kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۸۹۲
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
نماینده ولی فقیه:

رهبر معظم انقلاب تسریع در روند ارائه خدمات به سیل زدگان را خواستارند

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر با حضور در مناطق سیل زده استان لرستان گفت: رهبر معظم انقلاب خواستار تسریع در روند ارائه خدمات به سیل‌زدگان هستند.





حجت‌الاسلام و‌المسلمین معزی با حضور در مناطق سیل زده استان لرستان ضمن ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب به سیل زدگان لرستانی گفت: رهبر معظم انقلاب در جلسه با مدیران عالی کشور، مسئولین را موظف کرده‌اند تا وظایفشان را در ارائه خدمت رسانی به بهترین شکل انجام دهند تا مشکلات مردم به سرعت مرتفع شود.
نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر افزود: 24 استان کشور درگیر سیل شده که میزان خسارات در سه استان لرستان، خوزستان و گلستان بیش از سایر استان‌هاست.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین معزی با‌اشاره به وسعت میزان خسارات وارد شده به زندگی مردم در استان لرستان و شهر پل دختر گفت: متاسفانه حوادث، بسیار سخت و سنگین بوده و سبب تخریب بسیاری از خانه‌ها، مغازه‌ها، مزارع، مدارس و کارخانجات شده است.
200 قایق سپاه در سیلاب خوزستان
 مشغول امدادرسانی است
فرمانده قرارگاه کربلا در جنوب غرب کشور گفت: نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعداد 200 قایق برای امدادرسانی در مناطق درگیر سیلاب خوزستان اختصاص داده است.
سردار احمد خادم سید‌الشهدا اظهارداشت: به محض اینکه رودخانه‌های کرخه، دز و کارون طغیان کردند و سیلابی شدند نیروهای زمینی، دریایی، هوایی، نیروی مقاومت بسیج و سپاه سریعا مشغول مشارکت در امدادرسانی و مدیریت سیلاب شدند.
وی افزود: نیروی زمینی سپاه با محوریت قرارگاه کربلا در استان خوزستان بخش قابل توجهی از امر جابجایی ساکنان مناطق سیل زده را بر عهده‌دارد.
فرمانده قرارگاه کربلا در جنوب غرب ، گفت: کار جابجایی ساکنان انجام شده است و همچنان نیروها در روستاهای در معرض آسیب حضور دارند.
سردار خادم سید‌الشهدا با بیان اینکه تیپ حضرت حجت(عج) در شهرستان‌های اهواز و حمیدیه برای امداد رسانی به سیل زدگان نیز بکارگرفته شده‌اند، یادآور شد: همچنین تیپ الحدید بعد از انجام وظیفه در منطقه شعیبیه شوشتر برای انجام عملیات مهندسی و امدادرسانی به شهر سوسنگرد منتقل شد.
این فرمانده ارشد نظامی کشور به راه‌اندازی بیمارستان صحرایی سپاه به منظور خدمات‌رسانی به مردم آسیب دیده‌اشاره کرد و گفت: علاوه‌بر این نیز 10 تیم درمانی روزانه از طریق بالگردها به مناطقی که جاده‌های ارتباطی آنها مسدود شده اعزام می‌شوند تا به درمان بیماران و افرادی که به خدمات بیمارستانی نیاز دارند امدادرسانی کنند.
خادم سیدالشهدا تصریح کرد: تمام رده‌های قرارگاه در استان خوزستان از ابتدای آغاز بحران به حالت آماده‌باش درآمده‌اند و تلاش می‌شود با تمام توان از تلفات جانی جلوگیری شود.
ارتش به دنبال ترمیم سیل بندهای خوزستان است
فرمانده قرارگاه امداد ذوالفقار ارتش در خوزستان گفت: ترمیم سیل بندها و رصد مداوم مسیر سیلاب‌ها در دستور کار یکان‌های ارتش در خوزستان قرار دارد.
امیر دریادار حبیب‌الله سیاری اظهارداشت: اقدامات اولیه ارتش از زمان وقوع سیل نجات هموطنان توسط خودروهای سنگین، قایق‌ها و بالگردهای ارتش و تخلیه اماکنی بود که برابر نظر ستاد مدیریت بحران باید انجام می‌شد.
