kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۴۰۹
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱
بر اساس آمارهای رسمی

گرانی مسکن در سال جاری خط فقر را گسترش داد

براساس آمارهای رسمی، قیمت مسکن طی یک‌سال اخیر نزدیک به دو برابر شده و با توجه به نقش مهم آن در هزینه خانوار، خط فقر نیز 25 درصد گسترش یافته است.

مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی را از وضعیت فقر مطلق در شش ماهه اول سال ۱۳۹۷ ارائه کرده و در آن از رشد ۲۵ درصدی خط فقر تابستان ۹۷ نسبت به تابستان ۹۶ خبر داده و آورده: «در بهترین حالت درآمدهای خانوار در تابستان ۱۳۹۷ نسبت به بهار ۱۳۹۷ ثابت مانده است، خط فقر مطلق برای یک خانوار چهار نفره در شهرستان تهران، ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.»
به گزارش خبرگزاری ایسنا، این مرکز همچنین گزارشی را درباره میزان خط فقر و تغییرات آن در سال ۱۳۹۵ منتشر کرده است که بر اساس آن حدود ۱۵ درصد جمعیت شهری و ۱۲ درصد جمعیت روستایی زیر خط فقر مطلق قرار داشته‌اند. در این سال استان‌های سیستان‌ و بلوچستان (38/3 درصد)، کرمان (32/9 درصد)، گلستان (30/7 درصد)، قم (29/9 درصد)، و هرمزگان (22/1 درصد) بالاترین میزان جمعیت زیر خط فقر مطلق را دارند.
گفتنی است، هزینه مسکن بیشترین سهم را در سبد هزینه های یک خانواده به خود اختصاص داده و براساس گزارش بانک مرکزی از هزینه‌های یک خانواده شهری در سال 96، تامین مسکن به صورت میانگین سهم 47/8 درصدی از هزینه‌های یک خانواده تهرانی را شامل شده است.
از همین رو، یکی از نتایج افزایش شدید قیمت‌ها در بازار مسکن، افزایش فاصله طبقاتی است. بنابراین افزایش هزینه تامین مسکن، تاثیر بسیار زیادی در هزینه خانواده‌های مستاجر داشته و آن ها را مجبور می‌کند، بخش بیشتری از درآمد خود را به اجاره‌بها اختصاص دهند.
به گزارش خبرگزاری فارس، آمار بانک مرکزی هم نشان می دهد میانگین قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران در آبان امسال افزایش چشمگیر 91/5 درصدی داشته است! مستاجران، با این افزایش قیمت‌ها بیش از گذشته امکان تهیه مسکن را از دست داده‌اند و بعضی از آن ها امید صاحب خانه شدن را کاملا از دست داده‌اند.
بعضی از رسانه ها هم گزارش هایی از مهاجرت بعضی از مستاجران به حاشیه شهر منتشر کردند. این موضوع وقتی مهمتر می شود که بدانیم نزدیک به نیمی از خانواده های تهرانی فاقد مسکن ملکی هستند.
در این رابطه جعفر خیرخواهان، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد به تفاوت اندازه خط فقر در شهرها و روستاها اشاره کرد و گفت: اصلی ترین عامل این تفاوت مساله مسکن است که در شهرهای بزرگ سهم بسیار بالایی را به خود اختصاص داده اما هزینه این مقوله در روستاها عملا نزدیک به صفر است. افزایش قیمت مسکن یکی از علل اصلی افزایش درصد شهروندان زیر خط فقر در شهرهای بزرگ بوده است.
وی با اشاره به اثرگذاری مستقیم تورم بر تحرک خط فقر ادامه داد: آن چیزی که باعث شده خط فقر بالاتراز سال‌های گذشته باشد، افزایش هزینه‌های زندگی در یک سال گذشته و مخصوصا ۹ ماه گذشته است. واقعیت این است که در شرایط تورمی طبقات ضعیف‌تر بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند و درصد بیشتری هم به زیر خط فقر کشیده می‌شوند.