kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۸۴۳
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۴
در دومین جلسه محاکمه ۳ متهم جرایم اقتصادی مطرح شد

مدیریت پیامکی مفسدان پر نفوذ در حیاط خلوت بانک سرمایه!

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات «علی بخشایش» مدیرعامل سابق بانک سرمایه، «پرویز کاظمی» رئیس‌سابق هیئت‌مدیره بانک سرمایه و وزیر اسبق رفاه و «محمدرضا توسلی» عضو سابق حقوقی بانک سرمایه دیروز در شعبه سوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد.




به گزارش خبرگزاری میزان، قاضی مسعودی مقام در ابتدای جلسه گفت: متهم محمدرضا توسلی دچار عارضه قلبی است و بنابر گواهی پزشکی در بیمارستان بستری است و وکیل او در جلسه حضور دارد.
پس از آن قاضی با تفهیم اتهام پرویز کاظمی عضو هیئت‌مدیره بانک سرمایه از وی خواست دفاعیات خود را مطرح کند که بخش‌هایی از دفاعیات کاظمی در ادامه می‌آید:
*پرویز کاظمی: بنده نماینده حقوقی در هیئت‌مدیره هستم و این نماینده هر زمان که شرکت اراده کند قابل تغییر است و از طرفی عضو هیئت‌مدیره غیرموظف بانک و فاقد قدرت اجرایی بودم.
*در 29/8/93 صورت جلسه‌ای تنظیم شد که براساس آن آقای هدایتی بدهی این شرکت‌ها را پذیرفت و بدهی‌ها به او منتقل شد و تا آنجایی که اطلاع دارم هزار میلیارد تومان ملک آقای هدایتی دراختیار اجرای احکام گذاشته است.
*ما انتخاب‌کننده کارشناس نیستیم و لزومی هم ندارد که گزارش کارشناس را ببینیم. بدنه باید این کار را انجام دهد. عدد تسهیلات مشخص می‌شود و بر مبنای آن میزان وثایق تعیین می‌شود. آیا چنانچه بخواهند درسیستان و بلوچستان ملک را به عنوان وثیقه بگیرند بنده باید بروم و ببینم، پس وظیفه بدنه چه می‌شود.
اظهارات نماینده دادستان
در این بخش از جلسه دادگاه با اتمام دفاعیات متهم، قاضی از نماینده دادستان خواست تا برای ارائه توضیحات در جایگاه قرار گیرد که بخش‌هایی از اظهارات وی در ادامه می‌آید:
*قهرمانی، نماینده دادستان: آقایان بخشایش و کاظمی می‌فرمایند که بانک را سودده کرده‌اند. من مستنداتی دارم که آقای بخشایش با کسانی که مدیرعامل و هیئت‌مدیره را انتخاب می‌کردند در خانه جلسه می‌گذاشتند. ادعا می‌شود که بانک را سودده کرده‌اند این در حالی است که این سود‌ها بادکنکی بوده است و بخشی از آ‌نها ناشی از تهاتر‌ها بوده که پس از تصویب آن به صورت سیل‌آسا، املاکی معرفی می‌شد. این در حالی صورت می‌گرفت که درخصوص املاک گران‌نمایی می‌شد. برای مثال ملکی در قرچک که ۵۰ میلیارد بوده ۱۳۶ میلیارد گران‌نمایی شده یا ملکی در لواسان که ۶۰ میلیارد بوده ۳۰۰ میلیارد گران‌نمایی شده یا ملکی در مشهد ۱۲۰۰ میلیارد گران‌نمایی
 شده است.
* جایی که متهم (کاظمی) می‌فرمایند از آقای هدایتی املاک گرفتیم روستایی با هزار درصد گران‌نمایی می‌شود و به‌عنوان وثیقه قرار می‌دهند. در حالیکه در تحقیقات انجام شده مشخص شد که آقای هدایتی یک سیم‌کارت هم به نامش نیست و ایشان املاک مشکل‌دار را معرفی می‌کرده است؛ لذا هیچ رد مالی صورت نگرفته است.
*شما(متهم) می‌فرمایید تحریم‌ها را دور می‌زدید تا اینکه به کار‌های‌اشتباه خود زینت دهید. این در حالی است که پول بانک در قالب فروش قیر از کشور خارج شده و لاشه‌های آن پول‌ها اکنون تبدیل به برخی از فیلم‌های خانگی شده است.
* ما در تحقیقات به یک خانمی برخورد کردیم که به عنوان خدمتکار در منزل آقایان کار می‌کرده به اسم ایشان تسهیلاتی اخذ می‌شود و هر سه متهم نیز آن را امضا کرده‌اند.