وی افزود: ارتش در بیش از دو سوم از روستاهایی که تخلیه شد، حضور تعیین‌کننده داشت و اسباب و اثاثیه و حتی احشام آنها به مناطق امن منتقل و مردم در نقاط پیش‌بینی شده توسط هلال احمر و ستاد مدیریت بحران و در پادگان‌های ارتش، اسکان داده شدند.
معاون هماهنگ‌کننده ارتش افزود: در شرایط موجود ترمیم سیل‌بند‌ها و جلوگیری از نفوذ آب در دستور کار یکان‌های ارتش در منطقه جنوب قرار دارد و امکانات مهندسی سنگین، سبک و ظرفیت نیروی انسانی معطوف به این ماموریت است که در حال حاضر نیز تقویت شده است.
اعزام تیم امداد و نجات آتش‌نشانی تهران
به مناطق سیل زده خوزستان
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: تیم امداد و نجات آتش‌نشانی تهران به مناطق سیل زده استان خوزستان اعزام
شدند.
سید جلال ملکی اعلام کرد: تیم امداد و نجات آتش‌نشانی تهران که پیش از این در مناطق سیل‌زده استان لرستان مشغول عملیات بودند پس از پایان عملیات به استان خوزستان اعزام شدند.
وی افزود: این تیم شامل 33 آتش نشان، 11 دستگاه خودرو سنگین و سبک، 36 دستگاه پمپ آبکش قوی، نیمه قوی و سبک است که به دستور شهردار تهران جهت امدادرسانی به مناطق سیل زده استان خوزستان اعزام شدند.
از ابتدای وقوع بحران سیل
دستور تخلیه 250 روستا در خوزستان
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: از زمان وقوع سیلاب تاکنون به منظور پیشگیری از تلفات جانی و مالی 250 روستا به صورت کلی و جزیی تخلیه شده‌اند.  کیامرث حاجی زاده اظهار داشت: از میان روستاهای تخلیه شده تنها 105روستا دچار آبگرفتگی شده‌اند.
وی با‌ اشاره به اینکه 56 اردوگاه برای ساکنان مناطق سیل زده در نقاط امن آماده شده است اظهار داشت: تا این لحظه 105 هزار نفر در اردوگاه‌ها و محل‌های اسکان اضطراری اسکان داده شده‌اند.
وی توضیح داد: 350 هزار دام سبک و سنگین روستاییان نیز جابجا و تعلیف شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان توضیح داد: تاکنون در اثر سیلاب به 438 واحد مسکونی شهری و 87 هزار واحد مسکونی روستایی خسارت وارد شده است.
به گفته وزیر کشور 400 هزار نفر در خوزستان در معرض سیلاب هستند.
در روزهای اخیر سیلاب جاده اهواز - اندیمشک را مسدود کرد و وارد محله عین 2 در اهواز شد که در پی این تحول دستور تخلیه پنج منطقه‌این شهر نیز صادر شد.
بیمارستان صحرایی برای کمک به سیل زدگان هویزه راه‌اندازی شد
سرپرست فرمانداری شهرستان هویزه گفت: بیمارستان صحرایی نیروی دریایی سپاه در محل یادمان شهدای هویزه این شهرستان برای ارائه خدمات به سیل زدگان راه‌اندازی شد. سید قاسم موسوی بیان کرد: این بیمارستان با تمام تجهیزات و خدمات پزشکی از جمله اتاق عمل، ارتوپدی، زنان و زایمان و اورژانس برپا شده‌است.
وی گفت: این بیمارستان امروز با حضور سردار سلامی جانشین سپاه و سردار تنگسیری فرمانده دریایی سپاه راه‌اندازی شده است.
این مرکز درمانی با 40 تخت به صورت شبانه‌روزی به سیل زدگان خدمات رسانی می‌کند.
سیلاب جاده کمربندی غرب اهواز را مسدود کرد
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان گفت: جاده کمربندی غرب اهواز به دلیل طغیان کانال سلمان از روز جمعه مسدود شد.
غلامعباس بهرامی نیا ادامه داد: جاده کمربندی غرب اهواز به دلیل آبگرفتگی تا اطلاع ثانوی مسدود است.
