kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۵۰۰
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۱

کوتاه از سراسر جهان


 
  کوبا
آسوشیتدپرس: نتایج همه‌پرسی قانون اساسی در کوبا از حمایت اکثریت قاطع مردم این کشور از اصلاح قانون اساسی برای به رسمیت شناختن محدود «بازار آزاد» و «حق مالکیت خصوصی» حکایت دارد. بر مبنای نتایجی که دوشنبه شب اعلام شد، 86 درصد از شرکت‌کنندگان یا به عبارتی نزدیک به 6 میلیون و 800 هزار نفر، به اصلاح قانون اساسی کوبا «آری» گفتند. با این وجود، قانون جدید همچنان تاکید می‌کند که حزب کمونیست تنها حزب سیاسی این کشور بوده حرف آخر را در تعیین سیاست‌های کلی این کشور می‌زند.
آمریکا
پایگاه هیل: نیکی هیلی نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل از راه‌اندازی یک گروه جدید از جانب خود با نام «دفاع از آمریکا» با هدف اعلامی پیشبرد مسائل سیاسی مهم در داخل و خارج از این کشور خبر داده است. از جمله مسائل داخلی که این گروه قرار است روی آن تمرکز کند امنیت در مرز، امنیت عمومی، محدودیت دوره‌های تصدی پست‌ها، سوسیالیسم و فرهنگ آمریکایی هستند. همچنین گفته شده که این گروه یک بخش بین‌المللی نیز داشته و به ادعای نیکی هیلی در این بخش بر چین، روسیه و ایران به عنوان «خطرهای بین‌المللی» تمرکز خواهد کرد!
بحرین
خبرگزاری مهر: دادگاه تجدید نظر بحرین احکام صادره علیه شهروندان بحرینی با اتهامات سیاسی شامل اعدام، حبس ابد و نیز ۲ تا ۱۰ سال حبس را تایید کرده است. دادگاه بحرین حکم اعدام برخی از شهروندان، حبس ابد برای ۵ نفر، ۱۰ سال حبس برای ۶ نفر، ۵ سال حبس برای یک نفر، حکم حبس ۳ ساله برای دو نفر، دو سال حبس برای دو نفر، حبس ۶ ماهه برای ۴ نفر و لغو تابعیت ۹ نفر را صادر کرد.
آلمان
ایندیپندنت: در حالی‌که آلمان از جمله متحدان اصلی آمریکا در اروپا به‌شمار می‌آید، نظرسنجی‌های صورت گرفته در این کشور نشان می‌دهد که دیدگاه منفی مردم آلمان به آمریکا افزایش یافته و آنها «چین» را شریک بهتری نسبت به واشنگتن برمی‌شمارند. نتایج بررسی‌های موسسه مردم نهاد «آتلانتیک –بریج» به افزایش دیدگاه منفی مردم آلمان در رابطه با آمریکا ‌اشاره می‌کند به طوری‌که تنها 23/1 درصد بر این باورند که «آمریکا» شریکی بهتر برای کشورشان است. این بررسی نشان داد که 42 درصد آلمانی‌ها، «چین» را شریکی قابل اعتمادتر نسبت به آمریکا به حساب می‌آورند.
ا نگلیس
گاردین: دیوان بین‌ المللی دادگستری دادگاه لاهه، ادعای حاکمیت انگلیس بر جزیره چاگوس واقع در اقیانوس هند را «غیرقانونی» اعلام کرده است. «عبدالقوی احمدیوسف» رئیس ‌دیوان بین‌المللی دادگستری در این خصوص اعلام کرده، جداسازی جزیره چاگوس در سال ۱۹۶۵ بر اساس اعلام آزادانه و واقعی مردم آن نبوده است. رئیس‌ دیوان بین‌المللی دادگستری در ادامه گفته بر این اساس، انگلستان باید حاکمیت این جزیره را هرچه زودتر رها کند.