kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۳۰۷
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

چرا مدعیان اصلاحات چشم دیدن قدرت مقاومت را ندارند؟!

چرا مدعیان اصلاحات چشم دیدن قدرت مقاومت را ندارند؟! «ماله‌کشی بر نابلدی‌ها» یا «پله‌های اضطراری فرار» و وعده‌های انتخاباتی هم‌قطاران ما مردم فریبی بوده! از جمله مطالب دیروز مطبوعات زنجیره‌ای بود.



سرویس سیاسی ـ

روزنامه سازندگی دیروز در گزارشی، از فروپاشی کابینه رژیم غاصب صهیونیستی روایتی تحریف و تقطیع شده نوشت و هیچ ‌اشاره‌ای به علت اصلی این اتفاق یعنی قدرت‌نمایی و شلیک حدود 470 راکت و خمپاره از سوی حماس به سرزمین‌های ‌اشغالی نکرد.
ارگان حزب کارگزاران نوشت: «پس از افشای عملیات مخفی اطلاعاتی اسرائیل در غزه در روز یکشنبه هفته گذشته، درگیری میان گروه‌‎های فلسطینی و اسرائیل به بیشترین حد خود از سال 2014 تاکنون رسید و همین امر باعث شد مصر و سازمان ملل متحد نهایت تلاش خود را برای برقراری آتش بس در این منطقه انجام دهند. طرح مصر برای آتش بس ابتدا مورد پذیرش گروه‌های فلسطینی، حماس و جهاد اسلامی قرار گرفت و آن را منوط به رعایت آن از سوی اسرائیل کردند. تلاش مصر برای متقاعد کردن نتانیاهو به پذیرش این طرح با ورود هیئت امنیتی مصر به اسرائیل در روز چهارشنبه ادامه یافت تا در نهایت نخست‌وزیر اسرائیل نیز این طرح آتش‌بس را پذیرفت و آویگدور لیبرمن در واکنش به پذیرش آن از سوی نتانیاهو استعفا کرد.»
جالب اینجاست که این روزنامه به عملیات افسران اسرائیلی در غزه ‌اشاره کرده ‌اما پاسخ موشکی حماس را که منجر به پذیرش آتش‌بس از سوی رژیم صهیونیستی شد، سانسور کرده است.
این در حالی است که حتی رسانه‌های صهیونیست و همچنین یک وزیر کابینه رژیم صهیونیستی، پاسخ موشکی حماس علیه اسرائیل را دلیل پذیرش آتش‌بس، به تبع آن استعفای لیبرمن و فروپاشی کابینه نتانیاهو می‌دانند.
بر این اساس، اسرائیل هیوم اذعان کرد که استعفای لیبرمن به دنبال موفقیت حماس در رویارویی با اسرائیل رخ داد و جنبش فلسطینی موفق به ساقط کردن کابینه اسرائیل شد.
علاوه‌بر این، تساحی هنگبی وزير صهيونيست تصریح کرد که از ترس اصابت موشک‌هاي مقاومت به تل آويو، آتش بس را پذيرفتيم. وی در ادامه اظهاراتش که روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت منتشر کرد، دلیل موافقت کابينه اسرائیل با آتش بس با جنبش حماس را «ترس از رسیدن موشک‌های جنبش به منطقه تل‌آویو و موفقیت حماس در فلج کردن حرکت هواپیماها» اعلام کرد. وزير صهيونيست همچنین تصریح کرد که نگرانی‌ها از پیامدهای اصابت موشک‌های حماس به تل‌آویو و مرکز اسرائیل، باعث می‌شود گلوله باران شهرک‌های اسرائیلی نزدیک به مرز غزه را تحمل کنیم.
پس از شلیک چیزی حدود 470 راکت، خمپاره و موشک به «سدیروت» کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی در نهایت به پذیرش توافق آتش‌بس با گروه‌های مقاومت در غزه رای داد. مقاومت این را هم گفته که هدف بعدی تل‌آویو است.
نتانیاهو مدعیان اصلاحات را سرمایه‌های اسرائیل در ایران خوانده بود. این طیف در رسانه‌های زنجیره‌ای‌شان همنوا با آمریکا و اروپا مذاکره بر سر توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران را جار می‌زدند و برایش گلو پاره می‌کردند تا خسارت محض برجام را به سایر مؤلفه‌های اقتدار نظام اسلامی بکشانند. مدعیان اصلاح‌طلبی یا سرمایه‌های اسرائیل نه چشم دیدن موشک‌های اسرائیل‌زن ایران را دارند نه راکت‌های صهیونیست‌کش مقاومت.
«ماله‌کشی بر نابلدی‌ها» یا «پله‌های اضطراری فرار»
دردناک و تاسف انگیز است که در دوره‌ای که برای نخستین بارها «موضوع تهاجم فرهنگی» مطرح شد، جماعت شبهه روشنفکر با پوز عالی باد به غبغب انداختند که «فرهنگ و تهاجم؟! مگر می‌شود؟ فرهنگ ابزار ارتباط و فهم و تعامل است»!
کج فهمی آنها از واژه فرهنگ به آنجا رسید که برای مقولاتی از این دست و همچنین در مواجهه با افشاگری‌ها در برابر نفوذهای استعمارگران و شبکه سازی‌های «پنهان روش» آن واژه «توهم توطئه» را به کار گرفتند. همچنین زمانی که برای نخستین بار «جنگ اقتصادی» مطرح شد نیز چنین واکنش‌های مشابه رخ داد.
روزنامه شرق در سرمقاله دیروز خود نوشته: «همه روسای جمهور این دولت‌ها [از سازندگی تا تدبیر و امید] دردی مشترک داشته‌اند. آنان بر این باور بوده و هستند که دستانی نامرئی نمی‌گذارند آنان به اهدافشان برسند.»
