kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۸۵۸
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸
تحلیلگر مسائل سیاسی:

مذاکره مجدد با آمریکا نفی استقلال کشور است

استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: در صورتی که ما هم به تعهدات برجامی خود پایبند بمانیم و هم مذاکره با آنها را در دستور کار قرار دهیم، در واقع این یک پیام از طرف ماست که اگر آمریکا هر رفتاری با ما بکند، جمهوری اسلامی هیچ عکس‌العمل منفی نشان نخواهد داد.

سید محمد مرندی در گفت‌وگو با مهر درباره طرح مذاکره مجدد با آمریکا آن هم در شرایط بدعهدی‌ این کشور در برجام و خروجش از توافق هسته‌‎ای، گفت: تصور می‌کنم اینگونه اظهارنظرها‌اشتباه خطرناکی است چرا که در حال حاضر در شرایط برابری با آمریکا قرار نداریم. در حال حاضر برنامه هسته‌ای کشورمان نیمه تعطیل است اما در عین حال تحریم‌های آمریکایی‌ها تمام و کمال در حال اجراست، شرایط کنونی میان ایران و آمریکا برابر نیست. آمریکا این موضوع را به عنوان ضعف ما محسوب می‌کند، بنابراین تا زمانی که این کشور شرایط را به قبل برنگرداند، مذاکره منطقی نیست.
وی اظهار داشت: واقعیت این است که مذاکره در شرایط کنونی به معنای کم آوردن در برابر آمریکا است، در چنین شرایطی این کشور انتظارات جدیدی مطرح خواهد کرد و در صورت انعقاد توافق جدید، مانند گذشته آن را به هم زده و به این ترتیب باخت بزرگی برای ما خواهد بود. حرف از مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی این پیام را به دشمن منتقل می‌کند که عهدشکنی آنها و زیر پا گذاشتن توافقات بین‌المللی در حالی که سایر طرف‌ها پایبندی خود را حفظ کرده‌اند، هیچ عواقبی برای آنها ندارد. اگر قرار باشد هر بار آمریکا زیر تعهداتش بزند و ما هم هیچ واکنشی نشان ندهیم و علاوه‌ بر آن از مذاکره مجدد هم صحبت کنیم، قطعا عاقلانه نخواهد بود. در صورتی که ما هم به تعهدات برجامی خود پایبند بمانیم و هم مذاکره با آنها را در دستور کار قرار دهیم، در واقع این یک پیام از طرف ماست که اگر آمریکا هر رفتاری با ما بکند، جمهوری اسلامی هیچ عکس‌العمل منفی نشان نخواهد داد. مذاکره کردن با کسی مثل ترامپ که نه به اخلاق پایبند است و نه به تعهدات سیاسی و بین‌المللی اصلا عاقلانه نیست، زیرا احتمالا در جریان مذاکره او فشارها بر جمهوری اسلامی را افزایش داده و محدودیت‌های جدیدی اعمال می‌کند و تمام تعهدات خود را زیر پا می‌گذارد و اطمینان دارد که هیچ عواقبی هم برای او به همراه ندارد.
تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این سؤال که در شرایط فعلی راهکار چیست؟ بیان داشت: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی بطور کامل برجام را اجرا می‌کند و در طرف مقابل آمریکا به صورت کاملا شفاف برخورد ظالمانه‌ای حتی از نگاه غربی‌ها دارد، بنابراین باید از این زاویه برخورد کرده و به آمریکا فشار آوریم که روش منطقی را دنبال کنند، یا اینکه برجام را بپذیرند و در غیراین صورت جمهوری اسلامی ایران برنامه هسته‌ای خود را تقویت کند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: باید به افراد و جریان‌هایی که دنبال مذاکره با آمریکا هستند، تاکید کنم که پس از خروج از برجام از یک‌سو ترامپ در سخنانش صحبت از معامله بزرگ با ایران کرد و از دیگر سو، وزیر خارجه آمریکا ۱۲ شرط را برای ایران تعیین کرد که اگر آنها را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می‌شویم که این شروط به معنای تسلیم ایران است. بنابراین‌ ترامپ به‌دنبال معامله با ایران نیست، بلکه به‌دنبال تسلیم است. مذاکره مجدد با آمریکا به این مفهوم است که یک‌سری امتیازات دیگر به این کشور بدهیم و مطمئن نباشیم که‌ آیا آنها به تعهدات‌شان عمل می‌کنند یا خیر. زیرا آمریکا کشوری است که حتی نسبت به متحدین خود هیچ‌گونه تعهدی ندارد و به توافقاتی که امضا شده پایبند نیست. پس برای چه باید دوباره با آنها مذاکره کنیم و الان چه چیز تازه‌ای دوباره باید به‌ آمریکا بدهیم؟ بازی سازش که این روزها برخی در داخل با هماهنگی بیرون از کشور در حال پیشبرد آن هستند، محکوم به شکست است. امروز که برنامه هسته‌ای ما نیمه تعطیل است، توازنی نیست تا مذاکره کنیم. اگر چنین شرایطی را بپذیریم، به شکلی تفسیر خواهند کرد که ایران به زانو در آمده است. مرندی خاطرنشان کرد: ما انعطاف بسیاری از خود به ویژه در مسئله برجام نشان دادیم. در نتیجه به جامعه جهانی ثابت کردیم که در پی حل مسئله هستیم. اما اکنون که آمریکا چنین رفتاری از خود بروز داده و از توافق هسته‌ای خارج شده است، ما دیگر نمی‌توانیم بیش از این انعطاف نشان دهیم و یا امتیازات جدید بدهیم. زیرا این پروسه ادامه خواهد داشت و در این صورت ما استقلال کشور خود را از دست خواهیم داد. وی با بیان اینکه هیچ‌گونه تفاوت راهبردی میان دولت‌های این کشور در مقاطع مختلف و در مقابل ایران وجود ندارد، افزود: هر دو به دنبال تشدید فشار و تحریم بودند و استراتژی هر دو فشار بوده است. اساساً تحریم‌های فلج‌کننده را اوباما مطرح کرد. قطعنامه‌ ۱۹۲۹ که در دوره‌ اوباما مطرح شد، رابرت گیتس گفت این سکوی فشار است تا ما بتوانیم فشارهای بیشتری وارد کنیم. مبدع این سیاست فشار حداکثری، اوباما بوده است.