kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۳۷
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰

آمریکا نمی‌پذیرد با هیچ دولتی در ایران تنش‌زدایی کند(خبر ویژه)

سخنگوی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دوره اصلاحات در نشست اندیشکده شورای آتلانتیک شرکت کرد.


شورای آتلانتیک هفته گذشته نقشی را در واشنگتن با عنوان «روابط ایران و آمریکا: گذشته، حال و آینده» با حضور حسین موسویان، جان‌مارکس از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا و باربارا اسلاوین برگزار کرد. جان مارکس در عین حال رئيس و بنیانگذار مؤسسه آمریکایی Search for  Common Ground می‌باشد. این نشست از سوی Iran Task Force، یکی از پروژه‌های تعریف شده اندیشکده شورای آتلانتیک در خصوص مسائل ایران و مؤسسه آمریکایی Search for Common Ground برگزار شد.
موسویان در این جلسه با بیان اینکه در دوران غالب روابط ایران و آمریکا، آمریکایی‌ها شاه را به‌عنوان یک دیکتاتور به قدرت برگرداندند و علیه دولت مصدق کودتا کردند، به تحولات پس از پیروزی انقلاب اشاره کرد و آن را واکنش به تحرکات آمریکا خواند.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: به‌رغم این خصومت، تمامی دولت‌هایی که در ایران بر سر کار آمدند به نوعی سعی در عادی‌سازی روابط با آمریکا داشتند اما تلاش‌های آنها در این خصوص ناکام مانده است.
موسویان در عین حال مدعی شد سیاستمداران ایرانی و آمریکایی باید به خاطر کدورت‌های گذشته که دو کشور را از هم دور کرده است، عذرخواهی کنند در غیر این صورت پیشبرد روابط غیرممکن خواهد بود.
سخنران بعدی این نشست «جان مارکس» از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا بود. وی که دانش‌آموخته دانشکده علوم سیاسی دانشگاه هاروارد است «دیپلماسی مدنی» را «دیپلماسی مردم با مردم» توصیف کرد و توضیح داد که این روش تلاش دارد از طریق دسترسی عادی مردمان کشورها به کشورهای یکدیگر روابط فی‌مابین را عادی سازد.
مارکس در توضیحات تجربیات خود در این خصوص به ملاقات‌های محرمانه‌ای بین گروه‌هایی از ایران و آمریکا در سال 1996 در سوئد اشاره کرد و گفت: برغم دستیابی به برخی توافقات، ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها نتوانستند موافقت مقامات داخلی خود را در خصوص طرح‌های مزبور جلب کنند.
در پی این ناکامی، گروهی کشتی‌گیران آمریکایی را به ایران فرستادند و برای اولین بار بود که پرچم آمریکا بعد از انقلاب در ایران افراشته شد.(!)
موسویان نیز در این جلسه گفته که برای احیای روابط، طرفین باید اظهارات تندروها در طرف مقابل را نادیده بگیرند. او اما توضیح نداده که میانه‌روها در آمریکا چه کسانی هستند؟! آنها که تحریم‌های فلج‌کننده را علیه ملت ایران راه انداختند و تهدید به حمله نظامی کردند و حتی توافق ژنو را زیر پا نهادند و ژن ملت ایران را فریبکار توصیف کردند؟!