kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۳۳
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۱

وقتی تیروئید خوب کار نکند

یکی از علائم کم‌کاری تیروئید بروز خشکی پوست است. اما می‌تواند با اختلالات قلبی و عروقی هم همراه باشد.


پرکاری تیروئید، بزرگی کل تیروئید یا قسمت‌هایی از آن که اصطلاحا به آن گره تیروئید می‌گویند، از دیگر اختلالاتی است که ممکن است در تیروئید بروز کند. بزرگی تیروئید که به علت کمبود ید و اختلالات ایمنی بدن به‌وجود می‌آید عوارض خاصی ندارد، ولی ممکن است در موارد حاد تنگی نفس، مشکلات بلع، اثرات فشاری و تغییرات صدای قلب را به همراه داشته باشد. اگر فردی دچار پرکاری تیروئید باشد به عوارضی مانند ضربان زیاد قلب، کاهش وزن، مشکلات قلبی، تعرق زیاد، پرخوری و در طولانی‌مدت پوکی استخوان دچار می‌شود.
عوارض گره‌های تیروئید
بزرگ شدن تیروئید یا گره‌های تیروئید از اختلالات دیگری است که درصد کمی از آنها می‌تواند بدخیم شوند. دلیل اصلی اختلالات تیروئیدی مشخص نیست ولی عواملی وجود دارد که می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را افزایش دهد یا موجب تشدید عوارض آن شود. استرس، کشیدن سیگار یا قرار گرفتن در معرض دود آن از جمله عواملی هستند که می‌توانند علائم این بیماری را تشدید کنند.
شایع‌ترین بدخیمی
 غدد درون‌ریز
به گفته متخصصان مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد کانسرهای تیروئید (سرطان تیروئید) شایع‌ترین بدخیمی سیستم غدد درون‌ریز به شمار می‌رود، این بیماری به صورت توده گردن بدون علامت ظاهر می‌شود و اکثر بیماران به‌طور اتفاقی متوجه بیماری خود می‌شوند.
براساس اعلام مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد، انواع مختلف کانسرهای تیروئید شامل پاپیلری، فولیکولر، مدولاری و آناپلاستیک است و در مواردی توده‌های ایجاد شده در گردن ممکن است همراه با درد، گرفتگی صدا، احساس فشار در گردن یا ورم توده‌های لنفاوی گردن نیز باشد.
این بیماری با استفاده از نمونه‌برداری تیروئید تشخیص داده می‌شود. گاهی از آزمایش‌های تیروئیدی، سونوگرافی و اسکن تیروئید نیز برای تشخیص کمک گرفته می‌شود.
درمان این بیماری جراحی و ید درمانی است، کانسر تیروئید در صورت درمان صحیح اغلب به خوبی کنترل می‌شود و این درمان مانع از کاهش عمر بیمار می‌شود.
بیشتر از 95درصد این بیماران در صورت درمان صحیح 20 سال بعد زنده هستند و مشکل عمده‌ای نخواهند داشت.
درمان سرطان تیروئید با جراحی و برداشتن تمام تیروئید شروع می‌شود و در صورتی که نمونه‌برداری اولیه نتیجه قطعی نداشته باشد جراحی در دو مرحله انجام می‌شود که در مرحله اول توده تیروئیدی حذف می‌شود و پس از بررسی آسیب‌شناسی توده فوق و اطمینان از بدخیم بودن، بقیه تیروئید نیز جراحی می‌شود.
مهارت و دقت در جراحی تیروئید نقش بسیار مهمی در بهبود بیماری دارد.
براساس اعلام این مرکز، پس از تکمیل جراحی تیروئید، بیمار لازم است به بخش پزشکی هسته‌ای ارجاع شود تا بقایای میکروسکوپی کانسر تیروئید توسط درمان با ید رادیواکتیو از بین برود. در این روش مقداری ید رادیواکتیو به صورت مایع به بیمار خورانده می‌شود، ید رادیواکتیو در سلول‌های تیروئید و کانسر تیروئید تجمع پیدا کرده و با تشعشع به آنها باعث از بین رفتن این سلول‌ها می‌شود.
این درمان باعث می‌شود تا عود بیماری به‌طور قابل توجهی کاهش یابد و در برخی بیماران از کاهش طول عمر بیمار جلوگیری می‌کند.
بنا بر تحقیقات، در گذشته کمبود ید مهم‌ترین علت کم‌کاری تیروئید نوزادان در کشورمان بوده اما با افزایش مصرف ید در نمک و رژیم غذایی، اکنون اختلال در تشکیل ساختمان غده تیروئید به‌طور اتفاقی عمده‌ترین علت این بیماری است.
در حالیکه تأخیر در رشد، کاهش ضریب هوشی و عقب‌ماندگی ذهنی کودک از تبعات عدم تشخیص این بیماری است؛ اگر کم‌کاری تیروئید در سنین نوزادی تشخیص داده شود به‌طور قطعی درمان خواهد شد.