kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۹۸۹
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۴
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

اگر تعامل سازنده با غرب حلال مشکلات است وضعیت امروز دولت نشانه چیست؟!




سرویس سیاسی-
روزنامه زنجیره‌ای آرمان در گفت‌و‌گویی با علیزاده طباطبایی به نظرات مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره تعامل با جهان و... پرداخت.
علیزاده طباطبایی در این گفت‌و‌گو اظهار داشته است: آیت‌الله مصر بودند همانطور که در قانون اساسی و چشم‌انداز 20 ساله ذکر شده، تعامل سازنده با جهان داشته باشیم و نمی‌توانیم محکم بایستیم و بگوییم ما نمی‌خواهیم با برخی کشورها ارتباط داشته باشیم.
علیزاده طباطبایی عربستان را مثال زده و در ادامه می‌گوید: بنابراین تا مشکلمان را با دنیا حل نکنیم، مسائل اقتصادی‌مان حل‌شدنی نیست؛ یا باید به فرهنگ دوران جنگ برگردیم که در این باره باید پرسید آیا جامعه امروز آمادگی بازگشت به قبل را دارد؟ که قطعا مردم این آمادگی را ندارند!
ترساندن مردم از سایه جنگ همواره از سوی مدعیان اصلاحات به عنوان یک شیوه کارآمد مطرح بوده است، آنان برای جلب رای مردم آنان را از آینده‌ای موهوم در صورت مقاومت می‌ترساندند و این شیوه را همچنان ادامه می‌دهند، علیزاده طباطبایی در گفت‌و‌گوی خود با روزنامه زنجیره‌ای آرمان به این سؤال نپرداخته است که اگر تعامل سازنده با جهان شیوه مطلوبی هست که هست و کسی منکر آن نیست که بایستی با جهان ارتباط سیاسی و اقتصادی داشت چرا دولت یازدهم و دوازدهم با سیاست انفعال در برابر خواسته‌های غرب نتوانسته است نتیجه‌ای کسب کند؟!
طبیعی است که سیاست خارجی دولت یازدهم و دوازدهم بر اساس رابطه حسنه با غرب بسته شده است و نتیجه این سیاست را در وضعیت کنونی اقتصادی کشور می‌بینیم.
نکته دیگر اینکه برگشتن به فرهنگ دوره جنگ به معنای بازگشت به جنگ با یک کشور همسایه یا...نیست فرهنگ جنگ فرهنگ استقامت و پیشرفت زیر سایه تحریم و اتکا به توان داخلی بوده که متاسفانه مسئولین امروز به آن توجهی ندارند.
بی عملی دولت در حمایت از تولید
 صدای روزنامه‌های زنجیره‌ای را هم درآورد
روزنامه همدلی در گزارشی نوشت:«برآورد برخی از گزارش‌هایی که در تارنمای رسانه‌‎ها دیده می‌شود نشان می‌دهد سرمایه‌های مردم و حتی بانک‌ها به جای تولید، راهی بخش‌های غیر مولد می‌شوند تا به قول کارشناسان اقتصادی در کمترین زمان، بیشترین سود را عاید سرمایه‌گذاران کنند... بررسی وضعیت بازار نشان می‌دهد در پایان آذرماه امسال بازدهی بازار ارز نسبت به پایان اسفند سال گذشته ۱۱۷ درصد بوده است.این بازدهی البته تلخکامی آشکاری را برای ایرانیان به همراه دارد چرا که سود بالای ارز نشان از سقوط سهمگین ارزش پول ملی دارد».
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«دولت در حوزه تولید متاسفانه به خوبی عمل نکرده است و کم‌کاری‌های زیادی در این بخش‌ها وجود دارد».
فروردین ماه امسال به هنگام اعلام بسته ارزی توسط جهانگیری، روزنامه‌های اصلاح‌طلب، تصویر سوپرمن را با تیترهای «بازگشت اسحاق» و «بازگشت جهانگیری» منتشر کردند و از «حضور مقتدرانه جهانگیری در حل بحران ارزی» خبر دادند؛ اما با تصمیم مذکور دولت، ۱۸ میلیارد دلار ذخیره محدود ارزی بدون هیچ محدودیت و نظارتی واگذار شد که رانتی ۱۸۰ هزارمیلیارد تومانی را در کنار تحمیل تورم شدید به مردم و کاهش قدرت خرید آنان، به همراه داشت. این اقدام غلط از سوی دولت، ضربه سنگینی به بخش تولید وارد کرد.
دولت همچنین در مدیریت نقدینگی، به هیچ عنوان عملکرد قابل قبولی نداشته است.
دستکاری آمار؛ پاک کردن صورت مسئله!
