kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۰۷۵
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶
معاون توسعه و فناوری صدا و سیما در نشست شنبه‌های انقلاب:

صدا و سیما امروز رقیب سازندگان تجهیزات تلویزیونی اروپایی است

معاون توسعه و فناوری سازمان صدا و سیما گفت: ما الان به فکر صادرات محصولات خود هستیم و رقیب شرکت‌های سازنده تجهیزات تلویزیونی اروپایی هستیم، به طوری که آنها از جانب ما احساس خطر می‌کنند.


 

رضا علیدادی در سی و نهمین نشست از سلسله نشست‌های «شنبه‌های انقلاب» که با موضوع «دستاوردهای چهل ساله صدا وسیما» برگزار شد، با‌اشاره به اینکه مسیر پرافتخاری در صدا و سیما طی شده که الگویی برای سایر دستگاه‌هاست، گفت: در دهه سوم یک بار زیرساخت‌های صدا وسیما کامل شده است و نسل دیگری از فناوری‌ها آغاز شده است و در حال ورود به نسل بعدی در عرصه فناوری‌ها هستیم.
به گزارش فارس، وی با‌اشاره به اینکه تا سال ۵۷ همه روند خرید، نصب و طراحی تجهیزات صدا و سیما توسط خارجی‌ها انجام می‌شد و نیروهای داخلی فقط کار اپراتوری انجام می‌دادند، اظهار داشت: از دهه سوم انقلاب رشد شبکه‌های ملی و استانی صدا و سیما تحول جدی یافت.
علیدادی گفت: تلویزیون آنالوگ ما در دهه چهارم تکمیل شده است و نقطه غیرقابل پوشش تقریبا نداریم‌ و دورترین روستاهای کشور، تلویزیون قابل دسترسی است. معاون توسعه و فناوری سازمان صدا و سیما خاطرنشان کرد: اگر به سمت تولید داخل نمی‌رفتیم، نمی‌توانستیم به این نقطه برسیم. ما الان به فکر صادرات محصولات خود هستیم و شرکت‌های سازنده تجهیزات تلویزیونی اروپا رقبای ما در دنیا هستند و از جانب شرکت‌های ما احساس خطر می‌کنند.
وی بیان داشت: در سال ۹۵ میزان موج کوتاه رادیو را کاهش دادیم و تمام تجهیزات موج متوسط را در داخل می‌سازیم، در حالی که تا سال ۷۵ تمام تجهیزاتش از کشور کانادا می‌آمد. علیدادی دستاوردهای ماهواره‌ای صدا و سیما و سرعت توسعه آن را قابل توجه خواند و افزود: پخش زنده ۳۳ تصویر در یک قاب در انتخابات سال ۹۰ برای اولین بار در زمینه سیگنال رسانی زمینی رخ داد و طرح دشمن را که می‌خواست مانند فتنه ۸۸ شبهه افکنی کند، خنثی کرد.
معاون توسعه و فناوری سازمان صدا و سیما با‌اشاره به اینکه همه شبکه‌های استانی از نظر زمان پخش و استفاده از فناوری‌ها در حد شبکه‌های ملی فعالیت می‌کنند، گفت: در بسیاری از کشورهای اطراف، پایه گذاری استودیوهای شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی توسط کارشناسان ما صورت می‌گیرد. وی خاطرنشان کرد: پیامرسان سروش کار افتخارافرینی بود اما به علت بی‌توجهی برخی مسئولان قدری دیر در دسترس مردم قرار گرفت. در رسانه‌های نوین اصل خوداتکایی برای ما مهم است.
صدا و سیما مرجعیت خود را در داخل کشور حفظ کرده است
عبدالکریم خیّامی، رئیس‌مرکز طرح و برنامه و ارزیابی سازمان صدا و سیما نیز در این نشست اظهار داشت: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران کماکان توانسته است مرجعیت خود را در داخل حفظ کند. در حالی که زمانی هفته‌ای یک سریال پخش می‌شد، امروز در روز چند سریال از سیما پخش می‌شود و دو شبکه به طور تخصصی سریال پخش می‌کنند. وی گفت: به لحاظ محتوایی بی‌انصافی است که تفاوت محتوای سریال‌های پیش از انقلاب با پس از انقلاب را ندید، به ویژه در حوزه خانواده. در حوزه‌های اختصاصی هم چندین شبکه که مخاطب خاصی را دارند، فعالند.
خیّامی ابراز داشت: شبکه کودک‌ با ۹۰ درصد مخاطب فاصله چند برابری با دیگر شبکه‌ها دارد، اما به آن اکتفا نشد و شبکه امید هم برای نوجوانان راه‌اندازی شد و شبکه سه هم که شبکه جوانان است، یعنی مهم‌ترین اقشار جامعه به لحاظ سنی برنامه‌های خاص خود را دارند‌. رئیس‌مرکز طرح و برنامه و ارزیابی سازمان صدا و سیما بیان داشت: صدا و سیما نقش برجسته‌ای در جریان سازی «روز مادر» داشته است، همچنین در موضوع اهدای عضو و نیکوکاری در ماه مبارک رمضان و نیز ارتقای مفهوم مناسبت‌های ملی. وی گفت: امروز ما یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های تلویزیونی و سینمایی را در منطقه داریم که لوکیشن‌هایش پایدار است و قابل بازدید برای عموم است.
خیّامی خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب با وجود بیش از ۲۵ سال از عمر تولید انیمیشن، ۸ ساعت در داخل انیمیشن تولید شده بود، در حالی که امروز مجموعه سازی‌های فراوان با شخصیت‌های محبوب برای کودکان در داخل صورت گرفته است.