چندسالی است که با روش‌های حرفه‌ای «فرار از پاسخگویی» مواجه هستیم و در این راه روزنامه‌های زنجیره‌ای به ماله‌کشی بر سوءمدیریت‌ها مشغول هستند. سخن پرابهام گفتن و عالم و آدم را مقصر جلوه دادن جز خود چه روش غلطی است که ترک آن برای جماعت مدعی اصلاح‌طلبی تا این اندازه سخت است؟!
وعده‌های انتخاباتی هم‌قطاران ما مردم فریبی بوده!
اگرچه روزنامه‌های زنجیره‌ای خود زمانه‌ای و به دلایل حزبی و جناحی «بگم‌بگم»ها را دست گرفته بودند و دور شهر می‌تاختند اما خود اکنون به یکی از تجویزکنندگان این گونه اقدامات «پوپولیستی» روی آورده‌اند و برای این منظور شیوه «بگوبگو» را پیش می‌برند! روزنامه شرق در مطلب مذکور نوشته: «اطرافیان روحانی [و روزنامه‌های طیف موسوم به اصلاح‌طلب] همواره به او توصیه می‌کنند با مردم سخن بگوید و از دستان نامرئی‌ای پرده بردارد که نمی‌گذارند کارها بر وفق مراد انجام گیرد.»
خلاف ژست‌های عالی طیف موسوم به اصلاح‌طلب این جریان اصولگرا بود که طرح شفافیت را به صحن رساند. طرحی که با تکل دوپای لیست امید از صحن خارج شد! شفافیت بسیار خوب است و سوءاستفاده شعاری از آن مذموم و به غایت زشت و هیچگاه برای همیشه خورشید پشت ابر نمی‌ماند. اما مهم‌تر از همه اینها اعتراف تلویحی سردبیر روزنامه شرق به این مورد است که قول‌های انتخاباتی هم قطارانش مردم فریبی بوده است! چگونگی‌اش را در ادامه بخوانید:
آقایان که اکنون در مصدر امور هستند و یا وزارتخانه‌ها را و مدیریت‌ها را در قبضه دارند اکثرا از چند دهه قبل در مسند امور بوده‌اند و اکنون هم دست غیبی با حمایت همگانی از آستین قانون برآمده که امید شنیدن خداحافظی را از ایشان بر دل خلق انداخته. خب این جماعت قطع به یقین از این «موانع ضدخدمت»! خبر داشته‌اند پس چرا با وجود موانع مورد ادعا این همه به مردم وعده و وعید دادند که فلان می‌کنیم و بهمان؟! نه تنها این بلکه به رغم 4سال نخست دولت، باز در انتخابات 96 بر حجم وعده و وعیدها افزودند.
پیدا کنید پرتغال فروش را!
همه این وانمودهای ادعایی روزنامه شرق درباره موانع در حالی در سرمقاله شرق عنوان شده که در دو مطلب جداگانه به استعفای مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور پرداخته شده و جالب است که ببینیم نظر صفحه 4 روزنامه شرق درباره علل شرایط وجود چیست!در یادداشتی با عنوان «نیلی و سلطان سکه» به انتقاد اخیر رئیس‌محترم جمهور‌اشاره کرده و در ادامه نوشته: «شاید این برای نخستین بار باشد که مقام‌های رسمی کشور و به ویژه سطح عالی از تریبون‌های رسمی از سیاست‌های اقتصاددانان نولیبرال در سال‌های اخیر انتقاد می‌کنند.»
این یادداشت سپس افزوده: «در هر دوره که دست کاری در نرخ ارز و تعدیل اقتصادی به تشویق اقتصاددان‌های هم فکر دکتر نیلی توسط دولت انجام شده جامعه با تنش‌های اقتصادی و تکانه‌های اجتماعی و سیاسی درگیر شده است...»
این یادداشت در ادامه پیدایش مفسدان اقتصادی از قبیل سلطان سکه را ماحصل سیاست‌های آزادسازی اقتصادی و... عنوان کرده و به درستی بیان می‌کند که شیوه‌های اقتصادی لیبرالیستی و نئولیبرالیستی در بستر فرهنگی ایران کارایی ندارد.
قیمت مسکن 83 درصد افزایش یافته است
روزنامه همدلی در مطلبی نوشت: «معاملات مسکن روند نزولی به خود گرفته است بطوریکه در تیرماه 26 درصد، مردادماه 36 درصد، شهریور 46 و مهرماه 40 درصد کاهش داشته است... براساس آمار،​ قیمت مسکن 83 درصد افزایش پیدا کرده است.»
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت: «اگر تغییری در برنامه مسکن وزارت راه و شهرسازی صورت نگیرد روند رکودی این بازار تا 6 ماه اول 98 ادامه دار خواهد بود. برنامه‌های کوتاه مدتی چون کاهش سود تسهیلات بانکی، مدیریت زمین، افزایش تسهیلات و تکمیل و واگذاری مسکن مهر، از جمله راهکارهایی است که با اجرایی شدن آنها می‌توان انتظار داشت به مرور در سال 98 شاهد خروج مسکن از رکود باشیم.»
گفتنی است، آمارهای وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد در مهرماه سال ۹۲ یعنی تقریباً در دو ماهگی حضور عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی، متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران، سه میلیون و ۷۶۴ هزار تومان بوده‌اما در آخرین ماه حضور وی در این وزارتخانه (مهر ۹۷) متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی به هشت‌میلیون و ۶۳۳ هزار تومان افزایش یافته است.
به عبارت دیگر در بازه زمانی مهرماه ۹۲ تا مهرماه ۹۷ قیمت متوسط یک مترمربع آپارتمان در تهران حدود ۱۳۰ درصد افزایش یافته است.