kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۵۰۵
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸

پرواز شناسایی جنگنده‌های آمریکا بر فراز ونزوئلا / اتحادیه اروپا درباره دخالت نظامی هشدار داد

همزمان با افزایش پروازهای شناسایی جنگنده‌های آمریکا بر فراز ونزوئلا اتحادیه اروپا درباره هرگونه دخالت نظامی در این کشور هشدار داد.

«خوان گوایدو» رهبر کودتاچیان ونزوئلا که از حمایت غربی‌ها برخوردار است، روز دوشنبه با مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا در قالب اجلاس موسوم به گروه لیما در کلمبیا ملاقات کرد تا راهبرد مشترکی را برای اقدامات بعدی در بحبوحه بحران سیاسی در ونزوئلا برای سرنگونی دولت قانونی این کشور اتخاذ کنند. اسپوتنیک نیز گزارش داد شورای امنیت سازمان ملل قصد دارد نشستی را با هدف بررسی اوضاع ونزوئلا برگزار کند. این در حالی است که آمریکا و متحدانش از طریق اعمال تحریم‌های بیشتر و ارسال آنچه که کمک‌های انسان دوستانه اعلام کرده‌اند، قصد تشدید تنش‌های داخلی در این کشور را دارند.کودتاچیان خواستار انتقال کمک‌های آمریکا به کشور هستند ولی«نیکلاس مادورو» می‌گوید، تلاش آنها برای انتقال کمک‌ها، «نمایش مسخره‌ای» با هدایت آمریکا برای تضعیف حکومت ونزوئلا است چرا که اگر آمریکا قصد کمک به مردم ونزوئلا را داشت، 30 میلیارد دلار از اموال آنها را بلوکه نمی‌کرد.
پرواز‌های شناسایی
همزمان با دیدار «مایک پنس» و «گوایدو» و افزایش رایزنی‌های آمریکا در سازمان ملل و انتشار گزارش‌هایی در مورد احتمال حمله نظامی به خاک ونزوئلا دو مقام نظامی آمریکایی روز سه‌شنبه به شبکه «سی‌ان‌ان» گفتند که در روزهای گذشته میزان پروازهای شناسایی هواپیماهای ارتش آمریکا در مناطق نزدیک به سواحل ونزوئلا افزایش یافته است. منابع سی‌ان‌ان از‌اشاره به نوع دقیق هواپیماهای مورد استفاده در این عملیات‌ها خودداری کرده‌اند، اما گفته‌اند که نیروی دریایی و نیروی هوایی آمریکا هواپیماهای شناسایی بزرگی را که توانایی شنود ارتباطات و رصد وضعیت جنگ‌افزارهای ونزوئلا را دارند، به کار گرفته‌اند.با این وجود، مقام‌های نظامی آمریکایی تاکید کرده‌اند که فعلا هیچ اقدام نظامی‌ به صورت فعالانه در دست بررسی دولت آمریکا قرار ندارد. این در حالی است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا چند بار گفته در ارتباط با ونزوئلا «تمام گزینه‌ها روی میز است». آنطور که روزنامه «نیویورک‌تایمز» گزارش داده، ترامپ با‌اشاره به منابع عظیم نفتی ونزوئلا، تاکنون چند بار در محافل خصوصی از علاقه‌اش به اقدام نظامی علیه این کشور صحبت کرده است.گوایدو نیز چند روز پیش گفته بود آمریکا باید از «هر گزینه ممکنی» برای پایان دادن به ریاست‌جمهوری مادورو استفاده کند. همزمان با انتشار این گزارش‌ها یک سخنگوی اتحادیه اروپا در گفت وگو با خبرنگاران بدون نام بردن از کشور خاصی تأکید کرد که در شرایط کنونی باید از هرگونه دخالت نظامی در ونزوئلا اجتناب شود.هارمیلتون مورائو معاون رئیس‌جمهور برزیل نیز روز دوشنبه در اظهاراتی گفت: «تحت هیچ شرایطی به آمریکا اجازه نخواهیم داد تا از طریق خاک برزیل در ونزوئلا مداخله نظامی داشته باشد... برزیل همه تلاش خود را انجام خواهد داد تا مانع از وقوع درگیری و جنگ در کشور همسایه‌اش یعنی ونزوئلا شود». وزیر خارجه اسپانیا نیز تأکید کرد که از هیچ‌گونه مداخله نظامی در ونزوئلا حمایت نمی‌کند.جوزف بورل، به خبرگزاری افه گفت: «ما آشکارا هشدار داده‌ایم که از هیچ‌گونه مداخله نظامی خارجی حمایت نمی‌کنیم و بلکه آن را به شدت محکوم خواهیم کرد. امیدواریم چنین اتفاقی
 رخ ندهد.»