kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۸۲۴
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۶
مردم خوش درخشیدند

دفاع مقدسی دیگر در خوزستان (یادداشت خبرنگار)




رهاسازی آب از سدهای کرخه، دز و کارون سبب ایجاد سیلاب در برخی از روستا و شهرهای استان خوزستان به‌خصوص شهر اهواز مرکز این استان شد.
شریعتی، استاندار خوزستان برای جلوگیری حداکثری از تلفات جانی دستور تخلیه شش شهر را در این استان صادر کرد.
هر کسی وسیله‌ای داشت ولو یک گاری مقداری از اثاث منزل که اندوخته چندین و چند ساله‌اش بود را همراه خود برد و آنکس که وسیله‌ای نداشت مقداری از اثاث منزل خود را به بالای پشت‌بام برد تا شاید از گزند سیل در امان باشد.
ننه ممد تمام وسایل برقی خود و عروسش را در پشت‌بام خانه چیده و می‌گوید: خیال من راحت است زیرا بعید می‌دانم آب تا این حد بالا بیاید.
اما به نظر حاج بلاسم مقاومت بی‌فایده است و تا اتفاقی برای خانواده نیفتاده باید شهر را ترک کرد اما معتقد است کسی باید یک نفر در خانه بماند زیرا نمی‌شود همه اثاث منزل را با خود این ور و آن ور بُرد.
از یکی از ساکنان سؤال می‌کنم چرا تا آب رودخانه بیشتر نشده و اتفاقی نیفتاده، خانه را تخلیه نمی‌کنند که وی پاسخ می‌دهد: خانه‌های اینجا ویلایی و بزرگ است؛ وسیله زیاد دارند جمع کردن  و جابه‌جا کردن آنها سخت است.
اغلب مزارع کشاورزی و باغات به زیر آب رفته و پس از هشدار جدی مدیریت بحران استان بیش از 90 درصد منطقه تخلیه شده است.
اکنون همه مردم برای مقابل با سیل همچون دوران دفاع مقدس در کنار برادران سپاهی، ارتشی و بسیجی دست به‌دست هم دادند و با پر کردند گونی‌های خاک سد می‌سازند و از شهرشان دفاع می‌کنند.
برادران سپاهی با ایثارگری یک بار دیگر صحنه‌های را خلق می‌کنند که نمی‌توان آن را توصیف کرد، چطور می‌توان این حرکت سرهنگ پاسدار را که برای این که مادر پیر سوار کامیون شود خود را بر زمین انداخته تا او به‌عنوان نردبان از کمر او بالا برود، را توصیف کرد.
بیش از 20 روز است که برادران سپاهی، ارتشی و بسیجی دوشادوش مردم تا ناف در آب فرو رفتند و مشغول سد سازی برای دفاع از هجوم سیل به شهرها و روستاها هستند.
یکی از برادران پاسدار می‌گوید: مردم ایران همان‌طور که ارتش دنیا را طی هشت سال دفاع مقدس شکست دادند و همان‌طور که داعش دست‌پرورده آمریکا ، اسرائیل و عربستان را در سوریه و عراق شکست دادند سیل را هم رام می‌کنند و خوزستان را دوباره آباد می‌کنند.
تا قبل از صدور تخلیه شش شهر اخیر، حدود ۱۷۴ روستا در استان خوزستان در حاشیه رودخانه‌های دز، کرخه و کارون به‌ صورت جزئی و یا کلی تخلیه شده بود و 30 هزار نفر اسکان اضطراری شدند.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان گفت: با همکاری سپاه، ارتش، آموزش‌وپرورش و اداره کل ورزش و جوانان در شهدای هویزه و حاشیه حمیدیه 15 اردوگاه‌ برای استقرار 100 هزار نفر آماده شد و اردوگاه‌های تجهیز آماده است.
علی خدادادی، اظهار کرد: در اثر بارندگی اوایل فروردین امسال حدود 18 شهر خوزستان درگیر آب‌گرفتگی و سیلاب شدند و ورود سیلاب دیگر استان‌ها به خوزستان باعث افزایش ظرفیت سدها و دبی رودخانه‌ها شد.
وی افزود: تاکنون بیش از 90 روستا تخلیه شد و بیش از 30 هزار نفر از مناطق مختلف خوزستان در 40 اردوگاه هلال‌احمر اسکان یافتند.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان هم گفت: چادر، پتو و موکت برای اسکان از نیازهای اولیه مردم است و کنسروها، پوشاک نو، پوشک بچه، شیر خشک، شیشه شیر نو و مواد شوینده را مردم می‌توانند در اختیار هلال‌احمر قرار دهند.
هشت شهر و 178 روستای خوزستان دستور تخلیه فوری دریافت کرده‌اند و به گفته وزیر کشور 400 هزار نفر در خوزستان در معرض خطر سیل قرار دارند.
سید کریم بحرینی