kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۷۷۴
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۷

آثار گناهان(8)(پرسش و پاسخ)

پرسش:
گناهانی که از انسان سر می‌زند و بدون توبه در رفتار فردی و اجتماعی او استمرار می‌یابد، چه آثار و تبعاتی را در حیات او و عالم هستی به دنبال دارد؟
پاسخ:
در هفت بخش قبلی پاسخ به این سوال، پاسخ اجمالی و تفصیلی آن شامل: آثار عام گناهان و آثار خاص گناهان شامل:1- گناهانی که نعمت‌ها را تغییر می‌دهد. 2- گناهانی که پشیمانی می‌آورد. 3- گناهانی که عذاب و بدبختی را به دنبال دارد. 4- گناهانی که  روزی و قسمت را تغییر می‌دهد. 5- گناهانی که پرده‌ها را می‌درد.6- گناهانی که بلاها را نازل می‌کند. 7- گناهانی که دشمنان را قدرت می‌بخشد. 8- گناهانی که عمر را کوتاه می‌کند. 9- گناهانی که امید را قطع می‌کند. 10- گناهانی که هوا را تاریک می‌کند. 11- گناهانی که باعث آبروبر و کنار رفتن پرده‌ها می‌شود. 12- گناهانی که دعا را حبس می‌کند را مطرح کردیم. اینک در بخش پایانی دنباله مطلب را پی می‌گیریم.
و) ترک صدقه
و ترک التّقرب الی‌اللّه عزّ و جلّ بالبرّ و الصدّقة؛ باصدقه دادن و کار نیک به خدا تقرّب پیدا نکردن از این جمله فهمیده می‌شود که فقط نماز و دعا... عامل تقرّب به خدا نیست بلکه صدقه و انجام کار نیک اگر به قصد الهی باشد انسان را به خدا نزدیک می‌کند و از نظر معنوی انسان را رشد می‌دهد.
ز) بد زبانی
واستعمال البذاء و الفحش فی القول؛(17) فحش و ناسزا گفتن نکته‌ای که مردم خیلی کم به آن توجّه دارند.
13- گناهانی که مانع باریدن باران می‌شود
والذّنوب الّتی تحبس غیث السّماء؛ گناهانی که باران آسمان را حبس می‌کند.
چند امر است که ضروری است در خشکسالی‌ها به آن توجّه جدّی‌تر بشود.
الف) جور الحکّام فی القضاء؛ جور و ستم حاکمان و قضات در قضاوت و داوری.
ب) شهادت ناحق و شهادة الزّور؛ شهادت ناحق دادن.
ج) و کتمان الشهادة؛ کتمان نمودن شهادت (حق).
د) زکات و قرض ندادن و منع الزّکاهًْ و القرض و الماعون؛ زکات و قرض به دیگران، و وسائل زندگی را ندادن ماعون وسائلی مثل بیل، و کلنگ، تیشه و... را گویند.
ه‍) بی‌رحمی به نیازمندان و قساوت القلب علی اهل الفقر و الفاقهًْ؛ بی‌رحمی بر کسانی که فقیر و ندارند برخی معنی کرده‌اند فقیر و نیازمندی که قساوت قلب داشته باشد عامل دیگری است برای حبس باران.
و) ستم بر یتیمان و ظلم الیتیم و الارملهًْ؛(18) ستم بر یتیمان و بیوه زنان
ز) دست خالی رد کردن سائل
و انتهار السائل و ردّه باللیل؛ ناامید کردن گدا (از در خانه) و ردّ او را (دست خالی یا از منزل) در شب(وسائل‌الشیعه، ج11، ص520) این مجموعه از گناهان در واقع در جواب کلیدی‌ترین پرسش‌های جامعه مطرح شده است؟ چرا نعمت‌ها تغییر می‌کند؟ چه چیز باعث حسرت و پشیمانی می‌شود؟ چرا عذاب و بلا نازل می‌شود؟ چرا پرده‌دری می‌شود؟ چرا جوانمرگی فراوان شده است؟ چه گناهانی دشمن را تقویت می‌کند؟ و عامل خشکسالی‌ها چیست؟ و چرا با این همه اصرار دعای ما مستجاب نمی‌شود؟ و پرسش‌های دیگر.