kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۴۱۰
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا:

طرح جمع‌آوری پوشاک قاچاق از اول دی‌ماه آغاز می‌شود

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه انتظار داریم عرضه‌کنندگان پوشاک قاچاق، خودشان این کالاها را عرضه نکنند، گفت: طرح جمع‎آوری پوشاک قاچاق از اول دیماه آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا دهقانی‌نیا با‌‌ اشاره به اینکه طرح جامع مبارزه با قاچاق پوشاک، اولویت‌بندی شده و هدفمند است، افزود: طرح جمع‎آوری پوشاک قاچاق از اول دیماه آغاز می‌شود. پیش از این هم اقداماتی در این باره انجام و فرصت لازم داده شده است. در سال حمایت از کالای ایرانی، مطالبه اتحادیه و صنف مربوط هم از ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز این است که با کالاهای محرز قاچاق مبارزه شود.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: انتظار داریم واحدهای تجاری عرضه‌کننده کالاهای پوشاک قاچاق، خودشان این کالاها را جمع‌آوری و از عرضه آن خوداری کنند. به زودی میزبان مدیران مجتمع‌های تجاری خواهیم بود و با آنها این موضوع را در میان خواهیم گذاشت و اطلاعیه را به آنها ارائه خواهیم کرد و از آنها انتظار داریم که با کمترین اصطکاک، کالاهای قاچاق را جمع‌آوری کنند و کنار بگذارند.
دهقانی‌نیا با بیان اینکه سهم بازار کالاهای قاچاق به کالاهای تولید داخل می‌رسد، افزود: تولیدکنندگان داخلی، توان و ظرفیت عرضه پوشاک مورد نیاز را دارند.یکی از اهداف کلان طرح مبارزه با پوشاک محرز قاچاق ، این است که فرصتی را در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار دهند.
گفتنی است، رئیس‌اتحادیه پوشاک درباره تاثیر طرح مبارزه با قاچاق پوشاک بر بازار اظهار داشت: اتحادیه‌ها همواره همگام با سیاست‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا بوده‌اند ولی این کار به تنهایی برای رفع مشکل تولیدکنندگان کافی نیست. تولید‌کننده با ظرفیت 30 درصد کار می‌کند و 70 درصد ظرفیت خالی دارد باید  قبل از مبارزه با قاچاق پوشاک، تولید‌کننده را از لحاظ مواد اولیه و نقدینگی تامین کنیم.
شیرازی تصریح کرد: اکثر بنگاه‌های تولیدی کوچک و بزرگ با کمبود پارچه، مواد اولیه و نقدینگی مواجه هستند که باید از این جهت حمایت شوند. حقوق کارگر و پرسنل نیز به تولیدی‌ها تحمیل شده است.
وی تصریح کرد: واردات بی‌رویه مشکل اصلی تولید کنندگان است و با جمع‌آوری پوشاک قاچاق این‌ها به سمت بازار خانگی و زیرزمینی هدایت خواهد شد ولی اگر زمینه و بستر برای فعالیت تولید‌کننده فراهم باشد و کالای ایرانی به درستی در بازار عرضه شد، قطعا قاچاق از بین خواهد رفت.
رئیس ‌اتحادیه پوشاک گفت: ما نزدیک به پنج هزار واحد تولید داریم که منتظر مواد اولیه هستند که با حمایت از تولید می‌توانیم در کاهش قاچاق موثرتر باشیم. ما تا پایان سال نگران کمبود کالا نیستیم و نگران شب عید نیستیم اما اگر مواد اولیه نباشد و تولید تعطیل شود نگران‌کننده است.