kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۸۵۷
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۵
ملی‌پوشان روز پنجشنبه به دیدار چین می‌روند

صعود تیم ملی فوتبال به جمع هشت تیم برتر آسیا /کی روش: بزرگ‌ترین هدف ما کسب افتخار برای ایران است




سرویس ورزشی–
پس از برتری تیم ایران برابر عمان و صعود تیم ملی فوتبال به مرحله یک چهارم نهایی، کارلوس کی روش تاکید کرد که بزرگ‌ترین هدف تیمش کسب افتخار برای ایران است.
دیدار مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا بین تیم‌های ایران و عمان یکشنبه شب در ورزشگاه بن زاید شهر ابوظبی برگزار شد که این دیدار با برتری ۲ بر صفر ایران به پایان رسید. علیرضا جهانبخش(۳۲) و ‌اشکان دژاگه(۴۰) برای ایران گل زدند.
تیم ملی فوتبال ایران در این دیدار با ترکیب زیر به میدان رفت: علیرضا بیرانوند، میلاد محمدی، مرتضی پورعلی گنجی، امید ابراهیمی، وحید امیری، مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش(۶۹ روزبه چشمی)، سیدمجید حسینی، سردار آزمون(۸۸ مسعود شجاعی)،‌ اشکان دژاگه(۷۸سامان قدوس) و رامین رضاییان.
نقطه عطف این مسابقه مهار ضربه پنالتی بازیکنان عمان در همان دقایق ابتدایی بازی توسط بیرانوند بود. این واکنش خوب از دروازه‌بان تیم ملی سبب شد که ایران در بازی بماند و در نهایت نیز با برتری دو بر صفر برابر عمان به مرحله بعدی صعود کند. بازی بعدی ایران در جام ملت‌های آسیا پنجشنبه 4 بهمن ماه ساعت 19:30 مقابل چین خواهد بود.
این پیروزی شاگردان کارلوس کی‌روش در شرایطی رخ داد که ایران از جام ملت‌های ۲۰۰۴ که با هدایت برانکو ایوانکوویچ به مقام سوم رسید، نتوانسته بود در مرحله حذفی به پیروزی برسد. در نتیجه پیروزی ایران مقابل عمان طلسم ۱۵ ساله نبردن تیم‌ملی در مرحله حذفی را شکست.
تیم‌ملی ایران در جام ملت‌های ۲۰۰۷ در ضربات پنالتی مقابل کره‌جنوبی شکست خورد. در جام ملت‌های ۲۰۱۱ دوباره مقابل کره‌جنوبی و با نتیجه یک بر صفر مغلوب شد و در نهایت در جام ملت‌های ۲۰۱۵ در ضربات پنالتی مقابل عراق شکست خورد تا ایران در کسب پیروزی در مرحله حذفی ناکام باشد. البته جام ملت‌های ۲۰۱۹ نخستین جام ملت‌هایی است که مراحل حذفی آن از دور یک هشتم نهایی آغاز می‌شود و دوره‌های ۲۰۰۷، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۹ مراحل حذفی از دور یک چهارم نهایی آغاز می‌شد.
کی روش: بازی ما در آسیا جا نیفتاده است
کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی پس از برتری ایران برابر عمان گفت: بازی بسیار رقابتی و خوبی را شاهد بودیم. این بازی در مرحله حذفی برگزار شد. برای اولین بار چنین تجربه‌ای داشتم که به خاطر عدم تمرکز بازیکنان و یک‌اشتباه در دقیقه اول پنالتی دادیم ولی با عملکرد خوب بیرانوند در بازی ماندیم. این یک طرف قضیه بود. طرف دیگر قضیه این بود که توانستیم بازی را کنترل کنیم و به گل رسیدیم. فرصت‌های بیشتری داشتیم و باید گل‌های سوم و چهارم را مقابل تیم خوب عمان می‌زدیم. باید به سرمربی عمان هم تبریک بگویم. ایران تیم برتر و قوی زمین بود و استحقاق حضور در مرحله بعد را داشت.
