kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۹۰۵
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۷
گفت‌وگوی کیهان با «عباس غزالی» به بهانه بازی در سریال «مینو»

دفاع مقدس خودِ عشق است

رسول شماعی ورزنده

«مینو» یک سریال عاشقانه در ژانر دفاع مقدس است که این شب‌ها از شبکه یک سیما پخش می‌شود. این سریال در قالب یک درام عاطفی و خانوادگی، ایثار و مقاومت مردم آبادان و خرمشهر را در دوران دفاع مقدس به تصویرکشیده است. عباس غزالی، از بازیگران بی‌حاشیه اما جوان و خوش استعداد سینما و تلویزیون ماست که در سریال «مینو» نقش‌آفرینی می‌کند. به بهانه پخش این سریال، با عباس غزالی گفت وگو کردیم که از نظر می‌گذرد.               

شما معمولا بازیگر گزیده کاری هستید. چرا پیشنهاد بازی در سریال «مینو» را پذیرفتید؟
برای بازی در سریال‌ها وسواس و دقت لازم را در انتخاب آنها دارم و معمولا پیشنهادهایی را می‌پذیرم که برای مخاطب جذاب بوده و ملاک‌های فنی درآن رعایت شده باشد. سریال «مینو» ویژگی‌هایی داشت که آن را قبول کردم. چراکه متفاوت‌تر ازسریال‌هایی بود که تا کنون از تلویزیون پخش شده است.
از جمله این ویژگی‌ها این است که قصه این سریال عاشقانه جذابیت خاصی برایم داشت و برای من دوست داشتنی بود چرا که کاراکتر رضا که نقش آن را ایفا می‌کنم، یک کاراکتر عاشقانه‌، صادق، ساده و درواقع به شدت جسور است که به دنبال عشقش تا پای جان می‌جنگد.
درباره فضای جنگی و مضمون دفاع مقدس در سریال «مینو» چه برداشتی دارید؟
از قسمت پانزدهم این سریال ماهیت قصه تغییر می‌کند و تا پایان آن ادامه دارد. قصه سریال «مینو» در این مقطع با وقوع جنگ در جنوب کشور به ویژه درآبادان و خرمشهر همراه می‌شود. مخاطب  ناگهان شاهد اولویت‌های مشترک بین آدم‌ها می‌شود و آن هم یک نوع عشق به وطن‌، خاک و ناموس است که همه یکپارچه به دفاع از خاک میهن بر می‌خیزند. در حقیقت از قسمت پانزدهم به بعد روایت دفاع مقدس در این سریال رو به اوج می‌رود و اتفاقات عجیبی می‌افتد که مخاطبان این سریال را غافل‌گیر خواهد کرد. ماهیت دفاع مقدس یک جورهایی خود عشق است.
قصه سریال «مینو» یک اثر متفاوت دفاع مقدس است که تا حالا کمتر درتلویزیون در قالب یک سریال به آن پرداخته شده است. تصویر محاصره ۴۵ روزه مردم خوزستان در آغاز دفاع مقدس در این سریال و دفاع جانانه آنان در مقابله با دشمن که به تصویر کشیده شد برای من بسیارجذاب بود.
بازی در نقش یک جوان پرشور خرمشهری چه تأثیری بر شما دارد و چطور توانستید به این نقش نزدیک شوید؟
من متولد تهران هستم اما به شدت ارادت خاصی به مردمان جنوب دارم و به همین خاطر این نقش را پذیرفتم و سعی کردم که لحن و گویش صحبت کردن من نزدیک به لحن و آهنگ و گویش آن منطقه (خرمشهر وجنوب) شود. البته در این مورد خاص، یعنی لهجه جنوبی، ابتدا کارگردان سریال به دلایلی نمی‌پذیرفت که در دیالوگ‌ها من با لحن و گویش جنوبی صحبت کنم اما بعد از اینکه کیفیت موضوع را با او در میان گذاشتم متقاعد شد که این کارانجام شود.
در مجموع، احساس خوبی را در نقش رضا در سریال مینو پیدا کردم. فکر می‌کنم برای مخاطبان هم یک کاراکتر جذاب و دوست داشتنی است. رضای قصه مینو کاراکتری است که تا پای جان برای رسیدن به عشقش می‌جنگد. به گونه‌ای که من احساس می‌کنم که همین ویژگی‌های نقش رضا توانسته بین مردم و تلویزیون ارتباط خوبی برقرارکند، چراکه فکر می‌کنم که مردم این روزها نسبت به گذشته کمی از تلویزیون فاصله گرفته‌اند و این نوع سریال‌ها می‌تواند دوباره تلویزیون را به مردم نزدیک کند. مطمئن هستم که مردم، هنرمندان ایران و برنامه‌های تلویزیون ایران را بیشتر از هنرمندان خارجی و تلویزیون‌های خارجی دوست دارند.
