زده برای بازگشت آنها باید هر چه زودتر فراهم شود. مدیرعامل جمعیت هلال احمر گفت : وظیفه جمعیت هلال‌ احمر پس از امدادرسانی، اسکان و تغذیه اضطراری است.
کاهش ورودی و خروجی آب سدهای خوزستان
ورودی و خروجی سدهای خوزستان روند کاهشی داشته و جریان آب کارون در اهواز نیز پایین آمده است.
در روزهای اخیر اگر چه سیلاب در برخی مناطق اهواز، شوشتر و حمیدیه فروکش کرده‌اما مناطق جدیدی در شادگان درگیر سیل شده‌اند. سیل یکشنبه به سمت خرمشهر جاری شده و تا جاده ساحلی را فراگرفته است.
بارش‌های چهارشنبه تا جمعه گذشته نگرانی از ورود سیلاب به ویژه در حوضه‌های کرخه و دز را شدت بخشیده بود. اما روز دوشنبه مدیر دفتر منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از مهار یک سیلاب دیگر در سد دز خبر داده و گفته بود: با تمهیدات و پیش‌بینی مهار سیلاب در رودخانه دز، تمام حجم ورودی سیل 30 فروردین در مخزن سد تسکین و از افزایش میزان خروجی جلوگیری شد.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز اعلام کرده بود که با حجم خالی که در مخازن سدها ایجاد شده بود، نگرانی از بابت سیلاب و تشدید آبگرفتگی در پایین دست حوضه‌ها وجود ندارد.
در اثر سیلاب رودخانه‌های کرخه، دز و کارون تا کنون بیش از 114 روستا دچار آبگرفتگی شده و بیش از 270 روستا به صورت کلی و جزیی تخلیه شده‌اند.

سرپرست فرمانداری دشت آزادگان گفت: با کاهش خروجی آب سد کرخه، سیلاب در روستاهای غرب دشت آزادگان که دچار آبگرفتگی شده‌اند تا حدودی فروکش کرده است.
خروجی آب سد کرخه در روز دوشنبه دوم اردیبهشت ماه به یک هزار و 306 متر مکعب بر ثانیه و ورودی آب به سد یک هزار و 436 متر مکعب بر ثانیه رسیده است.
عزیز ساعدی افزود: حجم سیلاب در 10 روستای این شهرستان که مشکل حاد دارند کاهش یافته و کار پاکسازی خانه‌ها از رسوب و لجن از سه روستای «هوفل غربی»، «سیدحمد» و «بنده» با کمک و همیاری نیروهای جهادی و ساکنان بومی شروع شده است. وی گفت: کار آهک‌پاشی در این سه روستا به منظور جلوگیری از شیوع بیماری‌های احتمالی نیز آغاز شده و وضعیت این روستاها به سرعت به سمت عادی شدن پیش می‌رود. سرپرست فرمانداری دشت آزادگان در ادامه با‌اشاره به اینکه هشت روستای بخش مرکزی و 2 روستای بخش بستان در جریان سیلاب اخیر دچار آبگرفتگی شده‌اند ابراز امیدواری کرد با بسیج امکانات مردمی و همکاری ساکنان بومی، این روستاها تاهفته نخست ماه مبارک رمضان به وضعیت عادی برگردند.
وی گفت: ارتباط زمینی 2 روستای سیل‌زده هوفل غربی و سیدحمد با مرکز دشت آزادگان برقرار و شهر سوسنگرد مرکز شهرستان دشت آزادگان هم اکنون از خطر سیلاب خارج شده است افزود: هر چند معضل بالا آمدن فاضلاب در شهر سوسنگرد وجود دارد ولی چندان حاد نیست.
برق همه روستاهای شعیبیه شوشتر
 به حالت عادی برگشت
با تلاش شبانه‌روزی نیروهای اداره برق شوشتر، برق همه روستاهای بخش شعیبیه به حالت عادی برگشت. برق حدود 42 روستای این بخش در جریان سیلاب اخیر به دلیل جلوگیری از حوادث احتمالی قطع شده بود. وی افزود: بعد از فروکش کردن آب و تایید کارشناسان روند وصل شبکه در روستاها آغاز و هم اکنون برق همه روستاها وصل شده است. خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌ها و شبکه برق در این شهرستان وارد شده که کارشناسان در حال برآورد خسارت‌ها هستند.
