kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۹۰۳
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۶
یک کارشناس رسانه مطرح کرد

اقداماتی که «افق» برای «افق شدن» باید انجام دهد

مجتبی برزگر

یک کارشناس رسانه، به بهانه انتصاب رئیس‌جدید این شبکه بر لزوم تغییر در برخی رویکردهای این شبکه نیز تأکید کرد.
علی محمد اسماعیلی، رئیس ‌فرهنگسرای رسانه درباره شبکه افق و مسیری که این شبکه تلویزیونی می‌تواند پیش‌رو داشته باشد به خبرنگار کیهان، گفت: جمهوری اسلامی یک قلمرو آرمانی دارد که منبعث از بیانات حضرت امام(ره) و رهبری و اسناد بالادستی نظام ازجمله قانون اساسی است. الان شاهد یک قلمرو آرمانی واقعی هم هستیم که مردم به آن عمل می‌کنند. این نشان می‌دهد بخشی از این آرمان‌ها در کشور محقق شده و بخش قابل توجهی از این آرمان‌ها محقق نشده است.
وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که وظیفه اصلی رسانه‌ها این است که این قلمرو واقعی را تا حد امکان منطبق کنند با آن قلمرو آرمانی که برای انقلاب شهید دادیم. در طول این چهل سال به دلیل اینکه برخی از کسانی که در مسئولیت‌های مختلف قرار گرفتند این آرمان‌ها یک مقدار کمرنگ شد و نتوانستیم آن‌طور که باید و شاید در رسانه‌های خودمان این مبانی را تقویت کنیم. شبکه افق می‌تواند در این راستا نقش بسزایی ایفا کند.
وی خاطرنشان کرد: شبکه افق مهم‌ترین رسالتی که برعهده‌اش است برمی‌گردد به این نکته که این آرمان‌ها را یک بار مجدداً مورد توجه قرار دهد و بدون این نگرانی که برخی خوششان نیاید خیلی شجاعانه وارد میدان شود. آسیب‌شناسی کنیم که نتوانستیم به برخی از آرمان‌های انقلاب برسیم. بازتولید فرهنگی انقلاب یک مقداری ناموفق بودیم که بخش عظیمی از این ناکامی به رسانه‌ها برمی‌گردد.
اسماعیلی با ‌اشاره به الزامات گفتمان انقلاب اسلامی که وظیفه شبکه افق است گفت: طبیعتاً برای طرح پررنگ گفتمان انقلاب اسلامی در رسانه الزاماتی وجود دارد. یکی اینکه ناگزیر هستیم گفتمان انقلاب اسلامی را معرفی کنیم و ارجاع بدهیم به شخصیت‌ها و سلوک اجتماعی‌شان در زندگی فردی‌شان. یعنی از آنها دعوت کنیم در شبکه افق حاضر شوند و با مردم صمیمانه صحبت کنند. از آنها خواسته شود تا حواشی و نقاط ضعفی که در این چند سال داشتیم را یادآور شوند و نسخه‌های کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدتی برای رفع گرفتاری‌های جامعه ارائه دهند. باید به آنها فرصت داده شود تا به دور از فضای مغرضانه، با یک گفتمان معتدل و منصفانه‌ به بایدها و نبایدهای انقلاب اسلامی بپردازند. پس یک موضوع اصلی برای شبکه افق، استفاده از نخبگان انقلاب اسلامی است.
وی ادامه داد: در تلویزیون هر شبکه‌ای برنامه‌ای را روی آنتن ببرد تلاش می‌کند از مدیران و معاونین استفاده کند و این خطای استراتژیک است. چرا که چهره‌های برجسته‌ای داریم که دنبال مطرح شدن در رسانه نیستند و الان هم تمایلی به خودنمایی رسانه‌ای ندارند. کسانی هستند که ما باید به دنبال آن‌‌ها برویم و این از وظایف سنگینی است که بر دوش شبکه افق است. شبکه افق بایستی به چهره‌های جوان و انقلابی مراجعه کند که می‌توانند نسخه شفابخش گرفتاری‌های موجود در جامعه باشند.
وی با ‌اشاره به اینکه شبکه افق باید رویکرد حق‌طلبانه و فراجناحی داشته باشد، گفت: نکته‌ای که باید سرلوحه همه رسانه‌ها خصوصاً شبکه افق باشد یک رویکرد کاملاً حق‌طلبانه و فراجناحی است. مخاطب ما مخاطب هوشمندی است و به خوبی تشخیص می‌دهد یک برنامه تلویزیونی گفت وگومحور به جناح خاص سیاسی گرایش دارد. انصاف در بیان نقطه نظرات برای مخاطب اهمیت دارد. طبیعی است تلاش کنیم این نقیصه را برطرف کنیم و از چهره‌های دلسوز انقلابی در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی حرکت می‌کنند بیشتر دعوت شود.
اسماعیلی افزود: ما باید یک نکته‌ای را مدنظر قرار دهیم و آن این است که شبکه افق در این عمر کوتاه خودش از سال 93 تا الان گام‌های موثر و مهمی برداشته اگرچه ما معتقدیم با توجه به تکثر و تعدد رسانه‌ها، مردم هیچ دلبستگی خاصی به شبکه‌ای ندارند. مردم به این نقطه رسیده‌اند که برنامه‌های خوب را می‌بینند و اعتقاد دارم برایشان مهم نیست شبکه خاصی باشد. اگر حس بکنند و اطلاع پیدا کنند یک برنامه‌ای مسیر خاصی را دنبال می‌کند و مورد توجه مردم قرار می‌گیرد مردم اقبال نشان می‌دهند.
رئیس‌ فرهنگسرای رسانه ادامه داد: نکته مهم دیگر در شبکه افق که باید به آن توجه کنیم این است که ما باید همواره نبض جامعه را در دست داشته باشیم و بفهمیم گفتمان غالب در فضای جامعه چه دغدغه‌هایی دارد و منطبق با فضا و جریان جامعه حرکت کنیم. مردم باید حس کنند مسائل‌شان در شبکه‌های مختلف مطرح می‌شود و رسانه، زبان گویای مردم است.در این صورت، مردم قطعاً اقبال نشان می‌دهند و سعی می‌کنند وقت‌شان را طوری تنظیم کنند تا از برنامه‌های آن شبکه استفاده نمایند. حسم این است که در سال‌های گذشته یک کوتاهی در معرض تولیدات ارزشمند صداوسیما بوده است. به عبارت روشن‌تر در سازمان صداوسیما برنامه‌های خوبی تولید می‌شود اما نتوانستیم آن‌طور که باید و شاید آنها را معرفی کنیم و مردم بدانند برنامه‌ای این چنینی وجود دارد.
وی افزود: شبکه‌های ماهواره‌ای با همه توان حرفه‌‌ای و بودجه عالی چون در فضای کشور ما تنفس نمی‌کنند قطعاً آن ارتباط عمیق و لازم را با مردم ما برقرار نمی‌کنند. مردم ما یک سرمایه ارزشمندی هستند که این سرمایه در اختیار ماست. این نقیصه و ضعف در همه برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای وجود دارد و این ناتوانی ما بوده که نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم. شاید صدها کارشناس در اختیار داشته باشید و این ظرفیت در اختیار شبکه‌های ماهواره‌ای نیست. برنامه‌های خوب‌مان را معرفی کنیم؛ از یک برنامه تلویزیونی آنونس ساخته شود و شبکه دیگر، برنامه‌های شبکه دیگری را معرفی کند.