kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۰۸۲
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

تناقض‌گویی روزنامه زنجیره‌ای برای حمایت از فتنه‌گران

روزنامه زنجیره‌ای آرمان طی یادداشتی به اظهارات اخیر علیرضا زاکانی درباره مکتب امام پرداخته و نوشته است: نقش امام خمینی در انقلاب و جایگاه ایشان به گونه‌ای بود که اساسا زاکانی‌ها در بهترین حالت ریزه‌خوار سفره اندیشه‌های امام می‌شدند و به میزانی که از این سفره تبعیت می‌کردند، می‌توانستند اعتبار کسب کنند. این افراد در خیلی از مقاطع حضور نداشتند و ردپایی از آنان در شرایط سخت نظام و انقلاب دیده نمی‌شود.



سرویس سیاسی-

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: این افراد اندیشه امام را نیز به درستی نمی‌شناسند. امثال آقای زاکانی در بهترین فرض موجود، ریزه‌خوار سفره اندیشه‌های امام هستند که در آن کسانی مانند رئیس ‌دولت اصلاحات فرزندان فاضل و دانشور امام محسوب می‌شوند. او در حد این نیست که بتواند شاخص تعیین کند و افراد را بر این اساس بررسی کند. بالاخره امام صاحب مشرب و مکتبی است که براساس نظام فکری و اندیشه‌ای او می‌توان چهره‌های سیاسی کشور را قضاوت کرد.
در این فرصت به دنبال آن نیستیم که اظهارات علیرضا زاکانی را بسنجیم و یا درباره آن اظهار نظر کنیم که این خود مقوله مجزایی است و صفر و صد نمی توان درباره‌اش به تحلیل نشست ولی نکاتی را ضروری است که باید خاطرنشان کرد نخست آن که نویسنده گفته است که منتقدین ریزه خوار سفره امام هستند و نمی‌گوید مگر این ایرادی می تواند باشد که به آن تمسک جسته و منتقدی را به سخره گرفته اند، همه افرادی که دل بسته انقلاب هستند ریزه خوار مکتب امام خمینی (ره) اند و در این شکی نیست.
نکته دوم این که نویسنده تصریح دارد که امام صاحب مشرب و مکتبی است که افراد را بایستی بر اساس آن مکتب به قضاوت نشست، با توجه به این مکتب که حفظ نظام را از اوجب واجبات دانسته و از سوی دیگر ولایت فقیه را ولایت رسول‌الله ‌می‌داند چگونه می‌توان محکومین فتنه 88 و یکی از سران آن را در دایره این مکتب تلقی کرد؟! آیا نویسنده در این راستا دچار تناقض‌گویی نشده و به معنای کلام خود آگاه نیست؟!
و نکته پایانی این که هر فرد و شخصیتی را بایستی با عملکرد روز او به تحلیل نشست، بسیاری از افراد در دوره‌ای اقداماتی کرده و در دوره دیگر علیه آن فعالیت ها و اقدامات انقلابی شوریده و همه چیز را بر باد داده‌اند، معیار در این زمینه به فرموده امام خمینی(ره) حال فعلی افراد است نه گذشته آنان که درباره برخی افراد این گذشته نیز قابل بررسی است.
حقیقت یا تکمیل پازل خزانه‌داری آمریکا
روزنامه ارگان دولت ایران به همراهی چند روزنامه زنجیره‌ای دیگر به توجیه اظهارات نسجنیده و خلاف منافع ملی وزیر امور خارجه پرداخت و در  مطلبی با عنوان « هجمه سخت به حقیقت ظریف» نوشت: «موج جدید حمله‌ها به محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان شروع شد؛ این بار بر سر اظهارات او درباره پولشویی گسترده در ایران در گفت‌وگو با «خبرآنلاین». مخالفان دولت نسبت‌های مختلفی به سخنان او داده‌اند؛ از «آتو به دشمن» گرفته تا «تهمت به نظام». بخش مهم سخنان ظریف که زمینه‌ساز این حملات به او شده را می‌شود در چهار جمله کلیدی او خلاصه کرد؛ «پولشویی گسترده در ایران یک واقعیت است»، «خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند»، «آنجاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند، حتماً آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی در کشور علیه قوانین ضدپولشویی کنند» و در نهایت اینکه «کسانی که گردش مالی یک معامله‌شان ۳۰ هزار میلیارد تومان است، آنقدر توان مالی دارند که مبلغی برابر با کل بودجه وزارت خارجه را صرف یک مورد فضاسازی بکنند.» رهبری رسانه‌ای حمله جدید به ظریف در فاصله کمتر از یک روز بعد از انتشار سخنان او توسط روزنامه کیهان و خبرگزاری فارس انجام می‌شود.»