kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۱۵۹
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۱

کوتاه از سراسر جهان

روسيه
خبرگزاری صداوسیما: «الکساندر گورشکو» معاون وزیر خارجه روسیه گفت: مسکو آماده مقابله با تهدیدات احتمالی «ناتو» است و وقوع جنگ میان روسیه و ناتو، فاجعه‌ای بزرگ برای بشریت خواهد بود. وی گفت: همکاری میان روسیه ‌و ناتو در ابعاد نظامی و غیر نظامی از امروز (دوشنبه) به طور کامل قطع شده است.
معاون وزیر خارجه روسیه با‌اشاره به اقدامات خصمانه و نا امن‌کننده آمریکا و ناتو در اطراف مرزهای روسیه افزود: امیدوارم قطع این همکاری ، به مناقشه جدی میان روسیه و ناتو منجر نشود.
... مسکو آماده مقابله با تهدیدات احتمالی «ناتو» است و وقوع جنگ میان روسیه و «ناتو» فاجعه‌ای بزرگ برای بشریت خواهد بود.
سوریه
باشگاه خبرنگاران جوان: «فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی عراق، حامل پیام مهم عربستان سعودی برای «بشار اسد»رئیس‌جمهور سوریه بود. بشار اسد اخیرا در دمشق الفیاض را به حضور پذیرفت. الفیاض طی سال‌های گذشته هم چندین پیام را از واشنگتن به بشار اسد رسانده بود. یک منبع در‌باره محتوای پیام ریاض به رئیس‌جمهور سوریه گفت که این پیام حاوی مسائل فراوان و حساسی بوده است. این منبع جزئیات بیشتری را در این باره نگفت.
اوکراین
فارس: آمریکا به تازگی بیش از 400 میلیون دلار کمک نظامی در اختیار ارتش اوکراین قرار‌داده است. «استپان پولتوراک» وزیر دفاع اوکراین، در زمینه کمک‌های نظامی واشنگتن به کیف گفت: به تازگی سطح کمک‌های نظامی و فنی به طور قابل توجهی افزایش یافته است. این امر از سوی همه شرکای ما و در وهله نخست آمریکا انجام می‌شود.
پولتوراک در ادامه گفت که این کمک‌ها شامل پرتابگرهای ضد‌تانک «جاولین»، سامانه‌های ارتباطی پیشرفته، تجهیزات توپخانه ، جنگ الکترونیک، سامانه‌های ضد تک تیرانداز و پهپاد را شامل می‌شود.
فلسطین ‌اشغالی
تسنیم: همزمان با ادامه اعتصاب غذای نامحدود اسیران فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی، شهروندان فلسطینی در شهر بیت لحم ( کرانه باختری‌اشغالی) تجمع همبستگی با اسیران را برگزار کردند.
از سوی دیگر، نظامیان صهیونیست به اردوگاه «العروب» در شمال الخلیل در کرانه باختری یورش بردند که طی آن، درگیری‌هایی میان آنها و جوانان فلسطینی رخ داد.
عربستان
مهر: «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان با «کنث مکنزی» فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه دیدار و گفت وگو کرد.این دیدار در کاخ «یمامه» ریاض برگزار شد و در آن تحولات منطقه مورد بررسی دو طرف قرار گرفت. دیدار مذکور پس از میزبانی ریاض از نشست مقدماتی آنچه به «ائتلاف راهبردی خاورمیانه» یا «ناتوی عربی» موسوم است، انجام شد. در این دیدار، «عبدالعزیز بن سعود» وزیر کشور و «کریستوفر هنزل» کاردار و «هاگلار» وابسته نظامی سفارت آمریکا در عربستان هم حضور داشتند.
یمن
فرانکفورتر روندشاو: «یانا برند»هماهنگ‌کننده پروژه پزشکان بدون مرز، گوشه‌ای از وضعیت اسف‌بار مردم یمن به ویژه در بخش بهداشت و درمان را تشریح کرد و گفت: در همه جای این کشور به دلیل شرایط بد و نقص در تامین نیازهای بهداشتی، وبا فراگیر است. پس از گذشت بیش از چهار سال، شرایط درمانی در یمن به شدت وخیم شده و دارو و حتی برای نیروی فعال در بخش درمان هم بسیار کم است چرا که دستمزد عده زیادی از سال 2016 تاکنون پرداخت نداشته است. مردم برای اینکه از خانواده خود حمایت کنند به شغل نیاز دارند. به همین دلیل شرایط برای مردم روز به روز دشوارتر می‌شود و مبنای آن، شرایط نابسامان اقتصادی است.