kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۵۸۱
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۲

گزارش خواندنی روزنامه الاهرام؛ مقاومت فلسطین چگونه اسرائیل را رسوا کرد؟

روزنامه الاهرام مصر با‌ اشاره به عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی در جنگ دو روزه غزه نوشته این رژیم ‌اکنون در حالت «رسوایی و شکست نظامی» قرار گرفته است.

 

در گزارش این روزنامه آمده، با وجود برتری شدید قدرت نظامی اسرائیل، مقاومت فلسطین در غزه در روز‌های گذشته توانست آنچه را که در علوم درگیری توازن بازدارندگی یا توازن رعب و وحشت نامیده می‌شود، بر رژیم اسرائیل تحمیل کند و این رژیم را در یک حالت «رسوایی و شکست نظامی» قرار دهد: «گرفتار شدن تعدادی از نیرو‌های ویژه ارتش اسرائیل در تله گروه‌های مقاومت فلسطینی و کشته شدن فرمانده آنان در خان یونس در اوایل هفته گذشته و به دنبال آن شلیک صد‌ها موشک از غزه به طرف شهرک‌های اسرائیلی در مجاورت نوار غزه، افکار عمومی اسرائیل را دچار وحشت و نگرانی شدید کرد که از زمان شکست ارتش اسرائیل در برابر نیرو‌های حزب‌الله لبنان در تابستان سال ۲۰۰۶ چنین اتفاقی رخ نداده بود.»
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، این روزنامه مصری در ادامه نوشته، «رسانه‌های عبری در روز‌های گذشته به شکل‌های مختلف دو کلمه را یاد کردند. کلمه رسوایی و کلمه شکست. مثلا روزنامه یدیعوت آحارونوت در این‌باره نوشت: «رویکرد اخیر رهبری سیاسی اسرائیل با مقاومت فلسطین یک فاجعه بود... پس از این اتفاق (حمله به نیرو‌های ویژه اسرائیل) هر یک از اعضای کابینه امنیتی و سیاسی اسرائیل ناپدید شدند و حاضر نشدند مسئولیت این اقدام نظامی را برعهده بگیرند.»
در گزارش آحارونوت همچنین آمده، در آستانه انتخابات کنست اسرائیل بنیامین نتانیاهو نمی‌تواند در یکی از خیابان‌های شهرک عسقلان بایستد و وعده دهد که او دولت حماس را سرنگون خواهد کرد، چون محافظان نتانیاهو را از محل دور خواهند کرد و به او خواهند گفت ما نمی‌خواهیم در حین سخنرانی موشکی از غزه شلیک و به سرت اصابت کند که ‌اشاره تمسخرآمیز روزنامه در ناتوانی نتانیاهو برای محقق کردن وعده‌هایش است. روزنامه معاریو نیز اعلام کرد درگیری‌های شدید اخیر در غزه موجب شد حماس به یک وضع بازدارنده در برابر اسرائیل دسترسی پیدا کند و موفقیت حماس نتیجه ‌اشتباهات ماست.
پیروزی در کمتر از 24 ساعت
«امیر رپاپورت» کارشناس نظامی رژیم صهیونیستی نیز در مقاله‌ای در مجله «اسرائیل دیفنس» اظهار داشت، نبرد اخیر یک پیروزی قطعی برای حماس بود و پیامدهای منفی مختلفی در دیگر جبهه‌ها برای اسرائیل دربر خواهد داشت. وی افزود، حماس در کمتر از 24 ساعت و در یک نبرد نظامی کوتاه پیروز شد. رپاپورت که ارتباط نزدیکی با ارتش رژیم صهیونیستی دارد نوشت: «حماس از هشت ماه پیش از طریق راهپیمایی مردمی، شلیک موشک و خمپاره، پرتاب بادکنک‌ها و بادبادک‌های آتش‌زا کنترل میدان را به دست گرفت... تفاوت فناوری میان حماس و اسرائیل بسیار زیاد است ولی موشک‌های ساده حماس نشان داد که می‌تواند سامانه پیشرفته گنبد آهنین را به چالش بکشد. حماس با درس گرفتن از جنگ‌های پیشین، تمرکز موشک‌های خود را بر مناطق مسکونی به ویژه عسقلان قرارداد و بارها توانست از سامانه‌های دفاعی اسرائیل عبور کند. کلاهک‌های منفجره این موشک‌ها توانست خسارت‌های فراوانی را به بارآورد و ‌ای کاش این درسی شود برای نبردهای آینده با حزب‌الله و حماس. وی همچنین گفت، پیروزی حماس در آخرین نبرد، باقیمانده قدرت بازدارندگی اسرائیل را نابود کرد و نشان داد که اسرائیل بازدارندگی ندارد بلکه بازداشته شده است و این تصویر بد، نه تنها بر اسرائیل بلکه بر جبهه شمالی نیز سایه خواهد افکند.
رژیم صهیونیستی پس از شکست ننگین اخیر در غزه، به منظور تقویت روحیه نیروهای خود، مانور نظامی را در منطقه «شعار هنیگیو» در اراضی ‌اشغالی، برگزار کرد.