kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۸۸۰
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰

خمیردندان‌های سرطان‌زا در فرانسه

پس از رسوايي شيرخشک‌هاي آلوده در فرانسه، حالا نوبت به خميردندان هاي حاوي ماده سرطان زای دي اکسيد تيتانيوم در اين کشور رسيده است.



به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، پس از رسوایی شیرخشک‌های آلوده در فرانسه که اثرات آن به بیش از 70 کشور جهان سرایت کرده، حالا نوبت به خمیردندان‌های حاوی ماده سرطان زای دی اکسید تیتانیوم در این کشور رسیده است.
به گفته یکی از کارشناسان فرانسوی، این ماده جزء مواد سرطان‌زا است و وقتی خورده می‌شود می‌تواند بسیار خطرناک باشد. به گفته وی، در سال 2017 آزمایشی بر روی موش‌ها انجام شد و این موش‌ها پس از مصرف این ماده خطرناک تنها بعد از سه ماه دچار مشکلات جدی در سیستم دفاعی شدند.نهاد اقدام برای محیط زیست در فرانسه در تحقیقات تازه خود 408 خمیردندان موجود در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های فرانسه را مورد بررسی قرار داده است که نتایج این بررسی نشان می‌دهد دو سوم آنها حاوی این ماده سرطان‌زا بوده است. این تحقیق خمیردندان‌های ارگانیک موجود در بازار و همچنین 59 خمیردندان مخصوص کودکان را نیز شامل می‌شد.طبق قانون استفاده از این ماده در تمامی موادی که ممکن است حتی بخشی از آن خورده شود ممنوع است.به گفته یکی دیگر از کارشناسان فرانسوی، تحقیقات نشان می‌دهد که سالمترین خمیردندان‌ها ساده‌ترین آنها هستند و توصیه می‌شود از خمیردندان معمولی و به میزان کم استفاده شود.حال سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان قرار است در پرونده‌ای جداگانه تحقیق کند که آیا عدم وجود علامت نانو بر روی خمیردندان‌های حاوی دی اکسید تیتانیوم تقلب محسوب می‌شود یا خیر.دولت فرانسه تا چند روز آینده مهلت دارد ممنوعیت استفاده از دی اکسید تیتانیوم در محصولات غذایی را اعلام کند.سازمان اقدام برای محیط زیست در فرانسه اسامی 269 خمیردندان حاوی دی اکسید تیتانیوم را بر روی سایت قرارداده است تا مردم با آنها آشنا شوند.