تجربه بازی در یک سریال تلویزیونی پس از مدتی دوری از این عرصه چگونه بود؟
بله، من دو سال از فعالیت و بازی در سریال‌های تلویزیونی دور بودم. اما خوشبختانه با بازی در این سریال توانستم ارتباط خوبی را با مخاطبان برقرارکنم. به‌طوری که هم‌اکنون و در زمان پخش این سریال ضمن ارتباط با کارگردان به تماشای آن می‌نشینم و بین مردم هم که حاضر می‌شوم می‌بینم که تعلق خاطر بسیار خوبی به این سریال پیدا کرده‌اند و مرا مورد محبت و لطف خود قرار می‌دهند.
از وضعیت تولید سریال «مینو» و دشواری‌های کار ساخت آن خبر دارید؟
مجمومه «مینو» ازنظر مسائل و امکانات تولید و بودجه یکی از فقیرترین سریال‌های تلویزیون است. به دلیل کمبود بودجه بیشتر زمان فیلمبرداری، لوکیشن‌های این سریال که یک مجموعه دفاع مقدسی است به مدت شش ماه در محیط‌های بازسازی شده در تهران تصویربرداری شد و فقط دو هفته ما در منطقه خرمشهر بودیم. اما علی‌رغم کمبود بودجه، خوشبختانه باعشق و صمیمیت عوامل سریال، کیفیت تولید این مجموعه چند برابر سریال‌های دیگر تلویزیون شد و با توجه به باز خورد آن در جامعه تا حالا موفق هم بوده است.
به نظرتان دلیل رضایت مخاطب از این سریال چیست؟
برنامه‌های خوب تلویزیونی مثل سریال «مینو» که قصه‌اش از درون مردم برخاسته و قصه دلچسبی است می‌تواند مردم را پای تلویزیون بنشاند. به نظرم سریال مینو با همراه کردن داستان عاشقانه و حماسه دفاع مقدس که تا حالا کمتر در تلویزیون شاهد این نوع داستان‌ها بودیم توانسته مخاطبان بیشتری را جذب کرده و موجب رضایت آنان شود.
یکی از نیازهای امروز سینما و تلویزیون ما، پرداختن به قهرمانان ملی است. جایگاه قهرمان در سریال «مینو» چگونه است؟
به نظرم کاراکتر رضا شکری درسریال مینو یک چهره قهرمان متفاوت در دوران دفاع مقدس است. مخاطبان این سریال در ادامه چهره جدیدی از رضا را خواهند دید که با رسوا ساختن کاراکتر عماد که به عنوان جاسوس عراقی دراین سریال نشان داده می‌شود قهرمان ویژه سریال مینو خواهد شد.
درباره فعالیت‌های سینمایی خود توضیح دهید.
در حال حاضر دو فیلم سینمایی را آماده اکران دارم. فیلم سینمایی «شب لرزه» به کارگردانی محمدرضا رحمانی و تهیه‌کنندگی سعید سعدی که موضوع آن معضلات اسیدپاشی است ان‌شاءالله سال آینده به اکران درخواهد آمد. فیلم دیگرم که محصولی بین‌المللی است تحت عنوان «من یوسفم مادر» به کارگردانی محمدرضا فرطوسی و در ژانر دفاع مقدس ساخته شده که محصول مشترک ایران‌، کویت و عراق است. در این فیلم من با هنرمندان بین‌المللی کار کردم که اثری متفاوت است و توانسته در فستیوال‌های بین‌المللی درکشور‌های برزیل و مکزیک مقام برتر را کسب کند. فیلم سینمایی بین‌المللی «من یوسفم مادر» که برای سینماهای هنر و تجربه است هم سال آینده بر پرده سینما خواهد نشست.
چرا در سینما کمتر از تلویزیزیون بازی می‌کنید؟
من هنوز حقم را از سینما نگرفته‌ام. من سینما را دوست دارم و فکرمی کنم سینما هم مرا دوست دارد ولی معتقدم که هنوز به حقم در سینما نرسیدم و تلاش خواهم کرد که به آن برسم. متاسفانه امروز درسینما تصمیم‌گیرنده‌ها فقط به فکر منافع خود هستند.
 من به عنوان یک بازیگر احترام زیادی برای مخاطبان تلویزیون و سینما قائلم و سعی می‌کنم که همه انرژی خود را برای رضایت آنها صرف کنم. چرا که نقطه ‌اشتراک من درسینما و تلویزیون احترام به مخاطبان و تامین رضایت مردم است.