وی گفت: مسیر جایگزین این محور، جاده اهواز به سوسنگرد است.
در پی جاری شدن سیلاب رودخانه کرخه به سمت اهواز و سرریز کانال چمران در حمیدیه و امتداد آن موسوم به کانال سلمان، محله‌های جنوب غربی شهر در تهدید سیل قرار دارند. سیلاب در 3 روز گذشته در محله عین 2 شدت گرفته و روز پنجشنبه سیلاب به سوی محله گلدشت پیشروی کرد.
خسارت 20 هزار میلیارد ریال خسارت سیلاب
به زیربخش‌های صنعت
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سیل اخیر 20 هزار میلیارد ریال خسارت به واحدهای تجاری، صنفی، تولیدی، صنعتی آسیب وارد کرده است.
رضا رحمانی در جمع خبرنگاران استان ایلام اظهار داشت: در این برآورد اولیه هنوز وضعیت واحدهای خسارت‌دیده خوزستان با توجه به شرایط این استان لحاظ نشده است. وی افزود: تاکنون 25 شهرک صنعتی، 300 واحد صنعتی، 9 هزار واحد صنفی بین 20 تا 100 درصد آسیب دیده‌اند.
وزیر صمت یادآور شد: طبق مصوبه‌های هیئت دولت و نظر مساعد سازمان برنامه در استان‌های سیل زده 450 میلیون ریال تسهیلات کم بهره و کمک بلاعوض به هر واحد صنفی پرداخت می‌شود.
رحمانی استمهال وام‌های بانکی و معافیت مالیاتی واحدهای آسیب دیده را از دیگر تمهیدات هیئت دولت برای صنوف و واحدهای خسارت‌دیده از سیل اخیر برشمرد.
کاهش تولید نفت در برخی نقاط سیل زده
وزیر نفت با‌اشاره به کاهش تولید نفت در برخی نقاط درگیر سیل خوزستان گفت: برای نخستین بار برخی لوله‌ها از نفت خالی شده‌اند و امیدواریم شاهد تلفات جانی نباشیم.
بیژن زنگنه در دیدار با استاندار خوزستان افزود: تمام امکانات صنعت نفت از روز نخست وقوع سیل در خوزستان برای کاهش درد و رنج مردم این استان مورد استفاده قرار گرفت.
زنگنه اظهار داشت: یکی از اولویت‌های وزارت نفت جلوگیری از ورود آلودگی‌های نفتی به نقاط درگیر سیل و حفاظت‌های زیست محیطی از این مناطق است زیرا در این صورت مشکلات بیشتری برای ساکنان ایجاد می‌شود.
استاندار خوزستان نیز در این دیدار گفت: رهاسازی آب در جوار تاسیسات نفتی برای حفظ جان مردم خوزستان انجام شد و وزارت نفت مانع این کار نشد.
غلامرضا شریعتی اظهار داشت: هیچ محدودیتی برای جابجایی دکل‌های نفتی در این مدت وجود نداشت و وزارت نفت مانع آبگیری تالاب ایجاد نشد.
وی با‌اشاره به اینکه مهم‌ترین اولویت ما حفظ منافع ملی و استان است، ادامه داد: درحال حاضر تمام تالاب هورالعظیم به جز یک جاده دسترسی و محوطه این تاسیسات نفتی را آب فرا گرفته است.
شریعتی تاکید کرد: حجم آب به قدری بالا بود که با شکستن دایک مرزی بخشی از این آب به سمت عراق هدایت شد.
روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اعلام کرد: تاکنون آلودگی نفتی بر اثر سیل خوزستان در این استان رخ نداده است.
در این اطلاعیه آمده است: تاکنون حادثه آلودگی نفتی در زمان سیل در خوزستان رخ نداده و مورد‌اشاره شده در اخبار مربوط به یک حادثه کوچک در هفته گذشته ناشی از آب گرفتگی یکی از تلمبه خانه‌های برداشت آب کشاورزی در مجاورت رودخانه بود که باعث شد مقدار محدودی گازوییل وارد رودخانه شود که به سرعت نیز برطرف شد.
این اطلاعیه می‌افزاید: خطری از لحاظ آلودگی نفتی، رودخانه‌های خوزستان را تا به این لحظه تهدید نکرده و حادثه‌ای در این زمینه نیز رخ نداده است.
