kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۰۱۴
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۳
زمینه‌سازی برای افزایش قیمت بنزین

معاون وزیر نفت: کارت سوخت بدون نرخ دوم بی‌معناست!

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با‌اشاره به اینکه هنوز تصمیمی درخصوص نرخ دوم بنزین گرفته نشده بنابراین در این شرایط کارت سوخت بی‌معنی است، گفت: کارت سوخت وقتی معنا پیدا می‌کند که سهمیه بندی باشد و وقتی سهمیه‌بندی وجود داشته باشد، حتما باید نرخ دوم باشد!




معاون وزیر نفت با حضور در یک برنامه تلویزیونی با موضوع موفقیت قرارگاه سازندگی سپاه در ساخت فاز سه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و خودکفایی کشور در تولید بنزین، اظهاراتی بیان کرد که بوی گرانی سوخت و تمایل وزارت نفت برای افزایش قیمت بنزین از آن شنیده می‌شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا صادق‌آبادی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در این برنامه با‌اشاره به اینکه کارت سوخت وقتی معنا پیدا می‌کند که سهمیه بندی باشد و وقتی سهمیه بندی وجود داشته باشد، حتما باید نرخ دوم باشد، اظهار کرد: هنوز تصمیمی درخصوص نرخ دوم بنزین گرفته نشده است بنابراین در این شرایط کارت سوخت بی‌معنی است.
نکته عجیب درباره اظهارات معاون وزیر نفت آن است که وزارت نفت سالها موفقیت طرح سهمیه‌بندی ارائه سوخت با کارت الکترونیکی را زیر سؤال می‌برد که با این لجبازی، خسارت بسیاری از ناحیه مصرف زیاد و قاچاق به کشور وارد شد.
حالا که دولت ناچار به احیای کارت سوخت شده است، مسئولان وزارت نفت حاضر به عذرخواهی برای تصمیمات‌ اشتباه گذشته نیستند و به طور ضمنی اظهاراتی را بیان میکنند که از افزایش قیمت سوخت حکایت دارد.
صادق آبادی همچنین در این برنامه با بیان اینکه در سال ۵۸ ده درصد مصرف خود را وارد می‌کردیم، گفت: تا مهرماه امسال همیشه واردات داشتیم اما بازه آن متغیر بوده است.
 امسال متوسط مصرف ما ۸۷ میلیون لیتر بوده و متوسط تولید در بهمن ماه به ۱۰۳ میلیون لیتر می‌رسد که فاصله قابل توجهی ایجاد شده و تولید و ذخیره‌سازی ما را در وضعیت مطلوبی
 قرار داده است.
وی تأکید کرد: در سال ۹۱ تولید بنزین ۵۲ میلیون لیتر در روز بود و امسال متوسط مصرف به ۸۷ میلیون لیتر رسیده است. اگر اقداماتی نظیر پالایشگاه خلیج‌فارس و بندرعباس صورت نمی‌گرفت، باید روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌کردیم که هزینه این کار ۱۸ میلیون دلار در روز بود.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه نیز در این برنامه اظهار کرد: سالیان قبل قرار بود شرکت‌های خارجی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را اجرا کنند، اما بعد از تحریم‌های دوره قبل رها کردند و فقط مراحل طراحی را انجام داده بودند و بعد از آن به قرارگاه اعتماد شد و توانست از سال ۹۰ کار را شروع کرده و در اسفند سال ۹۵ فاز اول و امسال دو فاز را به بهره‌برداری برساند.
سعید محمد با بیان اینکه ما توانستیم خلاء شرکت‌های خارجی را پر کنیم، گفت: ما توانستیم از صنعت داخلی استفاده کنیم چراکه آن شرکت‌ها برای تجهیزات این پالایشگاه با کشور‌های اروپایی دیگر قرارداد بسته بودند اما ما با همکاری وزارت نفت از نیرو‌ها و تجهیزات داخلی استفاده کردیم و می‌توانیم بگوییم ۷۰ درصد در تامین کالا، ۶۷ درصد در بخش مهندسی و ۱۰۰ درصد در بخش اجرا بومی‌سازی شده است.