kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۳۴۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۸

کوتاه از سراسر جهان

آمریکا
فارس: «موسسه واتسون برای امور بین‌المللی و عمومی» در گزارش جدید خود اعلام کرده دولت آمریکا بعد از وقایع ۱۱ س‍پتامبر ۲۰۰۱ رقمی بالغ بر 5/9 تریلیون دلار صرف جنگ‌هایی کرده که مرگ حدود ۵۰۰ هزار نفر را به همراه داشته است. . این تحقیق افشا می‌کند که حدود ۳۷۰ هزار نفر در نتیجه خشونت‌های مستقیم در جنگ‌های ایجادشده توسط آمریکا کشته شده‌اند. شمار بسیار زیاد دیگری هم بر اثر سو تغذیه و لطمه به زیرساخت‌ها جان باخته‌اند. 10/1 میلیون نفر هم آواره شده‌اند.این ارقام، حدود ۵۰۰ هزار کشته در سوریه که حاصل تلاش آمریکا و قدرت‌های غربی برای سرنگونی دولت سوریه بوده‌اند را شامل نمی‌شوند.
ترکیه
سی ان ان ترک : ژنرال «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه که به منظور حضور در همایش جهانی امنیت به هالیفاکس کانادا رفته در دیدار با تعدادی از سناتورهای کمیته دفاع کنگره آمریکا گفت: «حمایت تسلیحاتی واشنگتن از تروریست‌ها در شمال سوریه برای ما ناراحت‌کننده است. آمریکا بر اساس گزارش‌ها از تروریست‌های کُرد در شمال سوریه برای جنگ با دولت سوریه حمایت تسلیحاتی می‌کند.»
پاکستان
اکسپرس نیوز: دهها پاکستانی که به اتهام‌های گوناگون در زندان‌های عربستان سر می‌برند شرایط بسیار بد و اسفناکی دارند.طی روزهای اخیر ویدیویی از داخل این زندان‌ها منتشر شده که نشان می‌دهد ده‌ها تن از این زندانیان در شرایطی عجیب به سر می‌برند. در یکی از این تصاویر نشان داده می‌شود که بیش از 40 زندانی در یک مسیر دراز کشیده‌اند و برخی از آنان پیراهن هم به تن ندارند. سیاستمداران پاکستانی می‌گویند یکی از دلایلی که با عربستان همکاری می‌کنند این است که سه میلیون پاکستانی در این کشور مشغول به کار هستند!
ا نگلیس
رویترز: پلیس انگلیس گفته بیش از 70 نفر از فعالان محیط زیست را که پس از برگزاری تظاهرات اقدام به مسدود کردن پنج پل بر روی رودخانه تایمز در مرکز لندن کرده بودند، بازداشت کرده است. بر اساس این گزارش سازمان دهندگان این تظاهرات اعلام کردند هدف آنها از برپایی این تظاهرات افزایش فشار بر دولت انگلیس برای اتخاذ اقدامات بیشتر با هدف کاهش تغییرات آب و هوایی و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای بوده است.
نیجریه
پرس تی وی: مسلمانان نیجریه‌ای هوادار «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر مسلمانان این کشور روز شنبه تظاهراتی را در مرکز این کشور و برای آزادی فوری وی برپا کردند. «شیخ ابرهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه از دی ماه 2015 به این سو و به دنبال تهاجم پلیس به اقامتگاه وی در ایالت «کادونا» در شمال نیجریه در زندان است. دادگاه عالی نیجریه در سال 2016 حکم به آزادی فوری زکزاکی را صادر کرد اما دولت این کشور تاکنون از پذیرش این  حکم‌ سر باز زده است!