kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۹۵۲
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵

پروژه بازوی بارگیری نفت خام خارگ بهره‌برداری شد

پروژه طراحی و ساخت نخستین بازوی بارگیری نفت خام کشور در جزیره خارگ دیروز به روش ویدئو کنفرانس توسط معاون اول رئیس‌جمهوری افتتاح شد.
به گزارش ایرنا، سرپرست پایانه‌های نفتی ایران در آیین افتتاح این پروژه گفت: بازوهای بارگیری نفت یکی از تجهیزات راهبردی در پایانه‌های نفتی کشور است که در فرآیند انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی از اسکله به کشتی و یا بالعکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.
عباس اسد روز، اضافه کرد: استفاده این بازوها محدود به انتقال نفت خام نیست و از آنها علاوه‌بر ترمینال‌های نفتی در انبارهای ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی نیز استفاده می‌ شود که با توجه به کاربرد بازوها تفاوت‌هایی در طراحی و ساخت آنها وجود دارد.
سرپرست پایانه‌های نفتی ایران اضافه کرد: مجری پروژه فوق یکی از شرکت‌های دانش بنیان داخلی است و باتوجه به ضرورت تقویت بنیه فنی، عملیاتی، استفاده از گسترش فرهنگ مدیریت جهادی طراحی و ساخت این تجهیز با استفاده حداکثری از توان فنی کارکنان شرکت پایانه‌های نفتی ایران برای نخستین بار در کشور و مطابق با آخرین نسخ استانداردهای ملی و بین‌المللی انجام شده است.
اسد روز گفت: این دستگاه در اجرای عملیات صادرات نفت خام از اهمیت بالایی برخوردار است و به لحاظ دانش طراحی و فناوری ساخت در شمار پیچیده‌‌ترین تجهیزات تکنولوژی با سطح بالا صنعت نفت به حساب می‌آید.
وی ادامه داد: فناوری طراحی و ساخت این دستگاه در انحصار شمار معدودی از شرکت‌های خارجی بوده است که طراحی بازوی ساخته شده در جزیره خارگ بطور کامل منحصر به فرد است و توسط متخصصان داخلی بومی‌سازی شده و بصورت مهندسی معکوس
نبوده است.
وی افزود: توسعه فناوری صنعت نفت و بومی سازی تجهیزات مهم و استراتژیک،‌ اشتغالزایی و ایجاد انگیزه برای نخبگان کشور، کاهش خروج ارز از کشور به منظور خرید بازوهای بارگیری و تجهیزات جانبی و کمک به اقتصاد، سهولت ارائه خدمات پشتیبانی و نگهداری و تعمیرات تجهیزات این سیستم و کاربری آسان تجهیز توسط بهره‌بردار، کاهش دوره‌های تعمیر و نگهداری به واسطه طراحی به روز و هدفمند تجهیز از اهداف این طرح است.
خط تولید انبوه مته حفاری
 در اهواز راه‌اندازی شد
خط تولید انبوه مته حفاری ساخت جهاد دانشگاهی خوزستان با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس دیروز در شهرک صنعتی شماره سه اهواز افتتاح شد.
جهانگیری درمراسم خط تولید انبوه مته حفاری درشهر صنعتی شماره سه اهواز که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور مسئولان خوزستان برگزار شد بیان کرد: خوشحال هستیم که خط تولید مته حفاری به عنوان یک کالای استراتژیک در حوزه نفت امروز بومی سازی شده و به دانش تولید آن در داخل دست یافتیم.
به گزارش ایرنا بر اساس اطلاعات ارایه شده دراین برنامه، در خط تولید انبوه مته حفاری سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان واحدهای طراحی، جوشکاری، رنگ‌آمیزی، اسنبل، کنترل کیفی و اپراتورهای ساخت فعال هستند. مته تولید شده در این مرکز مورد نیاز دکل‌های حفاری و دومین مته‌ای است که وارد چاه می‌شود و عملیات حفاری مقدماتی را در درون چاه ادامه می‌دهد. این مته که نیاز اولیه همه دکل‌های حفاری است، توسط سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان بومی سازی شده است.