kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۵۳۸
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰

آغاز ساخت مرحله چهارم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح شرکت نفت ستاره خلیج فارس گفت: عملیات ساخت مرحله چهارم این پالایشگاه آغاز شد.

به گزارش ایرنا، احمد شریعتمداری افزود: با گشایش زنجیره تولید فرآورده‌های نفتی منطبق بر استانداردهای روزآمد جهانی در این مجموعه، ایران در جمع باشگاه صادرکنندگان این محصولات و به رقیبی پایدار تبدیل شده است.
وی اظهار داشت: عملیات این مرحله با توجه به روند افزایشی تولید میعانات گازی ناشی از به بهره‌برداری رسیدن فازهای پارس جنوبی و به منظور مقابله با تحریم های احتمالی آغاز شده  است.
وی افزود: مراحل اجرایی مرحله چهارم پالایشگاه نفت ستاره
خلیج فارس در کمتر از دو سال آینده به اتمام می‌رسد.
مدیر برنامه‌‌ریزی و کنترل طرح شرکت نفت ستاره خلیج فارس با بیان این که صادرات فرآورده‌های نفتی موجب جلوگیری از خام فروشی می‌شود، توسعه تجارت خارجی و به ‌ویژه صادرات را از عوامل موثر در توسعه اقتصادی کشورها دانست.
شریعتمداری یادآور شد: پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس علاوه بر خودکفایی در تولید فرآورده‌های نفتی، جمهوری اسلامی ایران را برای اولین بار از واردکننده به صادرکننده بنزین تبدیل کرده است.
وی اضافه کرد: ستاره خلیج فارس با گشایش زنجیره تولید فرآورده‌های نفتی منطبق بر استانداردهای روزآمد جهانی علاوه بر تامین نیازهای داخلی، ایران را در جمع باشگاه صادرکنندگان این محصولات به رقیبی پایدار تبدیل کرده است.
پالایشگاه 360 هزار بشکه‌ای ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه در دست ساخت میعانات گازی منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود که تاکنون دو مرحله آن در بندرعباس راه‌اندازی شده است.
مرحله سوم این پالایشگاه از ظرفیت تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین و 14 میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد یورو4 اتحادیه اروپا برخوردار است که علاوه بر بنزین و گازوئیل محصولات دیگری مانند دو هزار تن در روز گازمایع، سه میلیون لیتر سوخت هواپیما
و 130 تن گوگرد تولید و عرضه می‌شود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تیرماه امسال اعلام کرد: با راه‌اندازی مرحله سوم پالایشگاه ستاره
خلیج فارس، روزانه 12 میلیون لیتر دیگر به حجم بنزین یورو 5 تولیدی ایران افزوده خواهد شد و تلاش بر این است که روزانه 80 میلیون لیتر بنزین یورو پنج تولید کنیم و به هدف ظرفیت تولید روزانه بیش از 100 میلیون لیتر نزدیک شویم.
علیرضا صادق‌آبادی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در آیین افتتاح مرحله دوم پالایشگاه ستاره خلیج ‌فارس نیز گفت: این پالایشگاه روزانه 24 میلیون لیتر بنزین یورو پنج و شش میلیون لیتر فرآورده میان تقطیر تحویل می‌‌دهد که اگر ارزش هر لیتر را 50 سنت در نظر بگیریم، مجموع آن برابر با 15 میلیون دلار در روز می‌شود.