kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۲۷۹
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹

تذکر 32 نماینده استان‌های شمالی به رئیس‌جمهور درباره انتقال آب خزر


ساری- خبرنگار کیهان:
رئیس مجمع نمایندگان مازندران گفت: طرح سؤال از اردکانیان وزیر نیرو با 12 امضای نمایندگان مازندران را تقدیم کردیم که به صحن مجلس بیایند و پاسخ این سؤال را که موضوعی که هنوز کارشناسی نشده و از برنامه ششم و بودجه 97 حذف کردیم چرا به ‌صورت غیرکارشناسی مطرح می‌شود، بدهد.
علی اسماعیلی اظهار کرد: رئیس‌جمهور در جمع مردم سمنان مسائلی را مطرح کردند که زیبنده مقام و منصب رئیس‌جمهوری نیست؛ به این دلیل که رئیس‌جمهور سمنان نیستند بلکه رئیس‌جمهور ایران هستند و باید مواضع‌شان بر مبنای کل ملت ایران باشد.
وی با بیان اینکه موضوع انتقال آب دریای خزر باید کار کارشناسی و بررسی زیست محیطی شود و کارشناسان نظرشان را در این زمینه اعلام کنند، اضافه کرد: اگر هم قرار است این کار انجام شود باید دستگاه اجرایی اعلام کند، معمولا رئیس‌جمهور نباید در چنین مسائلی دخالت کنند.
نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خزر، یک دریاچه بسته است و میزان حجم آب آن براساس ورودی است که اگر این انتقال صورت گیرد به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار می‌شود که تکرار تجربه برای استان ما خوب نیست.
اسماعیلی با اشاره به اینکه تقریبا در تمامی شهرها و روستاهای مازندران شاهد مشکلاتی در زمینه آب آشامیدنی و کشاورزی هستیم، افزود: اگر قرار است این انتقال صورت گیرد استان‌های شمالی و خود مازندران در اولویت هستند.
وی بیان کرد: موضوع دیگر بحث هزینه انتقال این پروژه و مشکلات زیست‌محیطی است که این طرح به دنبال دارد و اگر آب شور دریا تبدیل به آب شیرین شود به ‌طور حتم مازندران کویری خواهد شد.
رئیس مجمع نمایندگان مازندران با اعلام اینکه نمایندگان استان‌های شمالی طی نامه‌ای با 32 امضا به رئیس‌جمهور در این زمینه تذکر دادیم، خاطرنشان کرد: با انتقال آب دریای خزر به استان سمنان شدیدا مخالف هستم و قطعا از حقوق ملت ایران و مردم مازندران دفاع خواهم کرد و هرگز اجازه چنین طرحی را نخواهم داد.