118 هزار نفر در اهواز
دچار مشکلات بهداشتی ناشی ازسیل
شهردار اهواز گفت: مشکلات بهداشتی همچون پس ماندگی آب و فاضلاب هفت منطقه غرب اهواز شامل عین 2، گلدشت، کوی سیاحی، کوی سادات، مندلی، سلیم آباد و ملاشیه با جمعیت بیش از 118 هزار نفر را تهدید می‌کند.
به گزارش خبرنگار کیهان : منصور کتانباف تصریح کرد: بیش از 95 درصد بوستان‌های ساحلی اهواز شامل تاسیسات برق، روشنایی، مبلمان شهری، آسفالت، سیستم‌های آبیاری و چمن از بین رفته است.
وی با‌اشاره به اینکه 300 هکتار از بلوار ساحلی اهواز به دلیل بالا آمدن دبی رودخانه کارون تخریب شده است اضافه کرد: از دیگر مشکلات پیش آمده در اثر افزایش دبی رودخانه کارون در اهواز مسدود شدن جاده ساحلی و ایجاد گره‌های ترافیکی در سطح شهر است.
وی ادامه داد: از سویی دیگر بیشتر فاضلاب شهر در رودخانه کارون تخلیه می‌شود نتیجه این شرایط پس زدگی فاضلاب در برخی مناطق است اگرچه شرکت آبفا درحال تخلیه فاضلاب است اما به پمپ‌های بیشتری برای پاکسازی مناطق از فاضلاب نیاز دارد.
شهردار اهواز با انتقاد از عدم پرداخت حق آلایندگی شرکت نفت به شهرداری اهواز گفت: باوجود حکم دادستانی سازمان امور مالیاتی اما تاکنون این حق آلایندگی پرداخت نشده است که انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی در این خصوص ورود کند.
پرداخت 700 میلیارد ریال
 به کشاورزان سیل‌زده چهار استان
 قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی ایران گفت: 700 میلیارد ریال غرامت در 2 هفته گذشته به کشاورزان خسارت‌دیده چهار استان سیل‌زده کشور پرداخت شده که سهم کشاورزان خسارت‌دیده خوزستان 410 میلیارد ریال بوده است.
محمد ابراهیم حسن نژاد، افزود: صندوق بیمه کشاورزی به دلیل حجم بالای خسارات سیل و دسترسی نداشتن کامل به مناطق درگیر سیلاب در خوزستان، پرداخت غرامت به کشاورزان خسارت‌دیده را با استفاده از تصاویر هوایی و تبدیل آن به نقشه، از 15فروردین شروع کرده و همچنان ادامه دارد.
وی گفت: تاکنون نزدیک به 410 میلیارد ریال غرامت به حساب کشاورزان سیل‌زده خوزستان پرداخت شده و روند پرداخت غرامت شتاب گرفته است.
قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی ایران ادامه داد: به محض تکمیل پرونده کشاورزان خسارت‌دیده، بدون حضور آنان، غرامت به حساب کشاورزان برابر سقفی که محصول را بیمه کرده‌اند پرداخت می‌شود.
حسن نژاد در ادامه حداکثر پرداختی به هر هکتار محصول گندم را 25میلیون ریال بیان کرد و افزود: به گفته وی از مجموع بیش از 100هزار هکتاری که بر اثر آبگرفتگی در خوزستان دچار خسارت شدند 62هزار هکتار آن زیر پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار داشت.  وی بیان کرد: این صندوق به همه تعهدات خود در پرداخت غرامت به کشاورزان سیل‌زده مطابق با بیمه نامه عمل می‌کند.
قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی ایران گفت: پرداخت غرامت به کشاورزانی که محصول خود را بیمه نکردند برعهده دولت است هرچند غرامت بیشتری از سوی دولت به کشاورزان بیمه شده تعلق می‌گیرد.  هیچ کدام از کشت و صنعت‌های نیشکری خوزستان زیر پوشش بیمه کشاورزی قرار نداشتند.
سیلاب در 12 شهرستان خوزستان که در حاشیه رودخانه‌های دز، کرخه و کارون قرار داشتند بیش از 70 هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی خوزستان خسارت زد که سهم خسارات نیشکری خوزستان در 9 کشت و صنعت نیشکر خوزستان بیش از 30هزار میلیارد ریال است.