kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۱۶۵
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۵

چین، ترامپ را به جان نتانیاهو انداخت

ترامپ که به شدت نگران گسترش قدرت نظامی و اقتصادی چین و افول هژمونی آمریکاست، برای نتانیاهو هم خط و نشان کشیده و گفته، اگر روابط خود با چشم بادامی‌ها را قطع نکند، همکاری‌های امنیتی واشنگتن-تل‌آویو را متوقف می‌کند. کارتر رئیس‌جمهور اسبق آمریکا نیز دلیل عبور چین از آمریکا را جنگ طلبی رهبران کشورش در طول تاریخ دانسته و گفته از 242 سال تاریخ آمریکا فقط 16 سال را مشغول جنگ نبوده‌ایم.
سرویس خارجی-

جنگ تجاری آمریکا با چین و حتی اروپا در دوران دونالد ترامپ به اوج خود رسیده و پیامدهای این جنگ به روابط اسرائیل و آمریکا نیز کشیده شده است. به گزارش تسنیم، نشریه «تایمز اسرائیل» به نقل از شبکه 13 تلویزیون این رژیم گزارش داده درخواست دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر قطع روابط تل‌آویو با پکن چند دقیقه پس از اقدام واشنگتن در به رسمیت شناختن بلندی‌های جولان به عنوان بخشی از سرزمین‌های ‌اشغالی مطرح شده است. ترامپ از نتانیاهو خواسته تا روابط خود را با چین قطع کند، در غیر این صورت به همکاری‌های امنیتی واشنگتن با تل‌آویو پایان خواهد داد.
 این درخواست ترامپ یک تناقض شگفت‌انگیز و آشکار در روابط دو متحد به شمار می‌رود، به خصوص آنکه روابط دو طرف در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ تقویت شده است. البته مقام‌های صهیونیستی فاش کرده‌اند این نخستین بار نیست که چنین درخواستی برای قطع روابط تل‌آویو با پکن از سوی مقام‌های آمریکایی مطرح شده است.
ترامپ طاقت خود را از دست داده
در ماه ژانویه (بهمن) نیز «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا درخواست مشابهی را مطرح کرده بود. پمپئو طی شش ماه گذشته این درخواست را بارها تکرار کرده است. «تایمز اسرائیل» در این‌باره نوشته: «واقعیت این است که مطرح شدن این درخواست از سوی ترامپ نشان می‌دهد کاخ سفید نسبت به این مسئله کم‌طاقت شده و صبر خود را از دست داده است. بر اساس اعلام مقام‌های تل‌آویو 2 موضوع اصلی در روابط اسرائیل و چین وجود دارد که بیش از همه موجب نگرانی آمریکا شده است. نخستین موضوع پروژه‌های بزرگ زیرساختی در بندر حیفا است، یعنی جایی که ناوگان ششم نیروی دریایی آمریکا دهه‌هاست در آنجا فعالیت می‌کند و دومین مسئله نیز تلاش ترامپ برای جلوگیری از همکاری شرکت‌های فناوری چین با شرکت‌های اسرائیلی در زمینه توسعه نسل پنجم خدمات ارتباطی و مخابراتی است.»
راز اقتصاد قدرتمند چین از زبان کارتر
از سوی دیگر، جیمی کارتر رئیس‌جمهور سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱ آمریکا اعلام کرده رئیس‌جمهور کنونی آمریکا با او تماس گرفته و درباره نگرانی‌هایش درباره پیشی گرفتن چین از آمریکا صحبت کرده است. به گزارش، رادیو ملی آمریکا، کارتر روز یکشنبه طی سخنانی در کلیسای شهر «پلینس» ایالت جورجیا از تماس تلفنی ترامپ خبر داده است. کارتر ۹۴ ساله، چندی قبل نیز نامه‌ای به ترامپ نوشته و در آن درباره مدیریت روابط واشنگتن با پکن توصیه‌هایی کرده بود.
به گفته رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، ترامپ در این تماس درباره اینکه «چین دارد از ما جلو می‌زند»، ابراز نگرانی کرده و از او نظر خواسته است. کارتر هم، نگرانی ترامپ درباره این موضوع را «به‌جا» دانسته و گفته: «شما می‌دانید چرا این‌طور است؟ من در سال ۱۹۷۹ روابط دیپلماتیک با چین را عادی‌سازی کردم. شما می‌دانید که از ۱۹۷۹ چین چند بار با دیگران جنگ داشته است؟ اصلا هیچ جنگی نداشته اما ما در جنگ بوده‌ایم.» وی که در کلیسای پلینس صحبت می‌کرد، همچنین تاکید کرده که آمریکا در طول ۲۴۲ سال تاریخ خود به جز ۱۶ سال، در بقیه زمان‌ها در جنگ به سر برده است.
کارتر این را هم گفته که «آمریکا به دلیل تمایلش برای تلاش به منظور مجبور کردن دیگران به در پیش گرفتن ارزش‌های آمریکایی، جنگ دوست‌ترین کشور جهان است.» وی حتی با تاکید بر اینکه چین برعکس آمریکا روی زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کرده، به ساخت ۱۸ هزار مایل خطوط قطار سریع‌السیر ‌اشاره کرده و گفته: «ما در آمریکا چند مایل خط آهن سریع‌السیر در کشورمان داریم؟...ما سه تریلیون دلار هدر داده‌ایم. این رقم، بیشتر از میزانی است که شما بتوانید حتی تصور کنید. چین حتی یک پِنی هم در جنگ هدر نداده است و دلیل جلو زدن آنها از ما همین است». کارتر همچنین گفته اگر صرف هزینه‌های بسیار برای جنگ و مخارج نظامی نبود، می‌شد حداقل دو تریلیون دلار برای هزینه در زیرساخت‌ها شامل تعمیر پل‌های فرسوده، راه‌ها و تقویت نظام آموزشی این کشور هزینه کرد.