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «خطای محاسبه یا دستکاری آمار؟» نوشت: «معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران در گزارشی تحت‌ عنوان «اشتباهات آماری یا بازی با آمار صادرات کشور» از دستکاری آمار صادرات خبر داد. براساس ارزیابی‌ها، گمرک در اقدامی به‌جای شفاف‌سازی درخصوص آمار از قبل منتشرشده، آمار ارزش صادرات در آبان‌ امسال را تغییر داده است؛ به‌نحوی‌که بدون تغییر آمار تجمعی مقداری و ارزشی صادرات در ۹ ماه ۱۳۹۷، میانگین قیمت‌های صادراتی در آبان‌ماه به ۳۴۷ دلار در هر تن و در آذرماه نیز از ۱۶۰ دلار به ۲۹۰ دلار در هر تن تغییر داده شده است».
چندی پیش «حسین راغفر» کارشناس اقتصادی حامی دولت نیز گفته بود:«اعلام می‌کنند چند صد هزار شغل ایجاد شده اما می‌بینیم که وضع بسیار نگران‌کننده‌ای درباره ‌اشتغال وجود دارد. حال سبب چیست که آمارهای رسمی با واقعیت‌های ملموس زندگی مردم همخوانی ندارد و آنان اثر مثبت شاخص‌های کلان اقتصادی را حس نمی‌کنند. در این باره چند دلیل قابل طرح است. نخست آنکه درخصوص کلیه آمارهای رسمی شک کرد و آنها را سفارشی دانست و گفت که از اصالت به دور هستند. این نوع برخورد با آمارهای رسمی اگرچه تند است اما در میان برخی از اقتصاددانان طرفداران زیادی دارد. آنان... نسبت به آمارهای اعلام شده درباره شاخص‌های کلان به ویژه نرخ‌های تورم، رشد اقتصادی و بیکاری نقد دارند و معتقدند که برخی ارقام اعلام شده با واقعیت‌های اقتصادی بسیار فاصله داشته و خارج از دایره بحث کارشناسی است. به اعتقاد آنان سیاستمداران و سران دولت بطور مستقیم در آمارها دخالت کرده‌اند.»
نتیجه وادادگی و انفعال؛ اولین تحریم اروپای خوب!
روزنامه شرق در شماره پنج‌شنبه خود در گزارشی با عنوان «اولین تحریم اروپایی بعد از برجام» نوشت: «بالاخره اولین تحریم اروپایی رسید، تحریم اتحادیه اروپا علیه یک نهاد اطلاعاتی ایران. اتحادیه اروپا صبح سه‌شنبه اعلام کرده که کشورهای عضو این اتحادیه توافق کرده‌اند تحریم‌هایی را علیه یک نهاد اطلاعاتی ایران وضع کنندکه به گفته آنها برای «اقدامات تروریستی در قلمرو این اتحادیه فعالیت کرده است.»
این گزارش سپس افزوده است: «این اولین تحریم اتحادیه اروپا علیه ایران بعد از توافق هسته‌ای است؛ توافقی که آنها را متعهد کرد تحریم‌های قبلی علیه ایران را لغو کرده و تحریم جدیدی علیه ایران وضع نکنند. با این حال تلاش بخشی از کشورهای اروپایی در جریان اتهام زنی به برخی از دیپلمات‌های ایرانی بالاخره به نتیجه رسید و اولین تحریم علیه ایران توسط اتحادیه اروپا بعد از توافق به تصویب رسیده است.»
لازم به یادآوری است که پیش از این کیهان در گزارش‌هایی به این موضوع پرداخته بود که انفعال و وادادگی دستگاه دیپلماسی بدهکار را تبدیل به طلبکار کرده است. یکی از این افراد که در بهانه جویی اتحادیه اروپا مورد استناد قرار گرفته «محمدرضا کلاهی» است. چندسال قبل رسانه‌های هلند از کشته شدن شخصی به نام «علی معتمد» توسط اعضای یک باند مواد مخدر خبر دادند. معتمد همان محمدرضا کلاهی است که عامل انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت آیت‌الله بهشتی و ده‌ها عضو دیگر این حزب شد و تحت تعقیب بین‌المللی قرار داشت. اکنون به جای آنکه هلند و اتحادیه اروپا درباره پناه دادن به یک تروریست نشان‌دار و جعل هویت او پاسخگو باشند به طلبکار تبدیل شده‌اند.
اما موضوع دیگر اینکه همین روزنامه طیف موسوم به اصلاح‌طلب هفته گذشته در یادداشتی نوشته بود: «این ناکارآمدی [ناتوانی در راه‌اندازی کانال ارتباط مالی] عمدتا به ضعف اقتصادی اروپا در برابر آمریکا و همین‌طور ساختارهای قانونی بازارهای اروپا مربوط می‌شود نه اراده دولت‌های اروپایی برای نقض تعهداتشان»
آن یادداشت سپس متذکر شده بود: «معیار نقض برجام وضع یا مشارکت آگاهانه دولت‌های اروپایی در هرگونه تحریمی علیه ایران است که در برجام منع شده است»!!
