kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۹۵۷
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴
لیست ابتدایی رشته‌های حاضر در مسابقات ۲۰۲۲ هانگژو چین منتشر شد

بعد از المپیک نوبت به بازی‌های آسیایی رسید خطر حذف در کمین رشته مدال‌آور کاراته

ستاد برگزاری بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو چین لیست ابتدایی رشته‌های حاضر در این رقابت‌ها را منتشر کرد که در میان آنها نامی از کاراته به چشم نمی‌خورد.


سرویس ورزشی-

ستاد برگزاری بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو چین روز گذشته لیست ابتدایی رشته‌های ورزشی حاضر در این رقابت‌ها را اعلام کرد که در کمال تعجب نامی از کاراته در آن دیده نمی‌شد. ورزش‌های آبی (شیرجه- شنا-شنای موزون-واترپلو) –تیر و کمان-دوومیدانی- بدمینتون- بسکتبال- شطرنج- بوکس- قایقرانی (کانو، رویینگ، بادبانی) - کریکت- دوچرخه‌سواری- سوارکاری- شمشیربازی- فوتبال- گلف- هاکی- ژیمناستیک-هندبال- جودو- کبدی- هنرهای رزمی (جوجیتسو- کوراش- ووشو)، پنجگانه مدرن- رول اسپورت-راگبی- سپک تاکرا-تیراندازی-اسکواش-تنیس روی میز-تکواندو- تنیس- سه‌گانه- والیبال ساحلی و سالنی-وزنه برداری و کشتی رشته‌هایی هستند که در اعلام اولیه در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ حضور دارند.
قرار است در جلساتی که در آینده برگزار می‌شود تصمیمات نهایی برای رشته‌های حاضر در این رویداد گرفته شود و به احتمال فراوان شاهد تغییر در این لیست و افزایش رشته‌های دیگر خواهیم بود. حذف کاراته از بازی‌های آسیایی به عنوان یکی از رشته‌های مدال‌آور ایران در ادوار این رقابت‌ها می‌تواند خبر ناخوشایندی برای ورزش ایران باشد. پیش از این کاراته از بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس نیز کنار گذاشته شد و به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل کنار گذاشته شدن این رشته از بازی‌های آسیایی نیز همین موضوع باشد. کاراته برای اولین و آخرین بار در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو حضور خواهد داشت.
امیدواری هروی به ماندن کاراته در المپیک
مسلما چنین تصمیماتی برای ورزش ایران خوب نیست ولی روزنه امید آنجاست که حذف کاراته از المپیک و بازی‌های آسیایی نهایی نشده و هنوز در میان اهالی کاراته افرادی هستند که می‌گویند کاراته در المپیک ماندنی است.
از جمله این افراد می‌توان به سید شهرام هروی‌اشاره کرد. سرمربی تیم ملی دیروز در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری فارس اظهار داشت: ما خوشبین هستیم کاراته در المپیک می‌ماند. این صحبت‌ها همیشه قبل از المپیک بوده است. اگر یادتان باشد در مورد یکی از رشته‌های پرطرفدار کشورمان هم این صحبت‌ها در گذشته مطرح بود که قرار است از المپیک حذف شود، اما همه ما دیدیم که چنین اتفاقی رخ نداد و آن رشته همچنان المپیکی است. کاراته نیز می‌تواند نمایش خوبی از خود در المپیک به جا بگذارد، هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ کمی، می‌توانیم این طور بگوییم کاراته جزو ۵ رشته اول جهان است. ان‌شاءالله کاراته هم در المپیک توکیو هم در المپیک پاریس حضور داشته باشد.
اما و اگر برای اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا
کاراته کاهای کشورمان باید تا چند روز دیگر عازم رقابت‌های قهرمانی آسیا شوند، مسابقاتی که برای نمایندگان کشورمان اهمیت زیادی دارد و امیدوارند عنوان قهرمانی قاره کهن را از آن خود کنند. اما در آستانه آغاز این رقابت‌ها اما و اگرهایی درباره اعزام تیم جوانان و امید ایران مطرح شده است.
دیروز بهنام‌فر سرمربی تیم جوانان و امید ایران در این‌باره به خبرگزاری ایسنا گفت: به جای اینکه تمام تمرکزم را معطوف امور فنی کنم مجبورم خودم برای اعزام تیم پیگیری داشته باشم. دیروز (شنبه) هم به فدراسیون رفتم اما مسئولان فدراسیون اعلام کردند شورای برون‌مرزی هنوز با اعزام تیم موافقت نکرده است. این در حالی است که از ابتدای سال تیم‌های جودو و کشتی با مجوز شورای برون مرزی به مسابقات مختلف اعزام شده‌اند با این شرایط دلیلی برای مخالف با اعزام کاراته وجود ندارد.
وی ادامه داد: امیدوارم مسئولان این را درک کنند که این بچه‌ها ماه‌هاست از درس و زندگی‌شان زده‌اند و حتی تعطیلات عید هم در اردو بودند تا برای کشور افتخارآفرینی کنند. خودم کارمند دولت هستم و هزار جور مشغله و کار دارم اما همه گونه پای کار بودم تا باز هم برای کشور افتخارآفرینی کنیم اما وقتی بی‌توجهی‌ها را می‌بینیم انگیزه‌مان را از دست می‌دهیم.
سرمربی تیم‌های ملی کاراته جوانان و امید ایران افزود: در سال‌های اخیر به قهرمانی آسیایی و جهانی و المپیک جوانان رسیدیم و رویدادی نبود که حتی در آن نایب قهرمان شویم. هدف‌مان تکرار عنوان قهرمانی در مالزی است اما امیدوارم مسئولان به این تیم حداقل توجه را داشته باشند.
در این همین خصوص خبرگزاری مهر با انتشار گزارشی در این باره مدعی شد شورای برون مرزی با این اعزام مخالفت کرده است. گویا اولویت اعزام در سال ۱۳۹۸ به رقابت‌هایی است که شرایط حضور در المپیک را برای ورزشکاران کشورمان فراهم می‌کند. نکته مهم اینکه جلسه شورای برون مرزی برای موضوع اعزام کاراته‌کاها به مسابقات قهرمانی قاره‌ای چندماه قبل گذشته برگزار شده و با این شرایط بازهم فدراسیون برگزاری اردوهای آماده‌سازی را در دستور کار قرار داده است.
فدراسیون کاراته امیدوار است با رفع موانع و مشکلات موجود برای اعزام سرمایه‌های کاراته کشور به مسابقات قهرمانی آسیاست اقدام کند. بدون تردید با شرایط موجود اقتصادی در جهت کنترل هزینه‌ها باید اقداماتی را انجام داد ولی به صلاح نیست اعزام به رقابت‌های قهرمانی آسیا که برای ساختن پایه‌های یک ورزش از اهمیت بالایی برخوردار است از دستور کار خارج شود!