kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۷۶
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۴

تبادل آتش سنگین میان ارتش نارنجی و استقلال‌طلبان شرق اوکراین

منابع خبری از تشدید درگیری‌های خونین در اسلاویانسک بین استقلال‌طلبان و ارتش نارنجی اوکراین خبر می‌دهند.

پس از انتشار خبرهایی از تشدید درگیری‌های خونین بین نیروهای ارتش اوکراین و استقلال‌طلبان در اسلاویانسک که به نوشته سایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان» منجر به کشته و مجروح شدن شماری از طرفین و مردم شد، «پترو پروشنکو»، رئیس‌جمهور جدید اوکراین اعلام کرد، جنگ باید ظرف همین هفته پایان یابد.
براساس این گزارش، شماری از مردم و غیرنظامیان در میان تبادل آتش طرفین به دام افتاده و خانه‌هایشان نیز به شدت دچار خسارت شده است. در همین رابطه خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نوشت: به‌طور مرتب به سمت آپارتمان‌ها و منازل مسکونی مردم در اسلاویانسک شلیک می‌شود اما هر یک از طرفین دیگری را متهم به انجام این حملات می‌کند.
در یکشنبه شب نخستین دور مذاکرات سه جانبه بین نمایندگان روسیه، اوکراین و اروپا نیز در کیف باعنوان «نشست گروه تماس» و با هدف  حل و فصل بحران اوکراین برگزار شد. در این نشست طرح رئیس‌جمهور فرانسه، صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهور روسیه بررسی شد. پروشنکو که در این جلسه شرکت کرده بود ضمن اعلام اینکه، این نشست به صورت روزانه برگزار خواهد شد، گفت: آتش جنگ در مناطق شرقی اوکراین «باید» تا آخر همین هفته خاموش شود، کشته شدن هر روز مردم و پرداخت چنین هزینه سنگینی برای مردم اوکراین سنگین است.
اسلاویانسک 130هزار نفر جمعیت دارد.
در همین حال منابع رسمی در آمریکا نیز اعلام کردند، به زودی برای کمک به ارتش اوکراین به این کشور «مشاوران نظامی» اعزام می‌کنند.
آنطور که پنتاگون اعلام کرده اعزام مشاوران نظامی به اوکراین با موافقت مقامات نظامی دو کشور صورت می‌گیرد.
پیش از این نیز ایالات متحده از کمک‌های نظامی چند میلیارد دلاری به ارتش اوکراین با هدف مقابله با استقلال‌طلبان و روسیه خبر داده بودند.
حتی خبرهایی از اعزام 400نظامی شرکت آمریکایی و بد نام «بلک واتر» به اوکراین برای قلع و قمع استقلال‌طلبان منتشر شده است.
جنگ بین استقلال‌طلبان و ارتش نارنجی اوکراین پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه طی یک همه‌پرسی و از 12 اردیبهشت ماه سال جاری با عنوان «عملیات ضدتروریستی» آغاز شده است.
تاکنون شمار زیادی از مردم عادی و نظامیان دو طرف کشته شده‌اند. در این جنگ آمریکایی‌ها به همراه کشورهای غربی در جبهه دولت نارنجی اوکراین و روسیه در جبهه استقلال‌طلبان قرار دارند.