kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۷۳۱
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۲

مجلس کلیات بودجه 98 را تصویب کرد

دیروز با وجود آنکه به نظر می‌رسید فضای غالب مجلس مخالف تصویب لایحه بودجه 98 است اما در نهایت این لایحه به تصویب رسید، دهقان نماینده طرقبه و چناران گفت که یک پیام از بیرون مجلس برای فراکسیون امید ارسال شد تا به لایحه بودجه رای بدهند!

مجلس دیروز در نوبت صبح جلسه غیرعلنی داشت و در جلسه نوبت عصر، بررسی کلیات لایحه بودجه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت. علیرغم مخالفت‌های جدی، نمایندگان با ۱۱۷ رأی موافق، ۸۶ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در مجلس با کلیات لایحه بودجه سال ۹۸ موافقت کردند.
اگر کلیات بودجه تصویب نمی‌شد روال کار مطابق قانون و آئین نامه داخلی مجلس چگونه بود؟ علی مطهری نایب‌رئیس‌مجلس در جریان بررسی کلیات بودجه ۹۸ اظهار داشت: در گذشته، اگر مجلس کلیات بودجه را رد می‌کرد، بودجه به کمیسیون تلفیق جهت بررسی مجدد ارجاع می‌شد و ظرف ۳ روز ملزم به ارائه گزارش جدید به مجلس بود.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه آئین نامه داخلی مجلس تغییر کرده است، اگر مجلس کلیات بودجه را تصویب نکند، بودجه به دولت ارجاع می‌شود و دولت باید ظرف دو هفته بودجه سالانه یا چند دوازدهم را به مجلس ارائه دهد که ممکن است برای کشور عواقب داخلی و خارجی داشته باشد.
فراکسیونی که از بیرون مجلس کنترل می‌شود!
دیروز فضای جلسه مجلس علیه کلیات بودجه 98 بود. به این معنی که احتمال رای نیاوردن آن بسیار بالا می‌نمود. اما در نهایت بودجه رای آورد. فراکسیون نمایندگان ولایی و طیفی از فراکسیون امید نیز با این لایحه مخالف بودند. با این حال چگونه لایحه بودجه رای آورده است؟ به این سؤال محمد دهقان پاسخ داد.
محمد دهقان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درباره بررسی کلیات بودجه ۹۸ در جلسه دیروز گفت: اکثریت نمایندگان فارغ از سلایق سیاسی مخالف تصویب کلیات لایحه بودجه هستند، زیرا معتقدند نوآوری در لایحه بودجه سال ۹۸ وجود ندارد. به بخش‌های ضعیف جامعه توجه نشده، تدابیر رهبر انقلاب برای اصلاح ساختار بودجه مورد توجه قرار نگرفته است.
نایب‌رئیس‌فراکسیون نمایندگان ولایی با توجه به فضای مجلس مبنی بر مخالفت با کلیات لایحه بودجه، دقایق اخیر (دیروز عصر) پیامی از بیرون از مجلس برای اعضای فراکسیون امید ارسال شده که به کلیات لایه بودجه رای مثبت دهند. این امر موجب اختلاف نظر در فراکسیون امید شده است، زیرا تعدادی از اعضای فراکسیون معتقد به لزوم رد کلیات لایحه بودجه هستند.
دهقان ادامه داد: اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی نیز با تصویب کلیات بودجه مخالف هستند. تلاش تعدادی از اعضای فراکسیون امید برای آبستراکسیون جلسه علنی برای جلوگیری از رد کلیات لایحه بودجه نیز به جایی نرسید.
گلایه‌های رئیس‌فراکسیون نمایندگان ولایی
در جلسه نوبت عصر دیروز حمیدرضا حاجی بابایی رئیس‌فراکسیون نمایندگان ولایی در تذکری گفت: رد یا تأیید لایحه بودجه ربطی به آمریکا ندارد؛ مقام معظم رهبری نیز در این امور دخالت نمی‌کنند. هر چه مجلس تصویب کرد، اجرایی می‌شود.