گفتنی است روزنامه ارگان دولت و برخی روزنامه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاح‌طلبی در حالی سعی در توجیه ناشیانه و مظلوم‌نمایی از وزیر امور خارجه دارند که  وی به جای اینکه از اروپا و آمریکا درباره بدعهدی برجامی، حمایت از تروریست‌ها و تحمیل جنگ به ملت‌های منطقه طلبکار باشد، صاحب‌نظرانی را که مستندا می‌پرسند تا کجا می‌خواهید برای گرفتن بهانه از غرب، امتیاز بدهید، متهم به پولشویی کرده است.این در حالی است که آقای ظریف اگر کمی دقیق‌تر بگردد می‌بیند که میلیاردها دلار پول آلوده به خون برخی رژیم‌های مرتجع عربی و غربی در حوزه پروپاگاندای رسانه‌ای، در حمایت از کدام جریان سیاسی آلوده در کشور خرج شده است؟ ایشان می‌تواندبررسی کند که کدام رسانه‌ها پول و امتیاز گرفتند تا منتقدان دولت و وزارت خارجه را لجن‌مال کنند؟! یا به بزک برجام و FATF بپردازند. این مدل سیاسی‌کاری بی‌سابقه، آن هم از وزیر خارجه، نشانه فقر مطلق استدلال است. آقای ظریف به‌جای بهانه جور کردن برای غرب و FATF می‌تواند رد مفاسد مالی پنهان را یکی پشت دیگری دنبال کند؛ ذره بین هم نمی‌خواهد؛ مانند واردات غیرقانونی هزاران خودرو و نقش وزارت صنعت، اختلاس 16 هزار میلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان، ایجاد رانت 150 هزار میلیارد تومانی در بازار ارز و سکه و خودرو و نقش مدیران ارشدی که به این مفاسد هنگفت دامن زدند.
بی عملی اروپا را چراغ سبز جا می زنند!
روزنامه همشهری در مطلبی نوشت:«رایزنی ها و مذاکرات آشکار و نهان برای برقراری ساز و کار جدید مالی و ایجاد کانال های بانکی بین ایران و کشورهای هدف طرف تجاری در حال افزایش است و امیدها به روشن شدن چراغ سبز اروپایی ها افزایش یافته و پیش بینی می شود سیستم انتقال تراکنش های مالی بین ایران و اروپا موسوم به سوئیفت اروپایی تا پایان سال جاری میلادی اجرایی شود». نگاهی به روند اقدامات اروپا در رابطه با تضمین‌ منافع اقتصادی ایران پس از خروج آمریکا از برجام به خوبی نشان می‌دهد که طرف اروپایی در پی وقت‌کشی با هدف خرید زمان برای آمریکاست.
بی‌عملی اروپا در برجام بدون آمریکا، حتی اعتراض مقامات دولت را نیز در پی داشت. در همین رابطه روحانی در تماس تلفنی با «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان - تیرماه ۹۷- گفت: «بسته پیشنهادی اروپا مأیوس‌کننده است».
متاسفانه دولت روحانی همچنان تمامی تعهدات خود را یکطرفه انجام می‌دهد و اروپا نیز ضمن گستاخی در موضوع موشکی و منطقه‌ای، تاکید کرده است که به ایران درخصوص تعهدات برجامی خود تضمین نمی‌دهد. در روزهای گذشته پایگاه خبری بلومبرگ از بی‌عملی اروپا و پاسکاری کشورهای اروپایی برای میزبانی کانال مالی ایران و اروپا خبر داد.بلومبرگ به نقل از سه منبع نوشته اتریش‌اشتیاق چندانی برای میزبانی ساختار جدید ندارد. بلژیک، لوکزامبورگ و فرانسه هم به عنوان میزبان‌های احتمالی شناسایی شده‌اند. اما بلژیک و لوکزامبورگ نیز این موضوع را نپذیرفته‌اند.دولت‌های اروپایی ادعا کرده‌اند قصد دارند بعد از خروج آمریکا از برجام این توافق را با برخوردار کردن ایران از مزایای اقتصادی آن حفظ کنند.با وجود این، اتحادیه اروپا تا کنون هیچ اقدام عملی در راستای این هدف برنداشته است.در حالی که قرار بود کانال  مالی پیش از اجرایی شدن دور دوم تحریم‌های آمریکا در روز ۱۳ آبان اجرایی شود، اروپایی‌ها با بهانه‌های مختلف اجرایی شدن آن را به تعویق انداخته‌اند.متاسفانه رسانه های زنجیره ای، بی عملی اروپا را چراغ سبز جا می زنند!