kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۵۳۹
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
لاریجانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی:

عده‌ای در برابر اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مقاومت می‌کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ممکن است در ابتدای اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان مقاومت‌هایی وجود داشته باشد، باید مقاومت‌ها را از بین برد.

علی لاریجانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی به مناسبت روز مجلس گفت: آیت‌الله مدرس فکری راهبردی برای ایران داشت و همواره آینده ایران را در نظر می‌گرفت. به گونه‌ای که در آن زمان مطرح می‌کرد که ایران باید کارخانه هواپیماسازی و ذوب‌آهن داشته باشد.
به گزارش مهر، وی با بیان اینکه آیت‌الله مدرس فردی اسلام شناس بود و برای سیاستمداران ایران قطعا شناخت اسلام بسیار مهم است، تصریح کرد: از سوی دیگر آیت‌الله مدرس فکری راهبردی برای ایران داشت و همواره آینده ایران را در نظر می‌گرفت. به گونه‌ای که در آن زمان مطرح می‌کرد که ایران باید کارخانه هواپیماسازی و ذوب‌آهن داشته باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی در خصوص مقاومت‌ها در اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان، با بیان اینکه شبهه‌ای برای اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان وجود ندارد، گفت: ممکن است در ابتدای اجرای قانون مقاومت‌هایی وجود داشته باشد، باید مقاومت‌ها را از بین برد. به دیوان محاسبات گفتم که در اجرای این قانون نظارت کند. اگر دستگاهی سؤالی دارد، می‌تواند از اداره قوانین بپرسد و یا از مجلس تفسیر بخواهد.
لاریجانی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص دو نرخی شدن بنزین، خاطرنشان کرد: فعلاً بحثی برای گرانی بنزین نشده است، بنده بعید می‌دانم تا پایان سال بنزین گران شود البته بستگی دارد مجلس چه تصمیمی می‌گیرد.
وی با بیان اینکه اعمال قیمت‌های واقعی برای سوخت به مردم فشار وارد می‌کند، گفت: در مسئله قیمت‌گذاری بنزین باید به گونه‌ای عمل کرد که به مردم فشار بیشتری وارد نشود زیرا شرایط کشور شرایط عادی نیست. اصلاحات اقتصادی را باید در زمانی انجام داد که چنین فشارهای اقتصادی روی مردم وجود نداشته باشد.
رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به مشکلاتی که برای بانکها و موسسات مالی و اعتباری پیش آمده است، بیان داشت: از شش سال پیش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری هشدار می‌داد که این بخش دچار چنین مشکلاتی هستند و این مسئله حاکی از آن است که مجلس همواره توجه ویژه‌ای به حل مشکلات اصلی کشور داشته است و از این سنخ مسائل کم نداریم.
لاریجانی در پاسخ به این سؤال که مجلس چگونه بر حسن اجرای قوانین نظارت می‌کند، گفت: همه مجریان موظف به اجرای قوانین مصوب مجلس هستند که معاونت نظارت بر قوانین هم در این زمینه فعالیت می‌کند و گزارش خود را به کمیسیون‌های تخصصی  می‌دهد و در کمیسیون‌ها هم، نمایندگان از مسئولان می‌خواهند که قوانین را به طور دقیق اجرا کنند.
وی درباره موانع اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، اظهار داشت: کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر سیاست‌های اصل چهل و چهارم قانون اساسی اخیرا گزارشی درباره روند خصوصی‌سازی در کشور ارائه داد و نقص‌های موجود در این زمینه تبیین شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به نظر بنده در دولت‌های مختلف به خوبی به سیاست‌های اصل چهل و چهارم قانون اساسی و خصوصی‌سازی توجه نشده است، امیدواریم با پیگیری‌های کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر سیاست‌های اصل ۴۴، این موضوع حل و فصل شود.
لاریجانی در پاسخ به سؤالی در خصوص رفتار دوگانه مجلس در همراهی با دولت و چوب لای چرخ دولت گذاشتن، گفت: اصطلاح چوب لای چرخ گذاشتن دولت را نمی‌پسندم. ممکن است انتقاداتی از عملکرد برخی وزارتخانه‌ها وجود داشته باشد.
وی بیان داشت: یکی از وظایف رهبری، نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام است و مجمع در این خصوص نظر مشورتی دارد. هیئت نظارت می‌تواند اگر بر خلاف سیاست‌های کلی نظام، طرح و لایحه‌ای ارائه شد، نظرش را به کمیسیون ارائه کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص قیمت خودرو نیز اظهار داشت: خودرو در کشور ما انحصاری است و نیروی کار زیادی را به خود مشغول کرده است. متاسفانه نقدینگی موجود در کشور به سمت بازار خودرو رفت در حالی که خودرو، کالایی نیست که به عنوان سرمایه از آن استفاده شود.
لاریجانی گفت: هجوم به سایت‌ها برای ثبت‌نام خودرو عادی نیست. دلال‌ها وارد بازار خودرو شده‌اند.
وی در خصوص مشکلات قطعه‌سازان نیز تصریح کرد: خودروسازان باید پول قطعه‌سازان را بدهند. قیمت ساخت قطعه بالا رفته است چون قیمت مواد اولیه افزایش یافته است.