kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۹۱۲
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵
مهلت چند هفته‌ای که پایان ندارد

عقب‌نشینی گام به گام در برجام

به نظر می‌رسد مقامات دولتی و مسئولان وزارت امور خارجه به جای مطالبه حقوق و منافع به حق ملت ایران سیاست عقب‌نشینی گام به گام در برابر اروپا و آمریکا را در دستور کار خود قرار داده‌اند، سیاستی که سبب شده وزیر امورخارجه آمریکا از عدم خروج ایران از برجام تحت هر شرایطی، اعلام اطمینان کند.



 سرویس سیاسی-

شامگاه 18 اردیبهشت ماه بود که روحانی در یک نطق تلویزیونی و پس از اعلام خروج رسمی آمریکا از برجام از سوی ترامپ، از مهلت محدود و چند هفته‌ای اروپا برای نجات برجام سخن گفت و تصریح کرد: «من به وزارت خارجه دستور دادم که ظرف چند هفته آینده با مذاکرات با کشورهای اروپایی و دو کشور بزرگ دیگر یعنی روسیه و چین رایزنی‌ها، هماهنگی‌های لازم و مذاکرات لازم را انجام دهند. اگر در پایان این مهلت و زمان کوتاه ما به این نتیجه رسیدیم که با همکاری پنج کشور می‌توانیم همه آنچه در برجام خواست ملت ایران بوده به دست آوریم علیرغم میل آمریکا و رژیم صهیونیستی و تلاش‌های آنها و حرف‌های بی‌نزاکت امشب ترامپ برجام پایدار خواهد ماند و ما می‌توانیم به نفع صلح و امنیت منطقه و جهان قدم‌های خودمان را برداریم و اگر ببینیم منافع ما تضمین نخواهد شد به زودی من با مردم ایران صحبت خواهم کرد و تصمیمات نظام را در آن شرایط به اطلاع مردم می‌رسانم.»
مهلت سه هفته‌ای رئیس‌جمهور به اروپایی‌ها برای برجام به پایان رسید و خبری از عزم اروپایی‌ها برای اقدام عملی در اجرای تعهدات برجامی شان نشد و از چند هفته به چند ماه طول کشید.
13شهریور ماه سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه با حضور در برنامه «رودررو» شبکه چهارم تلویزیون گفت:« ما به اروپایی‌ها روشن گفته‌ایم اگر منافع اصلی ما در برجام؛ بحث فروش نفت و بازگشت پول نفت و پرداخت‌ها و دریافت‌ها (مسائل بانکی) عملیاتی نشود، برای ما ماندن در برجام هیچ فایده دیگری نخواهد داشت. آنها تا 13 آبان وقت دارند و از این تاریخ به بعد فایده‌ای ندارد که بخواهند کاری انجام دهند... تا زمانی که بتوانیم نفت خود را بفروشیم، ماندن در برجام برای ما منافع خواهد داشت و حتی اگر بعد از 13 آبان هم که تحریم‌های آمریکا رسما بازمی‌گردد، قادر باشیم نفت خود را بفروشیم، ممکن است ادامه کار با برجام را مدنظر قرار دهیم.»
13 آبان هم گذشت و آمریکا تحریم‌های خود علیه ایران را بازگرداند اما باز هم خبری از اقدام عملی اروپا برای حفظ برجام و تامین منافع مالی ایران صورت نگرفت اما در نهایت تعجب معاون سیاسی وزارت خارجه به توجیهات ناروا درباره بی‌عملی و فرصت‌سوزی اروپا پرداخته است. در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: اراده سیاسی اروپا برای اینکه در مقابله با تحریم‌های آمریکا به ایران کمک کند، امری واضح و روشن است. سابقه ندارد اروپا به عنوان نزدیک‌ترین متحد واشنگتن وارد چنین اقداماتی شود.
وی درباره تأخیر اروپا در راه‌اندازی کانال ویژه مبادلات مالی (SPV) با ایران می‌گوید: ساز و کار ویژه مالی اروپا از نظر فنی، مالی و حقوق جزئیاتی دارد که رسیدن به آنها زمان‌بر است.
به نظر می‌رسد مقامات دولتی و مسئولان وزارت امور خارجه به جای مطالبه حقوق و منافع به حق ملت ایران سیاست عقب‌نشینی گام به گام در برابر اروپا و آمریکا را در دستور کار خود قرار داده‌اند، سیاستی که سبب شده مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا صراحتا اعلام کند که این کشور اطمینان دارد که ایران هرگز از برجام خارج نخواهد شد و به اجرای تعهدات برجامی خود ادامه خواهد داد.