رئیس‌فراکسیون نمایندگان ولایی اظهارداشت: مجلس باید به مردم پاسخ دهد. حجم بودجه ظرف دو هفته در کمیسیون تلفیق ۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت، این امر نشان می‌دهد بودجه شفاف و قابل اتکا نیست. افزایش مالیات‌ها موجب نارضایتی مردم خواهد شد. افزایش ۵۰ درصدی بودجه شرکت‌های زیرمجموعه نفت که موجب افزایش بودجه جاری این شرکت‌ها خواهد شد، از نقاط ضعف جدی لایحه بودجه است.
وی اظهارداشت: نمایندگان یک ماه است که منتظر برگزاری جلسه غیرعلنی برای بررسی اوضاع اقتصادی هستند. شما صبح روزی که می‌خواهید بودجه را به حلق نمایندگان بریزید، برای ما مصیبت می‌خوانید که بودجه باید تصویب شود. این بودجه قابل طرح نیست.
در ادامه، علی مطهری نایب‌رئیس‌مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: اخطار شما وارد نیست!!
جداول بدهی‌ها و مطالبات دولت کجاست؟
حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی عصر دیروز در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه ۹۸ در اخطاری با استناد به اصل ۵۲ قانون اساسی، گفت: اصل ۵۲ قانون اساسی می‌گوید بودجه سالانه کشور تابع مقررات در قانون است و در ماده یک در قانون رفع موانع تولید آمده است که باید همراه با لایحه بودجه سالانه، جداول مطالبات و بدهی‌های دولت نیز
 آورده شود.
وی ادامه داد: بنده چندی پیش هم درباره ارائه جداول مطالبات و بدهی‌های دولت به رئیس‌مجلس تذکر دادم و وی گفت که انجام می‌شود، اما نشد و اکنون که بررسی لایحه بودجه سال آینده در صحن علنی آغاز شده این جداول هنوز به دست نمایندگان نرسیده است.
ساختار معیوب بودجه
در جلسه نوبت عصر دیروز مصطفی کواکبیان در تذکری گفت: باید ساختار بودجه اصلاح شود. در صحن علنی مجلس نمی‌توان این کار را انجام داد. ساختار بودجه معیوب است و در بسیاری از تبصره‌های بودجه آب بسته‌اند. در بودجه مالیات بر ارزش بودجه افزایش یافته و گفته‌اند که قانون آن را سال آینده تصویب می‌کنیم. صبر کنید تا بودجه متناسب با شرایط جنگ اقتصادی تدوین شود زیرا تحول در ساختار بودجه به نفع مردم و جامعه است.
اما نکته قابل تامل جلسه دیروز سخنان محمدباقر نوبخت رئیس‌سازمان برنامه و بودجه در دفاع از کلیات لایحه بودجه بود. وی اظهار داشت: بودجه سال ۹۸ قرار نیست مورد تائید یا عدم تائید قرار گیرد، در جلسه امروز فقط بحث کلیات لایحه بودجه مطرح است و رأی به کلیات، به منزله عبور از ایرادات بودجه نیست؛ تبصره به تبصره بودجه در صحن علنی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. طبق لایحه بودجه سال ۹۸، مقرر شد حقوق کارمندان ۲۰ درصد افزایش یابد. اگر کلیات لایحه بودجه تصویب نشود و بودجه چند دوازدهم شود، حقوق کارمندان در سه ماه آینده حتی یک درصد نیز افزایش نخواهد یافت. در مورد طرح‌های عمرانی و نحوه پرداخت‌ها نیز نمی‌توانیم اقدام کنیم.
رئیس‌سازمان برنامه و بودجه افزود: از ریاست جلسه استدعا دارم که اگر احساس می‌شود برای تصمیم‌گیری نمایندگان، نیاز به بررسی بیشتری است، منع نکنید و اجازه دهید در جلسه بعد نیز کلیات لایحه بررسی شود.
به گفته رئیس‌سازمان برنامه و بودجه، اصلاح ساختار بودجه آماده شده است. در میانه اظهارات نوبخت، تعدادی از حامیان دولت که نگران رد کلیات لایحه بودجه بودند، صحن علنی را ترک کردند. علی مطهری نایب‌رئیس‌مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت: عده‌ای تلاش دارند آبستراکسیون کنند. وی از نمایندگان خواست تا به صحن علنی بازگردند. تلاش عده‌ای از نمایندگان برای آبستراکسیون به نتیجه نرسید.