kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۷۲۳
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۴
بررسی‌های تحلیلگران نشان داد

افزایش ارزش سهام مس در بورس طی سال آینده

براساس نظرات تحلیلگران به دلیل افزایش قیمت برخی کالاها مانند طلا، مس، ذرت و سویا در سال آینده، ارزش سهام آنها نیز در بورس افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، میهیر کاپادیا، مدیرعامل شرکت سان گلوبال اینوستمنتس، با اشاره به مسائل سیاسی مانند بریگزیت و ادامه اختلافات تجاری میان آمریکا و چین، گفت: شماری فرصت‌های جدید وجود دارد که در سال ۲۰۱۹ به روی سرمایه‌گذاران گشوده خواهد شد.
در میان آنها، طلا وجود دارد که در چند سال گذشته عملکرد ضعیفی داشته و از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون قیمتش حدود پنج درصد ریزش داشته است. یکی از عوامل اصلی کاهش قیمت طلا، افزایش نرخ‌های بهره آمریکا بوده است. نرخ‌های بهره بالاتر، دارایی‌های بدون بازدهی مانند طلا را غیرجذاب کرده و هزینه نگهداری آنها را افزایش می‌دهد.
قیمت طلا و همچنین کالاهایی مانند گندم و ذرت روند رو به رشدی پیدا کرده و از ابتدای امسال تاکنون بهای معاملات آتی گندم ۲۴ درصد و ذرت حدود ۱۰ درصد رشد کرده است.
سال جیلبرتی، رئیس ‌شرکت توکریوم تریدینگ، در این باره به مارکت واچ گفت: ذرت در میان غلات مهم در سال ۲۰۱۹ خوش خواهد درخشید که به دلیل بهبود عوامل بنیادین آن است. مصرف جهانی از ذرت تقریبا دو برابر تولید آن رشد کرده و پیش‌بینی شده ذخایر ذرت از سال گذشته ۹.۲ درصد رشد کند.
در این میان، دورنمای سویا بهبود پیدا کرده است؛ قیمت سویا که به دلیل اختلاف تجاری میان آمریکا و چین بیش از شش درصد سقوط کرده بود، به دنبال آتش‌بس تجاری میان این دو کشور و آمادگی چین برای ازسرگیری خرید سویای آمریکا، ممکن است به سرعت افزایش پیدا کند.
قیمت مس هم به دلیل نگرانی‌های پیرامون جنگ تجاری آمریکا و چین و افت احتمالی تقاضا، کاهش پیدا کرده بود اما اکنون به نظر می‌رسد در میان کالاهایی قرار دارد که دورنمای امیدبخشی در سال ۲۰۱۹ دارند.
گفتنی است، براساس این مستندات، کالاهایی مانند مس، طلا، ذرت و سویا با افزایش قیمت و به تبع آن افزایش ارزش سهام مواجه خواهند شد.
ابزارهای مالی جدید در بورس
رئیس ‌سازمان بورس که چندی پیش از ورود تعدادی از ابزارهای مالی جدید به بازار سرمایه در آینده نزدیک خبر داده بود، اعلام کرد که تا پایان سال فروش استقراضی هم وارد بازار می‌شود.
شاپور محمدی در مراسم رونمایی از  ابزار معاملاتی آتی روی سبد سهام، گفت: ابزارهای مالی جدید از جمله آتی روی سبد سهام به ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای کسانی که دنبال بازده‌هایی می‌گردند که از بازده‌های عادی بیشتر باشد، مفید است.رئیس ‌سازمان بورس ادامه داد: در برنامه‌های سازمان بورس مشخص شده که تا پایان سال قراردادهای فروش استقراضی هم وارد بازار شود که اگر این اتفاق بیفتد وارانت هم وارد بازار می‌شود و ابزارهای کلاسیک کامل می‌شود.
محمدی ادامه داد: اوراق بیمه‌های اتکایی هم در دستور کار ماست. امسال تا پایان سال به ۶۵۰ نهاد مالی خواهیم رسید که از جمله آن مشاوران سرمایه‌گذاری کارگزاری‌ها و تامین سرمایه‌ها هستند.