*در ضمانت نامه‌های کارتن خواب‌ها، ۸۰۰ میلیارد تسهیلات صادر شده که مشکوک‌الوصول است که ۶۰۰ میلیارد از آن به نام کسانی است که معتاد و کارتن خواب هستند در این ضمانت‌نامه‌ها وثیقه قرارداد لازم‌الاجرا است معنای این صفر است.درخصوص شرکت‌های احمد حاج محمد جواد نیز همین‌گونه است نوشته شده که اعتبارسنجی انجام نشده است، اما با این حال آقایان
 امضا کردند.
*در بانک سرمایه این طور نبوده که مدیریت بالا با مدیریت پایین زد و بند داشته باشد، بلکه بانک سرمایه را اساسا متهمان می‌چرخاندند. از پیامک‌هایی که نزد ضابطان است مشخص می‌شود که برای مثال فلان متهم دستور می‌داده تا فلان فرد مدیرعامل شود یا فلان فرد برکنار شود لذا شما باید در این خصوص توضیح دهید.
*شما اسناد سه هزار میلیارد تومان امضا کردید که همه آن مشکل‌دار بوده و در این باره باید توضیح دهید. از طرفی بازرسی بانک سرمایه در برهه‌ای از زمان متوجه می‌شود که فساد وجود دارد و گفته می‌شود که به این شرکت‌ها تسهیلات ندهید، اما باز این کار انجام می‌شود.
*آیا وظیفه شما فقط این بوده که چند امضا بزنید. آیا نباید پرونده کلان تسهیلاتی و یا شرکت‌های کارتن خواب را که یک هفته پیش از آن تشکیل شده است و هیچ سابقه‌ای نداشته بررسی می‌کردید، آقای کاظمی شما حقوق کلان می‌گرفتید آیا با این حقوق فقط باید امضا می‌کردید.
بده و بستان هیئت‌مدیره
 برای «هدایتی» من و «امامی» تو!
* دوشنبه‌ها جلسه هیئت‌مدیره برگزار می‌شد که در اصل این جلسه بده و بستان بوده است یکی از اعضا می‌گفته تو هدایتی مرا امضا کن و من امامی تو را امضا می‌کنم. حتی یک موردی بوده که با پیک موتوری امضا گرفته شده است.از طرفی زمان برای متهمان این پرونده بسیار مهم بوده است. من پیامکی از یک متهم و بدهکار بانکی دارم که می‌گوید ساعت تغییر فلان عضو برای من مهم است و این امروز باید انجام شود.
*در سال ۹۴ یکی از مدیران بانکی را بازداشت کردیم که بلافاصله فیش بانکی آوردند و متهم را آزاد کردند بعد‌ها با ردیابی‌هایی که صورت گرفت مشخص شد کسی که فیش بانکی برای این فرد گذاشته بود مهره چینی می‌کرده و نگذاشته این فرد به زندان برود. تمامی این موارد نشان می‌دهد که بانک حیاط خلوتی برای مفسدین و زمینه‌ای برای خروج پول‌ها از بانک بوده است.
*نماینده بانک سرمایه: آقای کاظمی شما رئیس‌هیئت‌مدیره بودید، عضو غیرموظف که نبودید. شما اختیار تام داشتید و اختیارات هیئت‌مدیره مشخص است.
دفاع وکیل «محمدرضا توسلی»
در ادامه جلسه دادگاه، قاضی ضمن تفهیم اتهام به وکیل محمدرضا توسلی که به دلیل مورد پزشکی در جلسه دادگاه حاضر نشد از وی خواست تا دفاعیات خود را شرح دهد.
*وکیل محمدرضا توسلی: صورت‌های مالی بانک توسط نماینده رسمی مورد رسیدگی و به تأیید بانک مرکزی، سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده است و هیچ‌گونه تخلف از سوی مراجع ذی ربط مبنی بر تلف کردن اموال بانک درآن مقطع اعلام نشده است.
*نماینده دادستان: سؤال ما این است که چرا به شرکتی که صلاحیت نداشته تسهیلات کلان اعطا شده است. شرکت‌های کارتن‌خواب یک ریال وصولی نداشته‌اند، اصل بدهی آقایی که در حوزه ورزش تخصص دارد ۶۰۰ میلیارد است، اما این فرد دوازده میلیارد پس داده است.
در ادامه قاضی مسعودی مقام پایان جلسه را اعلام کرد و گفت: دوشنبه ۸ بهمن ماه جلسه آخرین دفاع از متهمین برگزار خواهد شد، در جلسه اول دادگاه دفاعیات علی بخشایش اخذ شده بود.