kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۲۶۹
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳
فیگارو:

عقب‌نشینی بزرگ غرب از خاورمیانه راه را برای ایران هموار کرده است

یک روزنامه فرانسوی با ‌اشاره به آغاز خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، نوشت که این عقب‌نشینی راه را برای ایران و دیگر رقیبان آمریکا هموار می‌کند.

«فیگارو» طی گزارشی تحت عنوان «عقب‌نشینی بزرگ غرب از خاورمیانه»، به خروج آمریکا از سوریه واکنش نشان داد و نوشت که این خروج، یکی از آخرین نشانه‌های خروج غرب از خاورمیانه است.
این روزنامه راستگرای فرانسوی ضمن ابراز تاسف نسبت به اتفاقات جاری در منطقه، تصریح کرد که بی‌تصمیمی، رویکرد ایدئولوژیِک و‌اشتباهِ محاسباتی منجر به ناتوانی استراتژیک غرب در منطقه خاورمیانه شده است. فیگارو نوشت، به رغم اطمینان دادن‌های «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، به متحدان این کشور، عقب‌نشینی آمریکا از منطقه استراتژیک خاورمیانه، راه را برای رقبای غرب، خصوصاً ایران، روسیه و ترکیه در سوریه هموار می‌کند. واشنگتن، پاریس و یا لندن در عمل، دیگر حرفی برای گفتن در سوریه ندارند. آنها در لبنان تقریباً نفوذ خود را از دست داده‌اند و این تهران است که در لبنان بیشترین نفوذ را دارد. در یمن، غرب نشان داد که برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه انسانی، بسیار ناتوان است. در خلیج‌فارس، آنها «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان، را در لباس یک اصلاح‌طلب دیدند و او را باور کردند و در برابر ماجراجویی‌های نظامی و گستاخی‌های سیاسی وی، چشم‌های خود را بستند، یا چیزی ندیدند.
«پاتریک سن پل» نیز در سرمقاله شماره دیروز فیگارو در این باره نوشت: در سوریه ترامپ راه کوتاه و راست را انتخاب کرده و یکباره و به شکل غیرمنتظره‌ای برای همگان، تصمیم به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گرفته است. در اثر اصرار وی، عقب‌نشینی نیروهای ویژه آمریکایی از سوریه، عملاً آغاز شده است... تصمیم ترامپ همچنین از نظر استراتژیک نتایج سنگین و زیان باری برای آمریکا و غرب دارد؛ این تصمیم به معنی رها کردن میدان برای روس‌ها، ایرانی‌ها و ترک‌ها
 است.