کی‌روش درباره اینکه ایران نیاز است مقابل چین در کدام بخش‌ها بهتر باشد، گفت: باید در ضربات نهایی دقت کنیم تا فرصت‌هایمان به گل تبدیل شود. در مراحل حذفی مهم است با زدن گل کار را تمام کنیم. بازیکنانم دارند نوعی از فوتبال را بازی می‌کنند که در آسیا زیاد جا نیفتاده است. بازیکنان ایران در تمام خطوط کمی بالاتر و فشرده بازی می‌کنند. داریم کار می‌کنیم. ملی‌پوشان با تمرکز بالا سعی می‌کنند خودشان را کنترل کنند. بازیکنانم نشان داده‌اند که تشنه زدن گل‌های بیشتر هستند ولی باید با تمرکز و آرامش کارمان را ادامه بدهیم.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تشریح وضعیت و عملکرد تیمش ادامه داد: زمان مناسبی برای صحبت درباره کارهای متمادی و زیادی که داشتیم نیست. تک تک بازیکنان مسئولیت‌هایشان را در جایگاهی که قرار دارند به خوبی انجام می‌دهند و سعی می‌کنند از هم تیمی‌هایشان حمایت لازم را داشته باشند. قدردان بازیکنانم هستم. ما چند تغییر داشتیم. هر بازیکنی که به زمین می‌رود وظایفش را دقیق می‌داند و مطلع است که باید چه کاری برای تیم ملی انجام بدهد.
کی روش خاطرنشان کرد: باید رو به جلو حرکت کنیم. بازی با چین آسان نیست. هشت تیم برتر به مرحله بعد می‌روند. چین پیشرفت زیادی داشته است به‌خصوص از زمانی که مارچلو لیپی آمده است. هیچ کاری راحت نیست. همان طور که به بازیکنانم گفته‌ام ما برای مردم ایران بازی می‌کنیم. باید هوشیار باشیم. تلاشمان این است که بازی به بازی پیش برویم با تمرکز بالا. مسیر خوبی داریم تا به اهدافمان برسیم. بعد از دستاوردهایی که تیم من بعد از جام جهانی روسیه و برزیل داشت، بازیکنانم پیام بسیار خوبی را به کل جهان فرستادند و یک تصویر خوب از ایران نشان دادند. مهم‌ترین هدفم کسب اعتبار برای ایران است تا همگان با نگاه مهربان و متفاوت به ایران نگاه کنند. این بزرگ‌ترین هدف ما است یعنی کسب افتخار و آبرو برای ایران.
بازتاب پیروزی ایران در فاکس اسپورت
نمایش ایران برابر عمان، واکنش فاکس اسپورت را نیز به دنبال داشت تا جایی که این رسانه ۵ نکته برجسته از دیدار عمان و ایران را منتشر کرد و از ایران به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی نام برد. این 5 نکته در ادامه می‌آید:
* ایران مدعی قهرمانی با وجود مصاحبه‌های کی‌روش
کارلوس کی‌روش بارها اعلام کرده است که هدف ایران رسیدن به نیمه نهایی جام ملت‌هاست ولی با یک نمایش خوب دیگر برابر عمان (قهرمان جام خلیج‌فارس)، «تیم ملی» نشان داد که از مدعیان قهرمانی در جام ملت‌هاست. با انتظاری که هواداران از ایران دارند و فشار مسئولان، سرمربی ایران با هوشیاری انتظارات و فشارها را از روی تیمش برداشته است.
* آزمون موفق ظاهر نشد
سردار آزمون در این دیدار نتوانست انتظارات را برآورده کند. این بازیکن بارها در دیدار برابر عمان صاحب موقعیت شد ولی نتوانست از فرصت‌های ایجاد شده استفاده کند.
* جهانبخش باعث پیشرفت ایران
علیرضا جهانبخش در این دیدار توانست به خوبی به خط حمله ایران اضافه شود و بازی خوب و موثری از خود به نمایش بگذارد. بازگشت او از بند مصدومیت می‌تواند خبر خوبی برای ایران قبل از دیدار با چین باشد.
* واکنش خوب تیم ملی
با وجود برتری عمانی‌ها در شروع بازی، این ایران بود که توانست سوار بر بازی شود و موقعیت‌های زیادی را روی دروازه عمان ایجاد کند و در نهایت دو بار در نیمه نخست از این موقعیت‌ها استفاده کرد و به گل رسید.
* بیرانوند ایران را نجات داد
نزدیک بود خیلی زود دروازه ایران در این دیدار باز شود ولی هوشیاری علیرضا بیرانوند باعث شد تا او پنالتی بازیکن عمان را بگیرد و مانع باز شدن دروازه تیمش شود.