kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۷۲۶
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۴

تاثیر گرانی‌های چندماه اخیر بر قیمت آجیل و شیرینی‌ شب یلدا

در حالیکه به دلیل گرانی‌های 9 ماه گذشته از امسال، قدرت خرید کاهش یافته، رئیس‌اتحادیه صنف قنادان تهران گفت: هیچ یک از قنادی‌های تهران، در آستانه شب یلدا حق افزایش قیمت را ندارند.

علی بهره‌مند در گفت‌وگو با گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با تأکید بر ممنوعیت افزایش قیمت در قنادی‌ها افزود: هیچ یک از قنادی‌های تهران، حق افزایش قیمت را ندارند و درصورت مشاهده با آن برخورد می‌شود. باتوجه به نزدیک شدن شب یلدا به همه قنادی‌ها بخشنامه کرده‌ایم که به هیچ عنوان، قیمت‌ها را افزایش ندهند.
رئیس‌اتحادیه صنف قنادان تهران از قیمت‌های شیرینی برای واحد‌های درجه یک خبر داد و گفت: شیرینی‌تر ۲۶ هزار تومان، دانمارکی ۲۱ هزار تومان، زبان و پاپیون ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان، برنجی ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان و یزدی ۱۵ هزار تومان است.
بهره‌مند با تأکید بر خرید افراد از واحد‌های قنادی مجاز، تصریح کرد: افراد در صورت هرگونه تخلف می‌توانند با اتحادیه به شماره ۶۶۹۴۴۴۹۹ تماس بگیرند و شکایات خود را اعلام کنند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.
گفتنی است، قیمت شیرینی در طول 9 ماه اخیر افزایش چشمگیری یافته و اینکه در آستانه شب یلدا نرخ‌ها بالا نمی‌رود، به دلیل کاهش قدرت خرید مردم است.همچنین رئیس‌اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروش اعلام کرد که امسال قیمت آجیل و خشکبار در بازار شب یلدا نسبت به پارسال حدود ۸۰ درصد افزایش یافته که کمبود تولید و عرضه و دلالی عوامل اصلی این نوسانات است.به‌ گزارش ‌ایسنا، امسال بازار انواع آجیل در آستانه شب یلدا وضعیت نامناسبی را تجربه می‌کند و مردم شاهد قیمت‌های عجیب و غریبی از این محصولات خشکباری همچون پسته، گردو و غیره هستند. البته چندی پیش محمود ابطحی - رئیس‌انجمن پسته - کاهش تولید پسته به یک پنجم میزان تولید سال گذشته را از عوامل گرانی این محصول باغی اعلام کرده و گفت‌: مردم امسال را تحمل کنند و کمتر پسته خریداری کنند تا سال آینده تولید و بازار این محصول اصلاح شود.
در مقابل، رئیس‌اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروش گفت: از تیرماه امسال افزایش قیمت انواع آجیل مانند پسته، اتفاق افتاد چرا که تولید آن به حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تن کاهش یافت و از سوی دیگر نیز براساس آمارهای رسمی اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی، تولید مغز گردو نیز ۸۰ درصد کاهش یافته است، چرا که در اردیبهشت ماه امسال درختان گردو با سرمازدگی کم نظیری مواجه شدند.