kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۷۵۴
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸
معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری مطرح کرد

تشریح بخشی از خدمات انقلاب اسلامی در روستاها

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری، بخشی از خدمات انقلاب اسلامی در روستاها را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد امید در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه 26 درصد از جمعیت کشور، یعنی بالغ بر 22 میلیون نفر در روستاها زندگی می‌کنند، افزود:​ به تمامی روستاهای بالای 20 خانوار برق رسانی شده است و 86 درصد آنها راه روستایی مناسب دارند. مجموع راه‌های روستایی کشور پیش از انقلاب تنها 200 کیلومتر بود که هم اکنون به 110 هزار کیلومتر رسیده است.75 درصد روستاهای بالای 20 خانوار نیز از نعمت گاز برخوردارند.
وی با بیان اینکه مهاجرت از روستاها به شهرها از آثار مدرنیته است و در همه کشورهای جهان وجود دارد گفت: محدود بودن اراضی کشاورزی و منابع آب از جمله عوامل مهاجرت از روستاها به شهرهاست. بنابراین هر جا که امکان ایجاد‌اشتغال در روستاها وجود داشته شاهد مهاجرت معکوس بوده‌ایم.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با‌اشاره به برداشت 5/1 میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ملی برای ایجاد‌اشتغال در روستاها، افزود: این مبلغ معادل 18 هزار میلیارد تومان است که تاکنون یک سوم آن کار‌سازی شده و 170 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است.یک سوم دیگر از این اعتبارات نیز تا پایان امسال جذب خواهد شد.
امید ادامه داد:​ 85 درصد روستاهای کشور خانه بهداشت دارند و در 45 درصد روستاها طرح‌های هادی اجرا شده است. ضمن اینکه سه میلیون خانوار در روستاها خانه‌هایشان بازسازی شده است. گفت: نرخ باسوادی هم در روستا‌ها به ۸۰ درصد رسیده است.
همچنین موسی برزگری؛ معاون بنیاد مستضعفان هم در این برنامه گفت:​ محرومیت زدایی صرفاً با ایجاد شغل صورت می‌گیرد. با طرح‌های اجرا شده در 188 روستای منطقه محروم قلعه گنج در استان کرمان 80 درصد ساکنان این روستاها مشغول به کار شده‌اند که تا پنج سال آینده به 100 درصد می‌رسند.
دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان نیز در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با‌اشاره به افزایش ظرفیت تولید سیمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: پیش از انقلاب ظرفیت تولید سیمان در کشور هشت میلیون تن بود اما  اکنون ظرفیت تولید ۱۱ برابر شده و به ۸۷ میلیون تن رسیده است. در دهه ۸۰ براساس نیاز کشور و رسیدن به افق ۱۴۰۴ شاهد بیشترین افزایش حجم تولید سیمان در کشور بودیم.
عبدالرضا شیخان افزود: صادرات هر تن سیمان نزدیک به ۳۰ دلار ارز آوری برای کشور دارد و در حال حاضر نزدیک به ۱۲ میلیون تن سیمان به کشور‌های همسایه و عضو CIS صادر می‌شود. ایران در صادرات سیمان رتبه اول در منطقه و  رتبه ششم در جهان را دارد.
دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان ادامه داد: از سال ۹۰ میزان تولید سیمان سالانه دو میلیون تن افزایش داشته است و به جرات می‌توان گفت که صنعت سیمان، جزو صنایع بزرگ و تاثیرگذار در اقتصاد کشور است.