kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۷۲۵
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۴
نماینده سابق ایران در سازمان صادر کنندگان نفت:

کشورهای عضو اوپک بازار ایران را تصاحب کرده‌اند

نماینده سابق ایران در اوپک تاکید کرد: وزارت نفت باید توضیح بدهد که چه کشورهایی سهمیه‌بندی را کنار گذاشته و بخشی از بازار ایران را تصاحب کرده‌اند؟

در جوابیه سیدمحمدعلی خطیبی به وزارت نفت نکات قابل تاملی درباره وضعیت بازار نفت ایران در گذشته و حال و قیمت‌ها وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، وی درباره وضعیت بازار نفت ایران نوشت: در ماه‌های اخیر با تهدید آمریکا چه کشورهایی و با چه مجوزی تولید خود را افزایش داده و سهمیه‌بندی را کنار گذاشته و بخشی از بازار ایران را تصاحب کرده‌اند؟
نماینده سابق ایران در اوپک افزود: آیا جمله‌ای که در بیانیه الجزایر آمده و به صراحت از اعضا دارای مازاد ظرفیت خواسته که برای رفع نیاز بازار تولید خود را افزایش دهند به نفع کشور ماست که ما به آن فخر و مباهات می‌کنیم و از آن به عنوان یک دستاورد بزرگ یاد می‌ کنیم و می‌خواهیم دوره آموزشی بگذاریم و آن را به عنوان یک پیروزی دیپلماسی آموزش دهیم؟
خطیبی ادامه داد: اگر چنین مجوزی در اجلاس الجزایر داده نشده بود و کشورهای عضو با کنار گذاشتن سقف سهمیه‌ها تولید خود را افزایش نمی‌دادند، پیش‌بینی‌ها از ادامه روند صعودی قیمت نفت تا  ۱۰۰ دلار و بیش از آن حمایت داشت. شما با موافقت با چنین مجوزی کشورمان را از قیمت‌های بالاتر نفت محروم کردید و روند نزولی قیمت‌ها شروع شد، در حالی که قیمت‌ها به مرز ۸۰ دلار رسیده بود، اما هم‌اکنون حدود ۶۰ دلار و در برخی از روزهای اخیر زیر این قیمت بوده است.
وی افزود: ‌چه کسی از بازگشت تحریم‌ها خشنود است؟ همان کسانی که بستر تحریم‌های قبلی را فراهم کردند و در شرایط کنونی سعی در آشفتگی کشور دارند تا ادعای دیرینه خود را اثبات کنند که تنها یک راه وجود دارد و آن سازش با کدخداست.
نماینده سابق ایران در اوپک نوشت: دولت یازدهم زمانی که وزارت نفت را تحویل گرفت، قیمت نفت بالای ۱۰۰ دلار بود، اما فراموش کرده‌اید که قیمت‌های نفت در زمان شما سقوط کرد و به حدود ۲۰ دلار رسید.
خطیبی ادامه داد: مصاحبه وزیر نفت کشورمان پس از ملاقات با وزیر نفت عربستان بسیار قابل تأمل بود که گفتند سیاست ما به عربستان بسیار نزدیک است. در آن زمان وزیر نفت کشورمان طی مصاحبه‌ای اعلام کردند قیمت‌های نفت برای ما اهمیتی ندارد و سهم بازار مهم است، حال چگونه شما مدعی هستید که قیمت نفت یکباره برای شما مهم شده و آن را مرتبط با درآمد کشور می‌دانید؟ وی افزود: امیدواریم همانطوری که در گذشته گفته بودید که می‌شود در زمان تحریم 2/5 میلیون بشکه نفت صادر کرد، در این تحریم که صد البته از تحریم‌های قبل سبک‌تر است به وعده خود عمل کنید. در تحریم قبلی در شرایطی که صادرات نفت از ۲/5میلیون بشکه به حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود با کمک همکاران امور بین‌الملل صادرات را ظرف مدت کوتاهی دو برابر کردیم.