kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۷۵۶
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۹
معاون سازمان محیط زیست:

20 میلیون هکتار عرصه‌های کشور منشا گرد و غبار است

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت که در مطالعات اخیر مشخص شده که منشا گرد و غبار در 6 ماه فصل خشک و گرم سال، 20 میلیون هکتار از عرصه‌های بیابانی کشور است.

به گزارش ایرنا، محمد مسعود تجریشی در دومین همایش مدیریت سبز که به مناسبت روز ملی هوای پاک در باشگاه میلاد کرج برگزار شد، افزود: در کشور به غیر از مشکل آلودگی هوا بحران آب را داریم که متعاقب آن تالاب‌های خشک را داریم که 6 ماه از سال آلودگی هوا و گرد و خاک ناشی از خشکی آنهاست.
وی اظهار داشت: در این مطالعات مشخص شد که آلودگی هوا در 6 ماه گرم سال به دلیل فعالیت‌های انسانی و صنعتی و در 6 ماه دیگر ناشی از فعالیت‌های انسانی ناشی از توسعه است.
وی افزود: برای این هدف بایستی از دانش، فناوری و تدبیر هم استفاده شود زیرا یک مسئله جدی است که در بسیاری از کشورها شاهد آن هستیم و در کشور ما هم یک مسئله ملی است. معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیان داشت: در سال 95 کارگروهی در هیئت دولت تشکیل شده که مدیریت هوای کلانشهرها را عهده‌دار باشد که از بهمن ماه سال گذشته به سازمان محیط زیست منتقل شد.
وی گفت: مصوبات خوبی در این کارگروه داشتیم این مصوبات مصادف با آلودگی هوا در کلانشهرها بود ولی با خوب شدن هوا این مصوبات نیز فراموش می‌شد.
تجریشی اضافه کرد: در این کارگروه 64 مصوبه داشتیم با 16 دستگاهی که متولی انجام آن مصوبات بودند که وقتی مصوبات را کنار هم می‌گذاشتیم یا با کمبود منابع مالی یا عدم تعهد سازمان‌ها و یا عدم هماهنگی دستگاه‌ها برای اجرا نکردن روبرو بودیم.
وی افزود: با فشار بر این دستگاه‌ها از این 64 مصوبه غیر از یک موردش توانستیم آنها را عملیاتی بکنیم.
وی ادامه داد: بر اساس گزارشات موجود 62 درصد آلودگی هوای کلانشهر کرج ناشی از فعالیت منابع متحرک و 38 درصد از منابع ثابت است که این عدد در تهران 85 درصد برای منابع متحرک و 15 درصد برای منابع ثابت است.معاون محیط زیست کشور بیان داشت: این رقم نشان‌دهنده این امر است که شهر کرج بیشتر تحت تاثیر صنعت قرار گرفته است.وی گفت: در یک مطالعه 2 ساله در شهر تهران مشخص شد که حدود 44 درصد تا 56 درصد ذرات هوا ذراتی هستند که ناشی از سوخت هستند که در بسیاری از مراجع دنیا‌اشاره شده که هیچ شهر صنعتی در دنیا وجود ندارد که سهمش از 40 درصد بیشتر دارد که نشان می‌دهد در خودرو و سوخت مشکل جدی داریم.