kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۹۳۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۰

گزارش الجزیره از نقش آل سعود و سیا در تشکیل گروه‌های تروریستی تکفیری

شبکه تلویزیونی «الجزیره» قطر طی گزارشی به بررسی «تاریخ افراطی‌گری در عربستان» و همکاری مراکز اطلاعاتی آمریکا با این کشور برای تشکیل گروه‌های تروریستی- تکفیری در مناطق مختلف جهان پرداخته است.
سرویس خارجی-

تروریسم همواره به عنوان ابزاری در خدمت منافع قدرت‌های بزرگ بوده است. آمریکا نیز در این زمینه گوی سبقت را از همه ربوده و در چند دهه اخیر از تروریسم به عنوان ابزاری برای تحقق منافع خود استفاده کرده است. نقش آمریکا در تشکیل داعش و حمایت از دیگر گروه‌های تروریستی بارها از طرف رسانه‌ها و مقامات غربی و شرقی افشا شده است. حالا شبکه تلویزیونی الجزیره بخشی دیگر از همکاری‌های آمریکا و عربستان از تروریست‌های تکفیری را افشا کرده است.
گزارش این شبکه تلویزیونی به بررسی نقش رژیم آل ‌سعود در ایجاد تروریسم تکفیری در دنیا با هماهنگی سرویس‌های جاسوسی آمریکا پرداخته است، اقدامی که در ابتدا تنها برای مقابله با نفوذ اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان بود، اما بعدها به یکی از استراتژی‌های ثابت آمریکا برای تأمین منافع این کشور در غرب آسیا تبدیل شد، استراتژی‌ای که طبعاً ابعاد مادی و رویکردهای ایدئولوژیک آن توسط عربستان تأمین می‌شد؛ چرا که شخصیت‌های مطرح در سازمان‌های تروریستی جهانی تا حد زیادی متأثر از فتواهای علمای وهابی هستند.
الجزیره در گزارش خود گریزی به چند دهه قبل عربستان می‌زند و می‌نویسد: «در دهه 80 میلادی عناصر مسلح تندرو از شاگردان نزدیک به شیوخ وهابی نزدیک به خاندان حاکم عربستان با قدرت سلاح، کنترل مسجدالحرام را در اختیار گرفتند. ملک فهد پادشاه اسبق عربستان پیش از این اتفاقات برای تقویت جایگاه و حاکمیت خود نیاز به ایجاد افراط‌گرایی و تندروی وهابی در کشور پیدا کرده بود و به همین علت بود که جایگاه ویژه‌ای به این قشر داد و رویکردهای افراطی را به جامعه سعودی تزریق کرد... فهد در آن زمان تصمیم گرفت سالیانه 4 میلیارد دلار برای مساجد و مدارس وهابی و سخنرانان و دانشجویان و کتاب‌ها و مراکز اسلامی آموزش‌دهنده وهابیت در تمام جهان هزینه کند. این هزینه‌ها از دورترین نقاط آفریقای جنوبی تا بالاترین بخش‌های اروپای شمالی را در بر می‌گرفت و از خاور دور در آسیای شرقی تا غرب دنیا در آمریکا را نیز شامل می‌شد. از دیدگاه فهد این یک استراتژی بود که فواید خود را پیش از این نشان داده است.»
طبق این گزارش، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و عملیات تسلط گروهی از مخالفان دولت سعودی بر مسجد الحرام که با استفاده عربستان از نیروهای خارجی در اطراف مسجد به پایان رسید، خیلی زود مشخص شد که کسانی که این عملیات را آغاز کرده بودند، از شاگردان مفتیان رسمی عربستان بودند.
 سعودی‌ها در عین حال تلاش داشتند رویکرد مبارزاتی در عرصه بین‌الملل به دولت خود بدهند تا در برابر روحیه انقلابی و مبارزاتی جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب قدرت رقابت را داشته باشند. در همان سالِ پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، اتحاد جماهیر شوروی افغانستان را اشغال کرد و همین موضوع واشنگتن را بر آن داشت تا به ‌دنبال برنامه آموزش و تجهیز مخالفان افغان برآید که بیشتر آنها از میان اسلامگراها بودند، به همین علت عربستان رویکرد امنیتی و نظامی گسترده‌ای برای این موضوع در پیش گرفت. این موضوع شروع همکاری عربستان و آمریکا در تقویت تروریسم تکفیری بود که تا به امروز ادامه داشته است.