kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۲۹۱
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند

حذف یارانه سه دهک بالا و مخالفت با بنزین چند نرخی و سهمیه‌ای

حاجی دلیگانی در تذکری کتبی به وزیر اقتصاد از او خواست تا صنایع شیمیایی ایران نیز توسط سازمان خصوصی‌سازی به سرنوشت تلخ صنایع دیگری نظیر آلومینیوم المهدی دچار نشود، همچنین نمایندگان با بنزین چندنرخی و سهمیه‌ای مخالفت کرده و حذف یارانه ثروتمندان را تصویب کردند.



سرویس سیاسی-

دیروز دوازدهمین جلسه بررسی بودجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۲۰۷ نماینده آغاز شد.
علی لاریجانی در ابتدای جلسه درگذشت آیت‌الله مؤمن را به مردم قم، حوزه‌های علمیه و مردم شریف قم تسلیت گفت و افزود: وی از یاران باوفای امام (ره) و رهبر معظم انقلاب بودند که در مسیر ۴۰ ساله انقلاب، با همت بلند، از کیان انقلاب اسلامی حمایت نمودند و در تمام دورانی که در شورای محترم نگهبان حضور داشتند، با دقت فراوان، به مسئولیت خود عمل کردند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حوزه علمیه قم نیز وی به تربیت شاگردان زیادی اهتمام داشتند و یکی از ارکان استوار حوزه علمیه قم محسوب می‌شدند. رحلت این بزرگ مرد و فقیه جلیل‌القدر، ضایعه‌ عظیمی برای حوزه علمیه قم و‌ ملت عزیز ایران است. از خداوند متعال علو درجات برای آن فقیهِ فقید طلب می‌کنیم و به خانواده محترم ایشان و شاگردانشان، حوزه‌های علمیه و مردم شریف قم، تسلیت و تعزیت عرض می‌کنیم.
بلایی به نام سازمان خصوصی‌سازی
موضوع خصوصی‌سازی‌‌های پر‌ابهام و پر‌سؤال در ماه‌های اخیر به موضوعی بدل شد که هم رسانه‌های اصولگرا و هم اصلاح‌طلب به آن ورود کردند و با انتشار گزارش‌هایی در مورد آن سخن گفتند. تبعات بلایی که سازمان خصوصی‌سازی با واگذاری‌های پر حرف و حدیث‌اش بر سر صنایع واگذار شده آورده شاید در سال‌های آینده بیش از اکنون رخ بنماید، اما نکته مهم آن است که به‌رغم آنچه در مورد این سازمان و مدیریت آن یعنی آقای پوری حسینی گفته شده اما وی هنوز در این سازمان مشغول به کار است و گویا واگذاری‌های جدیدی نیز در شرف انجام است!!
حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس در تذکر کتبی خود به فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد آورده است: «جناب آقای وزیر مواظب باشید سرنوشت تلخ واگذاری ماشین‌سازی، نیشکر هفت‌تپه، ریخته‌گری تبریز درخصوص شرکت صنایع شیمیایی ایران تکرار نشود.»
حاجی دلیگانی در شرح تذکر خود خطاب به دژپسند آورده: «واگذاری بنگاه‌های اقتصادی دولتی با هدف افزایش بهره‌وری، ارتقا کیفیت و کمیت تولید، مشارکت مردم و بخش خصوصی در اقتصاد و... باید صورت پذیرد. پر‌واضح است وقتی این اهداف محقق نشود اصل واگذاری زیرسؤال است و آنگاه که در فروش این بنگاه‌ها خیانت و حیف و میل بیت‌المال صورت می‌پذیرد یقینا توقف و حتی اعاده وضعیت سابق اولی به‌ این نحو واگذاری‌ها است. اخیرا شواهد و قراینی وجود دارد که در نظر است شرکت صنایع شیمیایی ایران به سرنوشت شرکت‌های آلومینیوم المهدی و... دچار شود. لازم است قبل از هر اقدامی ضمن رعایت قانون، مصالح و منافع بیت‌المال مورد توجه جدی قرار گیرد.»
مصوبات بودجه‌ای
دیروز در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۸، نمایندگان ساز‌و‌کاری برای بازگرداندن ارز شرکت‌های فنی و مهندسی که در خارج از کشور خدمات فنی و مهندسی ارائه می‌دهند، به تصویب رساندند.
بر این اساس با پیشنهاد حسین امیری خامکانی نماینده زرند بندی به تبصره ۸ لایحه بودجه الحاق شد که براساس آن بانک مرکزی برای شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی ایرانی که در خارج از کشور فعالیت کرده و از ارز دولتی استفاده می‌کنند جهت تسویه بدهی مهلت بیشتری در نظر می‌گیرد. امیری خامکانی در این باره گفت که با تصویب این حکم، شرکت‌های مذکور می‌توانند ارز صادراتی خود را به کشور برگردانند.
همچنین در جلسه علنی نوبت عصر، نمایندگان مجلس در ادامه بررسی جزئیات بودجه ۹۸ در بخش درآمدی مربوط به هدفمندی نمایندگان با افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ مخالفت کردند. در ادامه جلسه علی مطهری پیشنهاد بنزین چندنرخی را ارائه داد که این پیشنهاد نیز از سوی نمایندگان مورد قبول واقع نشد.
پیشنهاد حذف 7دهک یارانه بگیر
مجلس در نشست دیروز خود دولت را مکلف به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران كرد.
در ضمن بررسی موضوع یارانه علی مطهری پیشنهاد حذف 7دهک از یارانه‌بگیران را مطرح کرد. طبق نظر مطهری تنها به سه دهک پایینی یارانه پرداخت شود. او در این باره گفت: به جای شناسایی و حذف دهک‌های بالای درآمدی از دریافت یارانه باید دهک‌های پایین درآمدی را شناسایی کرد و فقط به این دهک‌ها یارانه پرداخت.نماینده مردم تهران اظهار داشت: علاوه‌بر این خانوارهایی که خود را مستحق دریافت یارانه می‌بینند می‌توانند درخواست خود را به سازمان هدفمندی ارائه دهند؛ دولت می‌تواند از درآمدهای این بخش برای افزایش یارانه دهک‌های پایین درآمدی اختصاص دهد.
امیرآبادی نماینده قم در مخالفت با این پیشنهاد، گفت: بسیاری از افراد نیازمند تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیستند و حذف یارانه مشکلاتی را برای آنها به وجود می‌آورد.
در رای‌گیری مشخص شد که نمایندگان مجلس با پیشنهاد مطهری مخالف هستند. در نهایت طبق مصوبه دیروز مجلس دولت موظف است سه دهک بالایی را شناسایی کرده و آنها را از لیست یارانه‌بگیران حذف کند و هفت دهک دیگر یارانه را دریافت خواهند کرد.