kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۹۲۵
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۳
واشنگتن‌پست فاش کرد

ترامپ قبل از رئیس‌جمهور شدن هم آل‌سعود را می‌دوشید

آنطور که «واشنگتن پست» نوشته، رئیس‌جمهور آمریکا حتی پیش از رسیدن به کرسی ریاست جمهوری مشغول دوشیدن گاو شیرده خود یعنی سعودی بوده. این روزنامه آمریکایی نوشته ترامپ در جریان کمپین انتخاباتی خود کمک مالی قابل توجهی را از سعودی‌ها دریافت کرده است.

«دونالد ترامپ» از زمانی که به ریاست جمهوری آمریکا رسیده موفق شده میلیاردها دلار از سعودی‌ها اخاذی کند.وی خود صراحتا ولیعهد سعودی را«گاو شیرده» خوانده و حتی گفته، پس از دوشیدنش آن را ذبح خواهد کرد. ترامپ در سفر خرداد 96 خود به عربستان موفق به انعقاد قرارداد 470 میلیارد دلاری با ریاض شد که 110 میلیارد دلار آن نظامی بود! اما گویا این داستان به دوران قبل از ریاست جمهوری ترامپ نیز بر می‌گردد. به گزارش خبرگزاری مهر، اسناد تازه منتشر شده در روزنامه واشنگتن پست نشان می‌دهد که عربستان در جریان تصویب قانون «اجرای عدالت در برابر حامیان تروریسم» موسوم به «جاستا» در سال ۲۰۱۶ به شدت در حال لابی‌گری و پرداخت رشوه برای جلوگیری از تصویب این قانون در مجلس نمایندگان آمریکا بوده است.
قانون «جاستا» که عربستان به شدت با آن مخالف است، به قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر اجازه می‌دهد علیه دولت‌های دیگر اقامه دعوی کنند و در این صورت عربستان دستکم به دلیل نقش اتباعش در حادثه ۱۱ سپتامبر می‌تواند از سوی قربانیان ۱۱ سپتامبر مورد بازخواست قرار گیرد و برهمین اساس مقامات ریاض به شدت نسبت به تصویب این قانون در کنگره آمریکا نگران بودند و در زمان بررسی آن در کنگره آمریکا بیشترین تلاش خود را برای جلوگیری از تصویب این قانون به کار گرفتند، هرچند در نهایت جاستا تصویب شد.
در این گزارش گفته شده عربستان با هدف دستیابی به هدف خود برای جلوگیری از تصویب قانون جاستا، اقدام به استخدام گروه‌های لابی در واشنگتن کرد و این لابی‌ها برای جلوگیری از تصویب قانون جاستا، ده‌ها فرمانده نظامی پرنفوذ و بازنشسته آمریکایی را با سفرهای متعدد به واشنگتن آوردند که با رایزنی و لابی با نمایندگان کنگره از تصویب جاستا جلوگیری شود. نکته قابل توجه در گزارش واشنگتن پست، نقش ترامپ در این لابی‌گری است. در همین ارتباط گفته شده لابی‌گران سعودی با هدف اسکان کهنه سربازان و نظامیان بانفوذ آمریکایی در واشنگتن، اتاق‌هایی را در هتل ترامپ برای یک ماه رزرو کردند و هتل ترامپ محل نشست‌های کهنه‌سربازان با هدف اعمال فشار بر کنگره علیه قانون جاستا بود، اما این یک ماه به سه ماه به درازا کشید و لابی‌های سعودی نیز برای جلب نظر مالک هتل، یعنی دونالد ترامپ، بهای ۵۰۰ شب را برای هر نفر پرداخت کردند!
از سوی دیگر این اسناد نشان می‌دهند میانگین نرخ هر شب اقامت در هتل لوکس ترامپ ۷۶۸ دلار بوده است و سعودی‌ها برای هر کهنه نظامی آمریکایی مبلغی نزدیک ۳۸۴ هزار دلار را پرداخت کرده‌اند. از سوی دیگر پرداخت رشوه بزرگ لابی‌های سعودی به هتل ترامپ همزمان با دوره‌ای بوده که ترامپ فعالیت‌های انتخاباتی خود برای ریاست جمهوری را دنبال می‌کرده و به گفته واشنگتن پست حال ترامپ متهم به دریافت کمک‌های خارجی غیرمتعارف در حین کمپین انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ است.
طرح سنا علیه عربستان
با وجود رشوه‌های سنگینی که سعودی‌ها به شخصیت‌های نظامی و سیاسی آمریکا می‌دهند، همیشه نتیجه مطلوب نمی‌گیرند و برخی از این چهره‌های سیاسی همچنان به فشارها علیه سعودی‌ها ادامه داده‌اند. در حالی که برخی نمایندگان مستقل کنگره آمریکا همچنان معتقدند «محمد بن سلمان» عامل اصلی قتل جمال خاشقجی است اما دونالد ترامپ همچنان از بن سلمان حمایت می‌کند. با این حال گروهی از نمایندگان سنای آمریکا به دنبال اقدامات تنبیهی علیه بن سلمان هستند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه این کشور و رئیس‌کمیته روابط خارجه مجلس سنای آمریکا اعلام کرده، مجلس سنا در حال بررسی سه گزینه در واکنش به پرونده خاشقجی است که از جمله آنها تصویب طرحی برای محکومیت محمد بن سلمان، پیش‌نویس قانون تعلیق فروش سلاح به عربستان و طرح کاهش کمک‌های آمریکا به جنگ یمن به رهبری عربستان هستند. طبق گزارش آسوشیتدپرس، پیش‌بینی می‌شود مجلس سنای آمریکا هفته جاری طرحی درباره یمن را تصویب کند. پیش از این نیز سنا به پیشبرد قطعنامه تعلیق فروش سلاح به عربستان در جنگ یمن رای مثبت داده بود. در صورتی که سنا بتواند علیه عربستان مصوبه‌ای داشته باشد رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند آن را وتو کند اما کنگره آمریکا هم با رای دو سوم خود به هر مصوبه می‌تواند وتوی رئیس‌جمهور را بی‌اثر کند.
احتمال اخراج سفیر عربستان در آمریکا
از سوی دیگر «خالد بن سلمان»، سفیر عربستان در آمریکا و برادر «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی چهارشنبه هفته گذشته برای اولین بار بعد از ترور «جمال خاشقجی»، وارد واشنگتن شد. برخی رسانه‌ها از دست داشتن خالد بن سلمان در قتل خاشقجی نیز خبر داده بودند. در همین حال «باب کورکر» رئیس‌جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا از «خالد بن سلمان» در واشنگتن انتقاد کرد و گفت بحث‌هایی برای اخراج این شاهزاده سعودی در جریان است. به نوشته خبرنگار شبکه «سی. ان. ان»، کورکر که در مورد جلسه سناتورها با «جینا هاسپل» رئیس‌آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) در مورد قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی صحبت می‌کرد، خالد بن سلمان را فردی با «اعتبار صفر» توصیف کرد و از احتمال اخراج وی از آمریکا خبر داد.