kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۹۰۲
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۹

رکورد مرگ با سلاح گرم در آمریکا

شمار افرادی که با اسلحه گرم در آمریکا جان خود را از دست داده‌اند به بالاترین حد خود در حدود ۴۰ سال اخیر رسیده است.

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهند سال جاری میلادی بدترین سال از لحاظ وقوع خشونت‌های مسلحانه در مدارس بوده‌ است و این پدیده علاوه بر آزادی حمل اسلحه در عوامل فرهنگی و اجتماعی ریشه دارد.
«مدرسه عالی نیروی دریایی»، از دانشگاه‌های متعلق به نیروی دریایی آمریکا در تحقیقاتی جدید 94 تیراندازی در مدارس را مستند کرده است.
این رقم، افزایش حدوداً 60 درصدی را نسبت به بالاترین رقم ثبت‌شده قبلی نشان می‌دهد.
قبلاً سال 2006 که تیراندازی دبستان سندی‌هوک اتفاق افتاد، با وقوع 59 تیراندازی رکورددار محسوب می‌شد.
پایگاه داده مدرسه عالی نیروی دریایی از دهه 1970 تمامی مواردی را که از سلاح برای خشونت استفاده می‌شود، فارغ از تعداد قربانی‌های آن ثبت می‌کند.
در سال 2018، وقوع تیراندازی‌های مرگبار در پارکلند، فلوریدا و تگزاس، بار مباحثات ملی درباره خشونت با اسلحه در مدارس آمریکا را شدت بخشیده است. در پارکلند 17 دانش‌آموز و کارمند مدرسه کشته شده‌اند. در سانتافه، 10 دانش‌آموز و معلم جان باختند.
آمارهایی که پیشتر شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده نشان می‌دهد 31 درصد کل موارد تیراندازی‌های مرگبار در آمریکا اتفاق می‌افتند، این در حالی است که این کشور تنها 5 درصد کل جمعیت دنیا را در خود جای داده است.
آزادی حمل سلاح معمولاً به‌ عنوان یکی از دلایل وقوع این تیراندازی‌ها عنوان می‌شود. گزارش مرکز تحقیقات کنگره آمریکا نشان می‌دهد از کل 650 میلیون قبضه سلاح که در دستان جمعیت غیرنظامیان است، 48 درصد آنها در دستان آمریکایی‌هاست.
در حالی که 31 درصد کل خشونت‌ها با اسلحه در آمریکا اتفاق می‌افتند، هنگامی که آمارهای خشونت با اسلحه در مدارس و محل‌های کار تفکیک می‌شوند، مشخص می‌شود 62 درصد کل چنین تیراندازی‌هایی در آمریکا اتفاق می‌افتند. در کشورهای غیر از آمریکا، اماکن نظامی بیشترین محل وقوع تیراندازی هستند.