kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۲۴۱
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۲
دفتر تحکیم وحدت در بیانیه‌ای اعلام کرد

خروج از لیست سیاه FATF یک امید واهی است

دفتر تحکیم وحدت طی بیانیه‌ای اعلام کرد: حتی اگر لیست سیاه در واقعیت وجود داشته باشد و موثر هم باشد و ایران برای خروج از آن تمام تعهدات را بپذیرد با عضویت اخیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی FATF چنین اتفاقی نخواهد افتاد. مشخص است که ایرادات کارشناسان نسبت به FATF وCFT همچنان پابرجاست و پیوستن به آن به امید افزایش مراودات بین‌المللی و خروج از لیست سیاه این نهاد را یک امید واهی می‌دانند.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان‌(دفتر تحکیم وحدت) طی بیانیه‌ای به لوایح مرتبط با FATF پرداخت.
در بخشی از این بیانیه آمده است: FATF یا گروه ویژه اقدام مالی در قالب 41 بند اهداف خود را به کشورها توصیه می‌کند. در دولت اول آقای روحانی طیب‌نیا، به عنوان وزیر اقتصاد و نماینده دولت بدون کسب اجازه از مجلس با تعهد سطح بالای سیاسیFATF را پذیرفت. و دولت بی‌سر و صدا اجرایی کردن 37 بند را آغاز کرد اما 4 بند از مجموع توصیه‌ها نیاز به تصویب مجلس داشت از جمله پیوستن به کنوانسیون منع تامین مالی تروریسم‌(CFT)، کنوانسیون جرائم سازمان یافته فراملی(پالرمو)، اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: این لوایح از سمت دولت و با فشار برای مجلس ارسال شد اما به دلیل اعتراضات مردمی نتوانست به سادگی و در سکوت خبری از مجلس خارج شود. چندین بار عقب افتادن تصویب پیوستن به CFT نتیجه همین اعتراضات مردمی بود. و نهایتا در 15 مهرماه CFT با تفاوت 23 رای در حالی تصویب شد که نمایندگانِ موافق حاضر نشدند در جمع معترضان و دانشجویانی که آنها را دعوت به ارائه ادله می‌کردند حضور یابند. 
در این بیانیه تاکید شد: پس از تصویب لایحه، شورای نگهبان اعلام کرد کهCFT با قانون اساسی در تضاد است و ابهام دارد و آن را جهت اصلاح به مجلس بازگرداند. این در حالی بود کمی قبل‌تر دو لایحه پالرمو و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی نیز جهت اصلاح از سمت شورای نگهبان برای مجلس شورای اسلامی ارسال شده بود تا مغایرت آن با اصل 110 قانون اساسی رفع شود.
در بخش دیگری از این بیانیه تصریح شد: مشخص است که ایرادات کارشناسان نسبت به FATF وCFT همچنان پابرجاست و پیوستن به آن به امید افزایش مراودات بین‌المللی و خروج از لیست سیاه این نهاد را یک امید واهی می‌دانند.
در این بیانیه تاکید شد: چراکه در بین سال‌های 88 تا 95 نیز ایران در زمره کشورهایی بود که باید با آن اقدام متقابل انجام می‌شد که برخی از آن تحت عنوان لیست سیاه یاد می‌کنند اما این مسئله مانع از تعامل کشورمان با خارج از کشور نشد و نشان می‌دهد همه کشورها بر اساس توصیه‌های نهادی مانندFATF پیش نمی‌روند و تحریم‌های ثانویه بانکی آمریکا در صورت همکاری با ایران را جدی‌تر می‌گیرند! حتی اگر FATF آنها را به داشتن مراوده با ایران تشویق کند.
در بخش دیگری از این بیانیه تصریح شد: حتی اگر لیست سیاه در واقعیت وجود داشته باشد و موثر هم باشد و ایران برای خروج از آن تمام تعهدات را بپذیرد با عضویت اخیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومیFATF چنین اتفاقی نخواهد افتاد.
به گزارش فارس، در این بیانیه تاکید شد: پس عاقلانه آن است که در زمان تحریم‌های کشور، با شفاف نکردن چرخه مالی و بانکی برای طرف مقابل آب به آسیاب دشمن ریخته نشود تا طرف مقابل نتواند در شرایط جنگ اقتصادی با هدف‌گیری دقیق‌تری اعمال تحریم کند و روزنه‌های دور زدن تحریم بسته نشود.