20 هزار میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی خوزستان
وزیر جهاد کشاورزی گفت: سیلاب‌های اخیر بیش از 20 هزار میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی خوزستان وارد کرد.
محمود حجتی افزود:از تمام ظرفیت‌ها برای حمایت از کشاورزان خسارت‌دیده ناشی از سیل استفاده می‌شود.
وی اظهار داشت: سیلاب و بارندگی‌های اخیر خسارت زیادی به زیرساخت‌های کشاورزی و اراضی وارد کرده است که وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت هرچه بیشتر از کشاورزان تلاش خواهد کرد.
خسارت اخیر به بخش کشاورزی سبب افزایش قیمت برخی محصولات مانند پیاز در اندیمشک شده است.
بازگشت زندگی مردم سیل زده به شرایط عادی
وزیر دفاع گفت: هدف ما بازگشت سریعتر زندگی مردم سیل زده به شرایط عادی است و تلاش می‌کنیم در سریعترین زمان ممکن به وضعیت عادی برگردند.
امیر سرتیپ امیر حاتمی در بازدید از نقاط سیل زده خوزستان گفت: بهبود زندگی فعلی سیل زدگان با هماهنگی و تعامل مسئولان میسر است.
وی یادآور شد: نیازهای اساسی مردم سیل‌زده را شناسایی و سپس برای رفع آنها تلاش خواهیم کرد.
وزیر دفاع به همراه جمعی از معاونین، مدیران ارشد وزارت دفاع، مسئولین استانی و فرماندهان ارشد نیروهای مسلح استان خوزستان از فعالیت‌های مهندسی قرارگاه مردم یاری عاشورائیان وزارت دفاع بازدید بعمل آورد.
رژه روز ارتش در استان‌های سیل‌زده برگزار نمی‌شود
فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: رژه روز ارتش در استان‌های سیل‌زده، با هدف استمرار خدمت‌رسانی به مردم برگزار نمی‌شود و به جای آن اقدامات امدادرسانی به‌اشکال مختلف تقویت، و ادامه خواهد داشت.
امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی افزود: امسال که شاهد سیل در چند منطقه کشور عزیزمان هستیم و هموطنان ما گرفتار آسیب‌های ناشی از آن شده‌اند، ارتش جمهوری اسلامی ایران در استان‌های سیل‌زده با استمرار حضور خود در بین مردم، روز ارتش را گرامی می‌دارد.
وی افزود: امسال در استان‌های درگیر سیل، سربازان خدوم ملت، با کمال افتخار آیین روز ارتش را در کنار مردم شریف، صبور و سیل‌زده در قالب جشن خدمت به آن عزیزان برپا می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد:غیر از مناطق سیل‌زده، آیین رژه باشکوه روز ارتش در 29 فروردین‌ در تهران و دیگر استان‌های کشور همچون سال‌های گذشته برگزار می‌شود.
اعزام مهندسان سپاه برای ایجاد دژ در عین 2
فرمانده نیروی زمینی سپاه از اعزام یگان‌های مهندسی نیروی زمینی سپاه مستقر در منطقه برای ایجاد دژ بر روی منطقه عین دو خبر داد.
سرتیپ پاسدار محمد پاکپور از اعزام یگان‌های مهندسی نیروی زمینی سپاه مستقر در منطقه با هدف ایجاد دژ بر روی کانال عین دو برای مقابله با سیل در اهواز خبر داد.
وی افزود: با اقداماتی که بر روی کانال سلمان انجام دادیم و ایجاد دژ بر روی این کانال، تا حدود زیادی نگرانی‌ها از احتمال سیلاب بر طرف شده و به دنبال بهبود شرایط در منطقه عین دو هستیم.
افزایش بارش‌ها از اول فروردین در کشور و افزایش آورد آب از استان‌های بالادست به پشت سدهای خوزستان و در نتیجه رهاسازی آب از سد کرخه و دز باعث طغیان رودخانه‌های دز، کرخه و کارون و جاری شدن سیلاب در مناطق پایین دست استان شده است.