چنانکه خواندید شرق در یادداشت هفته قبل خود نوشته بود معیار نقض برجام (عمل نکردن اروپا به تعهداتش نیست بلکه) اعمال هر گونه تحریم علیه ایران است که بر همین مبنا اروپا نقض برجام را مرتکب نشده است!
اگر بخواهیم منشا این انفعال و وادادگی را دریابیم که منجر به جسور شدن غرب شده و از بدهکار به شمایل طلبکار درآمده کافی است به بخش دیگری از همان یادداشت هفته قبل شرق‌اشاره کنیم: «احتمالا اروپا به زودی سازوکار مالی وعده داده شده را به نحوی تاسیس خواهد کرد؛ هر چند کاملا نمادین، بی‌فایده و غیر موثر باشد.»
از کارآمدی اروپا برای انجام یک اقدام عملی ناامید شده ایم
روزنامه ایران ارگان دولت با انتشار بخشی از گفت‌و‌گوی معاون اول رئیس‌جمهور با یورونیوز به نقل از وی نوشت: «تا این زمان، سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان و کل اتحادیه اروپا در حد سیاسی و موضع‌گیری‌های دیپلماتیک و اعلام نظر، به موقع و خوب عمل کرده‌اند و ما راضی هستیم. اما از نظر عملی و اقدامات اجرایی هنوز اقدام عملی از این سه کشور دیده نشده است تا بتوانیم در جهت منافع مردم و اقتصاد کشورمان از این توافق استفاده کنیم. از کارآمدی اتحادیه اروپا برای انجام یک اقدام عملی تاحدود زیادی ناامید شده‌ایم، اما هنوز جای امیدواری وجود دارد که اتحادیه اروپا بتواند اقدامی انجام دهد تا ما نیز بتوانیم از منافع برجام برخوردار شویم.»
هفته گذشته روزنامه شرق در یادداشتی با‌ اشاره به عدم اجرای تعهدات برجامی اروپا نوشته بود: «جامعه اروپایی خاطرجمع شده که چنان‌که تعهدات برجامی خود را زیر پا بگذارد یا انجام آن را به تعویق بیندازد، واکنش جدی ایران از جمله خروج این کشور از برجام را برنخواهد انگیخت؛ بنابراین دلیل و توجیهی نمی‌بیند که خود را درگیر کاری کند که بالاخره با ریسک و مخاطرات خاص خود همراه است.»
و اینک فرهنگ نقدپذیری!
روزنامه ابتکار در سرمقاله روز پنج شنبه خود نوشته است: «به طور واضح اگر بخواهیم نبود فرهنگ نقدپذیری را در جامعه واکاوی کنیم باید به مسئله تاریخی فرهنگ کتمان واقعیت و بیان آن در قالب کنایات و استعارات در طول دهه‌ها و حتی سده‏های گذشته در محدوده جغرافیایی فلات ایران رجوع کنیم.»
این سرمقاله سپس به این موضوع‌ اشاره می‌کند که «در شرایط فعلی باید خاضعانه بپذیریم که قدم گذاشتن در ساحت مسئولیت و با توجه به شرایط عصر حاضر، با گذشته تفاوت‌های فراوانی کرده است... شاید بهتر باشد بیش از آنکه رویه تظاهر به نقدپذیری و شفافیت را پی بگیریم، قواعد آن را با تمام تاوان‏هایش رعایت کنیم.»
ای کاش طیف موسوم به اصلاح‌طلب که روزنامه ابتکار نیز از آن قبیله است و مدیر مسئولش از اعضای محترم مجلس دهم و هم اکنون عضو هیئت ‌رئیسه مجلس است پرسید که طیف متبوع این جماعت با منتقدان برجام چگونه رفتار کردند و برای ترور شخصیت این طیف چه الفاظی را به کار بستند؟ هنوز هم با آنکه متاسفانه (تاکید می‌کنیم متاسفانه) منافع ملت ایران در برجام با بدعهدی طرف غربی حاصل نشد و باز هم متاسفانه پیش‌بینی‌های منتقدین درست از آب درآمد این نوع برخوردها ادامه دارد.
از سوی دیگر دولت و رئیس‌جمهور مجموعه‌ای از عبارات توهین‌آمیز را برای منتقدین به کار بردند که روزنامه‌های طیف اصلاح‌طلب نیز با آب و تاب آنها را نشر می‌دادند. مواردی از قبیل: بی‌سواد، بی‌شناسنامه، بروند به جهنم، عصر حجری و...
اخیرا هم رئیس‌ دفتر دولت در برابر انتقادهایی که گاه در تریبون نماز جمعه از سوی خطبا مطرح می‌شود موضع تندی گرفته بود که چرا ائمه‌جمعه از مشکلات معیشت مردم انتقاد می‌کنند!