kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۳۵۸
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۱

دعوا بر سر مومیایی لنین

مردم روسیه در چند روز اخیر بار دیگر شاهد بالا گرفتن اختلاف‏نظرها در خصوص آینده مومیایی «ولادیمیر ایلیچ اولیانوف» معروف به لنین تئوریسین و رهبر انقلاب کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی بودند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از مسکو، این بار «ولادیمیر پتروف» نماینده مجلس محلی استان لنینگراد بر آتش این اختلاف دمید و گفت که جسد لنین باید مطابق با وصیتنامه وی در سال 2024 به خاک سپرده شود و به جای مومیایی، یک مجسمه پلاستیکی در مقبره لنین در میدان سرخ قرار داده شود.تنها ساعاتی پس از انتشار این خبر، «دمیتری نوویکوف» معاون کمیته مرکزی حزب کمونیست روسیه به این اظهارنظر واکنش تندی نشان داد و گفت: این ایده احمقانه است، ضمن اینکه بی‎وجدان بودن پتروف را نشان می‎دهد.وی افزود: چرا که اگر این نماینده وجدان و نگاه منطقی و سالم به تاریخ داشت از مطرح کردن چنین پیشنهادی خجالت می‏کشید.
«آلکساندر یوشچنکو» از نمایندگان دومای روسیه و سخنگوی حزب کمونیست روسیه نیز پیشنهاد دفن لنین را اظهارنظری تحریک‎آمیز خواند و آن را رد کرد.
«ولادیمیر پوتین» رئیس‎‏جمهوری روسیه نیز پارسال با دفن جسد مومیایی شده لنین بنیانگذار شوروی که در آرامگاه ویژه‏ای در میدان سرخ نگهداری می‏شود، مخالفت کرد و انتقادها در این باره را نادرست خواند.جسد لنین به صورت مومیایی از سال 1924 تاکنون در میدان سرخ واقع در مرکز شهر مسکو زیر بقعه‎ای موسوم به آرامگاه لنین (بروسی ماوزالی لنینا) در خارج از کاخ کرملین قرار دارد و به محلی برای بازدید گردشگران تبدیل شده است. بیش از دو دهه است که بر سر دفن جسد نخستین رهبر شوروی اختلاف نظر وجود دارد.