سیلاب سال جاری 71 قربانی داشت
معاون وزیر و رئیس‌سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در سیلاب اخیر با 71 قربانی در کل کشور(جدای از حادثه سیل در شیراز و واژگونی قایق امداد در سد گاومیشان) کمترین تلفات جانی را داشته ایم.
اسماعیل نجار در حاشیه بازدید از اردوگاه ثامن‌الائمه حمیدیه گفت: تعداد محدودی از هموطنانی که جان خود را از دست داده‌اند اغلب براثر ریزش ساختمان یا عدم رعایت موارد احتیاطی بوده است.
وی ادامه داد: تمام تلاش ما بر رسیدگی کامل تا حد امکان به این افراد است که به رغم میل خود خانه و زندگی شان را ترک کرده و در اردوگاه مستقر شده‌اند ، در این اردوگاه‌ها موکب‌های اربعین نیز برای پخت غذای گرم آمده‌اند و از آنها خواسته شده که غذای با کیفیت و مناسب در اختیار مردم قرار دهند.
وی توضیخ داد: در استان‌های شمالی کشور از 29 اسفند سال گذشته تا امروز آق‌قلا و گاومیشان و برخی روستاها زیرآب هستند.
نجار لایروبی نشدن برخی رودخانه‌ها را یکی از دلایل سیلابهای اخیر در کشور دانست و گفت: متولی لایروبی رودخانه‌ها وزارت نیرو است و لایروبی نیز کار گسترده‌ای است.
وی افزود: لایروبی رودخانه‌ها و کانال‌ها به دلیل خشکسالی‌های اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته از طرفی نیز اعتبارات دولت محدود است در حالی که کار در این حوزه نیازمند اعتبارات سنگینی است.
رئیس‌سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: در برخی رودخانه‌های کشور شاهددخل و تصرف در حریم رودخانه‌ها هستیم که منجر به ساخت و ساز و ایجاد باغ و زراعت شده است این مسئله هم در بروز سیلاب‌ها تاثیرگذار بوده است.
نجار یادآور شد: طرح جامع خطرپذیری سیلاب سال 94 تکمیل و به وزیر کشور ابلاغ شد، این طرح می‌بایست عملیاتی و اجرایی می‌شد در حالی که برخی استان‌ها آن را به طور کامل اجرایی نکردند.
پرداخت 360 میلیارد ریال غرامت
 به کشاورزان سیل زده خوزستانی
مدیر شعب بانک کشاورزی خوزستان گفت:صندوق بیمه محصولات کشاورزی 360میلیارد ریال غرامت به کشاورزان سیل زده استان که مزارع آنان در جریان سیلاب مهیب آسیب جدی دیده بود تا 21 فروردین پرداخت و به حساب آنان واریز شده است.
محسن صفدری افزود:این مبلغ به عنوان بخشی ازغرامت پرداختی به خسارت دیدگانی که محصولات زراعی و دامی خود را بیمه نموده‌اند از طریق شعب بانک کشاورزی در سراسر استان خوزستان پرداخت شده است.
وی بیان داشت: بررسی و ارزیابی فنی همچنان از طریق کارشناسان صندوق بیمه بانک کشاورزی در حال انجام و پیگیری است و پس از انجام عملیات فنی محاسبه خسارات وارده ، غرامت سایر بیمه‌گذاران نیز به حساب آنان پرداخت خواهد شد.
وی گفت: دولت به صورت کمک‌های بلاعوض، استمهال وام‌ها و پرداخت کارمزد تسهیلات بانکی به کشاورزان خسارت‌دیده کمک می‌کند و پرداخت خسارت به کشاورزانی که اراضی خود را بیمه کرده‌اند نیز انجام می‌شود.
برآورد اولیه کارشناسان جهادکشاورزی خوزستان نشان می‌دهد دست کم 100هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان که عموماً زیر کشت گندم بودند در جریان سیلاب مهیب که از روزهای نخستین فروردین سر باز زد به زیر آب رفتند و عملاً نابود شده‌اند.
ساماندهی توزیع اقلام به سیل زدگان خوزستان
استاندار خوزستان گفت: بیشترین بی‌نظمی در توزیع اقلام مورد نیاز سیل زدگان خوزستان، مربوط به توزیع اقلام غذایی است که این مسئله به زودی ساماندهی می‌شود.
