kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۳۲۵
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۴

کوتاه اقتصادی

* رئیس‌کل بانک مرکزی آغاز به کار کانال‌های مالی ایران با چندین کشور و حذف دلار از تبادلات تجاری ایران با آن کشورها را اقدام مهمی در حوزه تحریم مالی ایران توصیف کرد و افزود: عملا بین ایران و برخی از کشورها پیمان پولی دو جانبه ایجاد شده است. همتی در جلسه با اقتصاددانان ضمن‌اشاره به مشکلات و موانع پیش روی اقتصاد کشور، اقدام‌های انجام شده توسط بانک مرکزی در چهار ماهه گذشته را تشریح کرد و با ‌اشاره به برگشت تدریجی ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصادی کشور اظهار داشت: با توجه به روند کاهشی قیمت ارز امیدوارم با ارائه ارزهای بیشتر آنها در چرخه اقتصاد واردات مورد نیاز تولید کشور با نرخ‌های پایین‌تر ارز تأمین شود. وی با‌ اشاره به تعیین سقف برای تراکنش‌های کارت‌های بانکی گفت: در هیچ جای دنیا با استفاده از کارت‌های دبیت و دستگاه کارتخوان، نمی‌توان مبالغ کلان جابه‌جا کرد.
* سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران با بیان اینکه قیمت لاستیک رادیال ۲۰ درصد وتایرهای نخی ۳۲ درصد افزایش پیدا کرد،گفت: اعمال قیمت‌های جدید باعث شده تا فروش حواله‌ای لاستیک توقف کوتاهی داشته باشد. مصطفی تنها در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه اعمال قیمت‌های جدید باعث شده تا فروش حواله‌ای لاستیک توقف کوتاهی داشته باشد، افزود: در چند روز آینده ابلاغیه قیمت‌های جدید به شرکت‌ها ارسال و فروش مجدد لاستیک انجام خواهد شد. وی تصریح کرد: با اعمال قیمت‌های جدید عرضه لاستیک از سوی کارخانجات با سرعت بیشتری همراه و این موضوع خود باعث کاهش قیمت لاستیک در بازار می‌شود.
* در راستای کمک به رونق کسب و کار و ایجاد ‌اشتغال در مناطق روستایی و کم برخوردار کشور تاکنون بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ فقره تسهیلات ‌اشتغالزایی یارانه‌ای در بانک سینا مورد تصویب قرار گرفته است. به گزارش مرکز روابط عمومی این بانک، در راستای به گردش انداختن طرح‌های ‌اشتغال‌زا در حوزه صنعت، خدمات و کشاورزی و نیز کاهش بیکاری و ایجاد ‌اشتغال در مناطق کم برخوردار کشور به ویژه مناطق روستایی تاکنون ۲ هزار و ۷۶۵ فقره تسهیلات یارانه‌ای کم بهره از سوی بانک سینا برای پرداخت به واجدان شرایط تصویب شده است که از این تعداد ۲ هزار و ۳۳۳ فقره به مرحله انعقاد قرارداد انجامیده و ۱۲۹۱ طرح کار آفرینی به مبلغ ۳۹۴۷ میلیارد ریال نیز به بهره‌برداری رسیده است که در مجموع برای ۹۶۳۵ نفر در کشور‌ اشتغالزایی به همراه داشته است.