kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۹۶۲
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷
با توافق ایران، روسیه و ترکیه

اولین نشست کمیته قانون اساسی سوریه اوایل 2019 برگزار می‌شود

وزرای خارجه ایران،‌روسیه، ترکیه و دی‌میستورا در ژنو توافق کردند که برای تشکیل اولین نشست کمیته قانون اساسی سوریه اوایل سال آینده میلادی (2019) در ژنو تلاش کنند.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه به همراه استفان دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه دیروز در پایان نشست ژنو درباره کمیته قانون اساسی سوریه بیانیه‌ای صادر کردند.
وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه به عنوان سه کشور ضامن روند آستانه (روند صلح سوریه)، نشستی سه جانبه و مشورتی را با استفان دی‌میستورا فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در ژنو مورخ ۱۸ دسامبر ۲۰۱۸ برگزار کردند.
وزرای خارجه سه کشور در این نشست با ارائه نتایج مثبت رایزنی‌هایشان با طرف‌های سوری درباره ترکیب کمیته قانون اساسی اراده خود را برای تسهیل آغاز به کار کمیته قانون اساسی از طریق تشریح اصول کلی و راهبردی آن به واسطه تعامل با طرف‌های سوری و نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه مورد تاکید مجدد قرار دادند، که بر مبنای آن یک آیین کار به منظور تضمین فعالیت موثر و پایدار کمیته تدوین خواهد شد.
فعالیت کمیته قانون اساسی باید در فضایی همراه با مصالحه و مشارکت سازنده با هدف دسترسی به توافق کلی بین اعضای آن صورت پذیرد، به نحوی که نتایج آن بتواند حداکثر حمایت ممکن مردم سوریه را کسب کند. وزرای خارجه سه کشور همچنین بر اساس این بیانیه توافق کردند برای تشکیل اولین نشست کمیته قانون اساسی اوایل سال آینده میلادی در ژنو تلاش کنند.
بر اساس این بیانیه وزرای خارجه سه کشور بر این باور تصریح کردند که این گام‌ها به آغاز یک فرایند سیاسی پایدار و ماندگار سوری- سوری با تسهیل سازمان ملل در راستای تصمیمات کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی و قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت منجر خواهد شد.