غلامرضا شریعتی اظهار داشت: برخی اقلام مورد نیاز سیل زدگان توسط هلال احمر و بخشی دیگر همچون بسته‌های بهداشتی از منابع داخلی استان تهیه و توزیع می‌شود.
وی ادامه داد: توزیع اقلام غذایی درحال حاضر به صورت مردمی انجام می‌شود که از خیران تقاضا می‌شود که به توصیه‌های ستاد پشتیبانی استان عمل کنند تا بی‌نظمی‌ها در توزیع کاهش یابد.
شریعتی گفت: در حال حاضر بیش از 40 هزار نفر از سیل زدگان در اردوگاه‌ها و حدود 40 هزار نفر در منازل باقی مانده‌اند و طبق بررسی‌ها حدود سه برابر نیاز روزانه غذا پخت و توزیع می‌شود اما در این روند وحدت رویه وجود ندارد.
وی در بخشی دیگر درخصوص کندی تخلیه نقاط درگیر سیل افزود: سپاه پاسداران، ارتش و نیروهای بسیجی کار تخلیه منازل را انجام می‌دهند که در این فرآیند افزایش زمان تخلیه مربوط به مقاومت مردم برای تخلیه منازل است.
شناسایی نقاط در معرض سیل با بالگرد و پهپاد
فرمانده قرارگاه امداد ذوالفقار ارتش در خوزستان گفت: ارتش جمهوری اسلامی با استفاده از پهپادها و بالگردهای خود، نقاط حساس و مناطق در معرض سیل را شناسایی می‌کند.
امیر دریادار حبیب ا... سیاری افزود: توان بالگردی و پهپادی ارتش برای شناسایی و عکسبرداری از سدها، رودخانه‌ها و مناطق حساس و همچنین‌اشراف اطلاعاتی در منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد و این اطلاعات روزانه در اختیار تحلیل‌گران قرار می‌گیرد.
وی گفت: توانایی پهپادهای ارتش هم برای شناسایی و عکاسی از مناطق سیل زده مورد استفاده قرار گرفته و اطلاعات خوبی از این طریق حاصل شده است که مبنای بسیاری از تصمیمات قرار گرفته است.
برپایی موکب شهدای ناجا در نقاط سیل زده خوزستان
فرمانده انتظامی خوزستان گفت:موکب شهدای ناجا دیروز با حضور جمعی از مقامات کشوری و استانی برای خدمت رسانی بیشتر به سیل زدگان در اهواز برپا شد.
سرتیپ حیدر عباس زاده افزود: نیروی انتظامی خوزستان از زمان شروع سیل در 13 شهرستان به همراه سایر نیروهای مسلح و دستگاه‌های امدادی و خدماتی علاوه‌بر امدادرسانی به مردم سیل زده در راستای تامین نظم و امنیت روستاهای تخلیه شده و اردوگاه‌های اسکان اضطراری سیل زدگان اقدامات و فعالیت‌های خوبی انجام داده است.
وی گفت:موکب شهدای ناجا روزانه بالای 2 هزار و 500 پرس در سه وعده غذایی بین سیل‌زدگان توزیع می‌کند.
موکب شهدای ناجا دیروز در مسجد النبی (ص) اهواز راه‌اندازی شد.
خسارت سیلاب به 30 هزار هکتار از مزارع نیشکر در خوزستان
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با‌اشاره به اینکه مزارع پنجمین کشت و صنعت توسعه نیشکر در خوزستان نیز روز جمعه به زیر آب رفت، گفت: سیلاب خوزستان تاکنون به 30 هزار هکتار از مزارع نیشکر خسارت وارد کرده است.
محمود شمیلی با‌اشاره به اینکه دیروز مزارع کشت و صنعت فارابی در اثر ورود سیلاب به زیر آب رفت، بیان کرد: با پیشروی سیلاب به سمت کشت و صنعت نیشکر فارابی، اردوگاه اسکان اضطراری سیل زدگان در این شرکت نیز در معرض خطر آبگرفتگی قرار گرفت.
وی ادامه داد: بیش از 800 نفر از سیل زدگان روستای دریسیه دارخوین از توابع شادگان در اردوگاه‌های اضطراری شرکت کشت و صنعت حکیم فارابی اسکان داده شدند.
