kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۲۴۳
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱

با رهبری در «نوروز»

آنچه از نظرتان می‌گذرد بخشی از بیان حکیمانه رهبر معظم انقلاب درباره نوروز است. بخوانید!

«در معناي نوروز و اين‏كه نوروز چيست، در روايات مختلف، تعبيرات مختلفي هست. مثلاً آن روزي كه رسول اكرم(صلّي‌اللَّه‏ عليه‏ واله‏ وسلّم)، اميرالمؤمنين را به خلافت منصوب كرد، آن روز، نوروز بود. يا در روايت ديگر، آن روزي كه دجّال در آخرالزمان، به‏ دست حضرت مهدي(ارواحنافداه) به قتل برسد، آن روز، نوروز است. يا حتّي در بعضي از روايات آمده، آن روزي كه آدم هبوط كرد، آن روز، نوروز بود. نوروز، يعني روزي نو در تاريخ بشر و حالتي نو در زندگي انسان‌ها. علي‏الظاهر در اين روايات، امام نمي‏‌خواهند بفرمايند آن روزي كه اين وقايع در آن اتفاق افتاده است، يا خواهد افتاد، با روز اول حَمَل، مصادف بوده يا خواهد بود. نه، خيلي مستبعد است كه مراد اين باشد؛ مراد اين است كه معناي نوروز را بفهميم.
نوروز، يعني روزي كه شما با عمل خودتان، با حادثه‌‏يي كه اتفاق مي‌افتد، آن را نو مي‏‌كنيد. روز بيست‏ و دوم بهمن كه ملت ايران، حادثه‏ عظيمي را به كمك خدا تحقق بخشيد، روز نويي (نوروز) است. آن روزي كه امام امت، قاطعاً به دهانِ مستكبرِ قلدرِ گردن‌كلفت دنيا -يعني آمريكا- مشت كوبيد، آن روز، روز نو و راه نويي (نوروز) بود؛ حادثه نويي بود كه اتفاق مي‌افتاد و افتاد. ما بايد نوروز را، نو روز كنيم. نوروز به حسب طبيعت، نوروز است؛ جنبه‏ انساني قضيه هم به دست ماست كه آن را نوروز كنيم.
اگر شما مي‌خواهيد روز اوّلِ فروردين را هم براي خودتان روز «نو» و نوروز قرار دهيد، شرط دارد. شرطش اين است كه كاري كنيد و حركتي انجام دهيد؛ حادثه‌اي بيافرينيد. آن حادثه در كجاست؟ در درون خود شما! «يا مقلّب القلوب و الابصار. يا مدبّر الليل و النّهار. يا محوّل الحول و الاحوال. حوّل حالنا الي احسن الحال». اگر حال خود را عوض كرديد، اگر توانستيد گوهر انساني خود را درخشان‌تر كنيد، حقيقتاً براي شما «نوروز» است! اگر توانستيد پيام انقلاب، پيام پيامبران، پيام امام بزرگوار و پيام خون‌هاي مطهّرِ بهترين جوانان اين ملت را- كه در اين راه ريخته شده است- به دل خودتان منتقل كنيد، براي شما «نوروز» است».