kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۱۲۴
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۶
گزارش از دور و نزدیک

مونوریل قم در ایستگاه آخر!




با پایان دولت‌های نهم و دهم به عنوان بانی اصلی پروژه مونوریل قم، این پروژه به بن‌بست خورد و با حرکت لاک‌پشتی پیش رفت و در نهایت با مصوبه اخیر شورای شهر قم دیگر هیچ اعتباری برای این پروژه اختصاص نخواهد یافت.
مردادماه 88 پس از ماه‌ها مطالعات و پیگیری، کلنگ عملیات اجرایی مونوریل قم آغاز شد. در همان ابتدای عملیات اجرایی پروژه، اما و اگرهای فراوانی پیرامون آن و حول مطالعات و مسیریابی صورت گرفته انجام شد که این مسائل تقریبا یکسال پروژه را با سرعت پایینی پیش برد، اما حدود یک سال بعد عزم ویژه‌ای بر سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی مونوریل و تکمیل آن ایجاد شد.
قرار بود این پروژه در سال 90 به بهره‌برداری برسد اما با قد علم کردن ستون‌های آن، واکنش‌ها و موضع‌گیری‌ها نسبت به اجرای آن شدت گرفت تا جایی که تکمیل پروژه تحت‌الشعاع حواشی مرتبط با نحوه عبور از مقابل حرم مطهر حضرت معصومه(س) قرار گرفت و به نوعی باز هم سرعت پروژه پس از دو سال کند شد. با مخالفت عبور مونوریل از مقابل حرم حضرت معصومه(س) و تاکید بر عبور آن از زیر سطح از سوی متولی آستان قدس حضرت معصومه (س) مبنی بر جلوگیری از خدشه وارد شدن به حریم امن حرم مطهر با اجرای پروژه مونوریل، موجب شد این بار دیگر مونوریل در قالب یک پروژه نیمه‌کاره در قم باقی بماند و تنها تعدادی کارگر در بخش‌هایی از پروژه مشغول به کار باشند. با وجود اینکه مناقصه‌ها برای ادامه مسیر مونوریل تا پردیسان نیز انجام شده بود، تصریح بر لزوم اجرای این پروژه محدودتر شد تا جایی که با روی کار آمدن دولت یازدهم به کلی، حتی زمزمه‌های جمع‌آوری ستون‌های مونوریل از زبان وزیر راه و برخی مسئولان کشوری به گوش رسید.
زمانی که در سال 88 کلنگ احداث مونوریل در قم بر زمین زده‌ شد، پیش‌بینی هزینه حدود 180 میلیارد تومانی و مدت زمان اجرای 30 ماهه به طول حدود 6 کیلومتر حدفاصل بزرگراه امیرکبیر تا مصلی قم می‌شد اما امروز قریب به 110 ماه از آغاز عملیات عمرانی این پروژه در این شهر گذشته و بیش از 200 میلیارد تومان نیز هزینه صورت گرفته و هنوز بخشی از آنکه طبق وعده مدیران به طول 4/7 کیلومتر قرار بود یک یا دو سال قبل افتتاح شود همچنان نیمه‌کاره است.
بعد از حدود 10 سال از آغاز عملیات اجرایی مونوریل، مدیران، مسئولان و کارشناسانی که بعضا همچنان بر سر کار هستند دیگر با تغییر دولت و ایجاد جو کاملا منفی علیه مونوریل، جرأت دفاع از آن را ندارند و شورای شهر سوم قم، نمایندگان مجلس هشتم، شهردار و استاندار وقت که مستقیم در تصویب و اجرایی‌شدن این پروژه نقش داشته‌اند هم مسئول هستند و حرفی نزده‌اند و از اینکه کسی پاسخگوی مردم درخصوص این پروژه که برای مردم به یک مصیبت تبدیل شده است.