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با‌اشاره به ادامه پیشروی سیلاب به سمت مزارع و تاسیسات و انبارهای شکر کشت و صنعت‌های توسعه نیشکر، افزود: تاکنون مزارع نیشکر پنج کشت و صنعت از مجموع هفت کشت و صنعت به زیر آب رفته و خسارات فراوانی را در پی داشته است.
شمیلی ادامه داد: باتوجه به هدایت سیلاب به سمت مزارع نیشکر 10 هزار هکتار از مزارع کشت و صنعت امام خمینی(ره)، بیش 9از هزار هکتار از مزارع کشت و صنعت نیشکر دهخدا، هفت هزار هکتار از مزارع کشت و صنعت سلمان فارسی ، سه هزار هکتار از مزارع کشت و صنعت دعبل خزاعی و 500 هکتار از مزارع کشت و صنعت نیشکر فارابی با طغیان رودخانه‌ها دچار آبگرفتگی شدند.
وی یادآور شد: ورود سیلاب به مزارع نیشکر شرکت توسعه نیشکر، به دیگر محصولات زراعی و زیرساخت‌های این شرکت خسارت جدی وارد کرده به طوری که تاسیسات و کارخانه تولید شکر کشت و صنعت نیشکر دهخدا نیز زیر آب رفته است.
کمک یونیسف به سیل زدگان گلستان
کمک‌های صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) به سیل ‎زدگان گلستان تحویل دانشگاه علوم پزشکی استان شد.
اقلام ارسالی نهاد جهانی بهداشت و صندوق کودکان ملل متحد به سیل زدگان گلستان شامل یک دستگاه خودرو کمک ‎دار صحرایی، یک دستگاه دیزل ژنراتور 45 کیلو ولت، بیش از 20 ست کامل اقلام تشخیص مراقبت بیماری‎های عفونی واگیردار و مراقبت بیماری ‎های غیرواگیر و نظایر آن است.
همچنین با هماهنگی به عمل آمده 80 یخچال، 100 عدد کلدباکس (یخچال کوچک ویژه نگهداری واکسن)، انواع واکسن، ملزومات مراقبت بهداشتی و لوازم دیگر طی روزهای آینده از سوی یونیسف تحویل دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان خواهد شد.
پخت نان برای سیل زدگان
یک نانوا در بفروئیه میبد یزد با اختصاص یک هفته پخت نان در نانوایی خود به سیل زدگان، 100 کیسه نان خشک به ارزش حدود 15 میلیون ریال به مناطق سیل زده کشور ارسال کرد.
این نانوا که «رمضانعلی حائری نسب» نام دارد گفت: من شب‌ها به محل نانوایی می‌آیم و به عشق کمک به سیل زدگان با کمک بچه‌ها که بدون گرفتن مزد در پخت نان به من کمک می‌کنند برای سیل زدگان نان می‌پزم.
وی با 67 سال سن و 60 سال سابقه کار در نانوایی افزود : من در توان خود نمی‌دیدم که به مناطق سیل زده بروم و به آسیب دیدگان کمک کنم اما با بودن به فکر آنها تصمیم گرفتم تا آنجا که در توانم هست برای آنها نان بپزم.
این نانوای اهل بفروئیه میبد یادآور شد: تا یک هفته دیگر و حتی بیشتر نیز برای سیل زدگان نان می‌پزم و برای آنها می‌فرستم.
ارسال 75 کامیون از کمک‌های مردمی تهران به مناطق سیل‌زده
75 کامیون حامل کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده توسط مناطق 22 گانه شهرداری تهران دیروز (جمعه) با حضور به مناطق سیل زده جنوب کشور ارسال شد.
کمک‌ها شامل برنج، حبوبات، گونی، کیسه زباله، وسایل بهداشتی، چکمه، کنسرو، آب معدنی، وسایل گرمایشی، زیر انداز و پتو، پوشاک بچه و لباس است.
همچنین سه محموله شامل ماشین آلات سنگین و خدمات رسان و خودروهای آتش نشان نیز به مناطق سیل زده اعزام شده‌اند.
20 مکان برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی در میادین اصلی تهران برای سیل‌زدگان در تهران برپا شده است.