kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۵۵۶
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۹
بر خلاف ادعای رئیس‌جمهور و طبق آمار بانک مرکزی

رشد سالانه نقدینگی در دولت روحانی بیش از 27 درصد است

در شرایطی که رئیس‌جمهور ادعا کرده رشد نقدینگی در دولت تدبیر و امید به 23 درصد کاهش یافته، آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد رشد نقدینگی در این دولت (به طور متوسط سالانه) بالای 27 درصد بوده است!



سرویس اقتصادی-

موضوع رعایت انضباط پولی و مالی از جمله موضوعات مناقشه برانگیز دولت تدبیر و امید به شمار می‌آید، از طرفی افزایش عوامل موثر بر نقدینگی و در نهایت خود نقدینگی در دولت کنونی یکی از مهم‌ترین انتقاداتی است که به دولت وارد می‌شود و از طرف دیگر دولتمردان بر منضبط بودن خود تاکید می‌کنند.
در جدید‌ترین نمونه این دفاعیه‌ها هم، رئیس‌جمهور گفته است: «بر اساس آماری که اعلام شد دیدیم که رشد نقدینگی تا ابتدای دولت یازدهم به طور متوسط 27 درصد بود، اما از ابتدای دولت یازدهم تا امروز این رقم به 23 درصد رسیده است. ما توانسته ایم نقدینگی را کنترل کنیم.»
وی در شرایطی از کاهش رشد نقدینگی حرف می‌زند که بر اساس آمارهای رسمی بانک مرکزی، میانگین رشد سالانه نقدینگی (از سال 84 تا انتهای 91) از 26/9 درصد به 27/2 درصد (از سال 92 تا انتهای 96) افزایش یافته است. به عبارت دیگر، برخلاف ادعای روحانی مبنی بر اینکه رشد نقدینگی از 27 درصد به 23 درصد کاهش یافته، آمارهای رسمی نشان می‌دهد برعکس گفته‌های آقای روحانی، رشد نقدینگی بیشتر هم شده است!
متاسفانه ادعای دوم رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه «نقدینگی را کنترل کردیم» از ادعای اول ایشان هم شگفت‌آور‌تر است؛ چه اینکه نقدینگی در مرداد 92 (دقیقا زمانی که دولت یازدهم سرکار آمد) 490 هزار میلیارد تومان بود اما حالا به حدود 1600 هزار میلیارد تومان رسیده و تقریبا 3/3 برابر شده؛ چگونه رئیس‌جمهور این افزایش سه برابری را «کنترل نقدینگی» می‌داند؟ مگر اینکه ایشان به تعریف جدیدی از واژه «کنترل» رسیده که بر اساس آن، افزایش افسار گسیخته هم نوعی کنترل نامیده می‌شود!
روحانی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه دولت در پایه پولی حرف‌های بسیار مهمی برای گفتن دارد، بیان کرد: «پیش از دولت یازدهم بخش بزرگی از پایه پولی بر مبنای استقراض دولت و طلب بانک مرکزی از دولت بود، اما امروز اگر پایه پولی افزایش می‌یابد به دلیل بدهکاری بانک‌ها به بانک مرکزی است نه دولت.»
رئیس‌جمهور مجددا دو ادعا درباره بخش پولی کشور کرده که باز هم هر دو محل بحث است؛ البته این حرف که «دولت در پایه پولی حرف‌های بسیاری گفتن دارد» درست است؛ چراکه افزایش وحشتناک پایه پولی در این دولت حاکی از حرف‌های بسیاری است که دولت در زمینه سیاست‌های پولی زده! نگاهی به آمارهای رسمی هم همین موضوع را تایید می‌کند.
برای درستی حرف رئیس‌جمهور حتی نیازی به بررسی آمار یک دهه گذشته هم نداریم! چه اینکه در یکسال گذشته (آذر 96 تا آذر 97) حجم پایه پولی کشور از 199/4 هزار میلیارد تومان به 244/8 هزار میلیارد تومان رسیده یعنی 45 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
 لازم به ذکر است طول دولت دهم هم به همین میزان پایه پولی کشور افزایش یافته بود.
از سوی دیگر، رئیس‌جمهور در حالی از بهبود وضع بدهی دولت به بانک مرکزی سخن می‌گوید که آمار بانک مرکزی حاکی از رشد 62/8 درصدی بدهی دولت به بانک مرکزی فقط در سال گذشته است! جالب‌تر اینکه بدهی دولت به بانک مرکزی در طول شش سال تصدی‌گری حسن روحانی بیش از 186 درصد رشد کرده؛ اما در شش سال منتهی به دولت وی رشد بدهی دولت به بانک مرکزی 35 درصد بوده است!