200 میلیارد تومان پول مردم بر باد رفت
با هزینه گزافی که برای مونوریل شد، می‌شد مترو را تکمیل کرد یا شاید فرودگاه قم را افتتاح کرد و بسیاری از خیابان‌هایی که نیمه کاره مانده و به دلیل کمبود اعتبار امکان بازگشایی آنها نیست، به اتمام رساند. 200 میلیارد تومان، تقریبا یک چهارم بودجه شهرداری قم در سال 90 بوده است که با آن طی این سال‌ها گره بسیاری از پروژه‌های نیمه کاره باز می‌شد و مصیبتی چون مونوریل نیز روی دست شهر باقی نمی‌ماند.
در دوره دولت یازدهم و دوازدهم گفت‌وگوهای فراوانی درخصوص تعیین تکلیف مونوریل صورت گرفت و با توجه به اینکه دولت کاملا با ادامه پروژه مخالف بود، شهرداری پیگیری‌هایی برای تکمیل آن داشت و قول‌هایی نیز داده شد از جمله آنکه پروژه کاربری گردشگری پیدا کند و تا میدان مطهری افتتاح شود اما بالاخره شورای شهر قم در جلسه اخیر خود تیر خلاص را به مونوریل زد و با رأی اعضا، اختصاص اعتبار توسط شهرداری برای تکمیل مونوریل را ممنوع کرد.
مسئولان تنها افسوس می‌خورند
عبدالله جلالی رئیس‌شورای شهر در جلسه اخیر این شورا با تأکید بر اینکه نظر شورای اسلامی شهر قم این است که اعتقادی برای اختصاص اعتبار برای مونوریل ندارد گفته است: این پروژه بدون توجیه اقتصادی است و توانایی جذب مسافر ندارد، افسوس می‌خوریم که چرا سرنوشت پروژه مونوریل به اینجا رسیده است، دولت به دنبال اختصاص اعتبار برای تکمیل آن نیست، با وجود اینکه در این زمینه تکلیف دارد.
رئیس‌ شورای اسلامی شهر قم می‌افزاید: پروژه مونوریل قم در شورای اسلامی این شهر به تصویب نرسید به همین دلیل توجیهی برای بررسی متمم قرارداد این پروژه در شورا وجود ندارد.
اعتقادی به هزینه برای مونوریل نداریم
حسین اسلامی سخنگوی شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه شورا اعتقادی به هزینه حتی یک ریال دیگر در طرح مونوریل قم ندارد اظهار کرده است: با تغییر جایگاه‌های تبادل سفرهای مرتبط در شهر قم، اکنون تکمیل مونوریل قم دارای توجیه نیست.
پیش‌بینی می‌شود 100 میلیارد تومان دیگر برای تنها حدود 5 کیلومتر از پروژه مونوریل نیاز باشد که به اذعان برخی مسئولان و کارشناسان هیچ کارآیی‌ نیز نخواهد داشت و به همین خاطر شورای شهر و مسئولان چشم خود را بر میلیاردها تومان هزینه صورت‌گرفته بسته‌اند، تا این 100 میلیارد در جیب مردم باقی بماند.
به گزارش فارس، امروز دیگر چشمان مردم قم به ستون‌های خشک و بی‌روح و بیکار وسط رودخانه عادت کرده‌ است، خصوصا از زمانی که شهرداری زیر پایه‌های آن را گل‌کاری کرده و این پایه‌ها نیز به پایه پرچم تبدیل شده است.
بانیان مونوریل پاسخگو باشند
باید گفت که بیش از 200 میلیارد تومان با لج ولجبازی هزینه شد تا حدود 200 ستون مونوریل مقابل چشم‌ مردم سبز شود که نمادی از ناکارآمدی باشد. مردم قم این انتظار را از مسئولان قوه قضائیه و سازمان بازرسی دارند که هرکس به هرشکل در آغاز این پروژه و این هزینه گزاف در آن دخیل بوده‌اند را پای میز محاکمه کشانده و حقوق عامه جامعه را از آنها طلب کند.